اقتصادی

منابع آبی در سطح دنیا با مخاطرات جدی روبروست/ صرفه‌جویی صرفا شامل مصارف خانگی نشود

یکی از اعضای کمیته سازندگی شورای اسلامی گفت: لزوم صرفه جویی در آب تنها شامل سلامت مردم و نیاز آب شرب نمی شود، بلکه حفظ صنعت و کشاورزی برای ما اهمیت بیشتری دارد.

احمد دنیامالی در گفت وگو با شبکه، با اشاره به کاهش منابع آبی کشور و لزوم مدیریت و استفاده بهینه از منابع موجود، اظهار کرد: منابع آبی کشور در حال کاهش است. مصرف آب، نیازهای ملی در حال رشد است. این در حالی است که از آنجایی که پیش بینی می شود جمعیت کشور تا سال 1450 به 120 میلیون نفر برسد، باید منابع آبی پایدار تامین شود.

اتکا به باران بهشتی دیگر جوابگوی نیاز یک ملت نیست.

او ادامه داد: این در حالی است که به دلیل تغییر اقلیم جهانی و گرم شدن زمین و همچنین تجاوز به جریان طبیعی چرخه آب جهان، منابع آبی جهان در ایران با خطرات جدی مواجه شده است. از آنجایی که آب کشور رو به اتمام است، باید اقدامات زیربنایی بیشتری در نظر گرفته شود. تکیه بر بارندگی و آب روان برای ما کافی نیست. ما با تنش های محلی و قومی روبرو هستیم. منابع آبی ما بسیار محدود است.

مطالعات نشان می دهد که آب دریا نیاز به نمک زدایی دارد.

نماینده مردم شورای اسلامی شهر بندرانزلی گفت: آنچه برای اقتصاد مطرح می شود تنها به مردم نمی رسد، بلکه اقتصاد باید در همه بخش ها مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیته شهروندان کنگره گفت: باید منابع آبی پایدار را برای کشور فراهم کنیم. تحقیقات نهایی در سطح ملی خواستار حرکت به سمت شیرین سازی آب دریا است. چاره ای جز ایجاد شرایط در آب دریا نداریم. برای استفاده از ظرفیت بخش با نمک‌زدایی، نمک‌زدایی آب دریا در اولویت قرار گیرد و در برنامه 10 ساله این بخش سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت گیرد.

کشاورزی و صنعت بیشترین مصرف آب را دارند

وی با بیان اینکه نگاه ما باید بتواند پاسخگوی آب مورد نیاز 120 میلیون نفر باشد، افزود: پس باید آب کشاورزی را تامین کنیم. این در حالی است که بیشترین مصرف آب ما در بخش کشاورزی است، بنابراین برای صرفه جویی در مصرف آب در این بخش باید شبکه های نوین آبیاری راه اندازی شود.

دنیامالی با بیان اینکه باید در مصرف آب تفاوت ایجاد کنیم، گفت: صرفه جویی فقط شامل بهداشت مردم و مصرف نوشیدنی نیست، بلکه مصرف در صنعت و کشاورزی بسیار بیشتر است و صرفه جویی برای ما اهمیت بیشتری دارد. در اين زمينه.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا