اقتصادی

علی‌پور: هم‌خوانی مصارف با منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه از دغدغه‌های مجلس است

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی تاکید کرد: حدود 60 تا 70 درصد از منابع اسکناس 14 صرف یارانه می شود. قوانین هدف گذاری نیز باید بازنگری شود.

محمد علیپور در گفت وگو با شبکه، با بیان این که «هزینه تبصره 14 قانون بودجه (منابع مشمول یارانه) در جریان بررسی بودجه سال 1401 مجلس شورای ملی تعدیل شد، اظهار کرد: هزینه های کسر شده در مجلس شورای اسلامی صورتحساب درآمدی است، تا با این واقعیت مطابقت داشته باشد که درآمد این اسکناس باید واقعی تر باشد.

وی با اشاره به برخی فشارها بر منبع تبصره 14 قانون بودجه، گفت: امروزه منابع تبصره 14 قانون بودجه عمدتاً صرف کمک های بلاعوض می شود. یکی از اهداف طرح ارائه یارانه نقدی و حمایت از بخش تولید است، اما فشارها و برخی دخالت‌های گروه‌ها، جریان‌ها و تشکل‌ها این یادداشت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این سازمان‌ها درصدد مذاکره برای تخصیص مبلغی هستند. منبع این یادداشت؛ شاید نمایندگان نیز در این زمینه خالی از ایراد نباشند.

لی، یکی از اعضای کمیته اقتصادی مجلس ملی گفت: هدف اصلی تبصره 14 قانون بودجه ارائه یارانه نقدی است، اما متأسفانه ویژگی خود را از دست داده است. هر چقدر هم که بار اضافی بر روی نت های خود بگذاریم و خرج کنیم، این یادداشت ها را از مسیر اصلی خود منحرف کرده ایم.

علیور افزود: امروز هم به نظر من، خود هدف کمک بلاعوض از هدف اصلی خود دور شده است. از ابتدا اقشار ضعیف از یارانه استفاده می کنند، اما امروزه مثلاً افرادی که پول بیشتری دارند و خودروهای بیشتری دارند، بیشتر از یارانه غیرمستقیم سوخت استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: حدود 60 تا 70 درصد از منابع مالی شماره 14 صرف یارانه می شود، سایر موارد مصرفی این منبع لایحه عدد زیادی نیست اما باید در قانون جاری نیز بازنگری شود. .

نماینده مجلس لی گفت: یکی از مواردی که در قانون بودجه قابل تنظیم و اصلاح است، رسیدگی به برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است. به نظر من دولت به وضوح برنامه ای برای استفاده بهتر از منابع تبصره 14 قانون بودجه دارد. اگر دولت در این زمینه اقدامی نکند، نمایندگانی به میدان می آیند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا