اقتصادی

باید تدابیر ویژه ای برای مدیریت منابع آبی کشور اتخاذ شود

سخنگوی کمیته انرژی شورای اسلامی با اشاره به بررسی وضعیت چند سال گذشته و نشست آتی این کمیته بر لزوم اندیشیدن تدابیر ویژه برای مدیریت منابع آب در کشور تاکید کرد.

مصطفی نخعی در گفت وگو با شبکه، در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: او ابتدا گزارشی از سال آبی گذشته منتشر کرد.

وی در ادامه گفت: بر اساس این گزارش آخرین سال آبی از آنلاین 1378 آغاز شد و تا شهریور 1400 ادامه داشت. این یکی از بدترین سیل در کشور در 30 سال گذشته بود. ما خیلی کمتر از حد معمول بارندگی داشتیم. او همچنین یک سال آبی جدید را از اکتبر 1400 تا سپتامبر 1401 پیش بینی کرد.

سخنگوی شورای انرژی شورای اسلامی گفت: بر اساس برآوردهای عادی از ابتدای سال آبی جاری یعنی یک ماه و نیم باید ۱۱ میلی‌متر بارندگی در کشور می‌بارید، اما تنها ۶ میلی‌متر بارندگی داشتیم. و مقدار کمی بارندگی 5 میلی متر. تامین آب آشامیدنی و آب صنعتی مشکلی ندارد زیرا شرایط ذخیره آب در بسیاری از سدها در سراسر کشور به دلیل بارندگی کم سال آبی گذشته نامطلوب است و انتظار می‌رود پاییز امسال بارش کمتر باشد.

وی گفت: البته توجه ویژه و اقدامات متقابل ضروری است. سوالاتی در مورد شکایات در مورد باروری ابرها، وضعیت ایستگاه های آب و هوا و پیش بینی هایی که گاهی اشتباه تشخیص داده می شود و مشکلاتی را ایجاد می کند، مطرح شده است. سازمان هواشناسی توضیح داد. آنها از بودجه پایین سازمان هواشناسی گلایه داشتند. توسعه منابع فیزیکی و تقویت ایستگاه‌های هواشناسی به‌منظور رصد دقیق‌تر و بهتر وضعیت جوی کشور از اولویت‌هایی است که باید دنبال شود.

او اضافه کرد. رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: کنگره باید برای افزایش بودجه سازمان به منظور افزایش تعداد ایستگاه‌های هواشناسی برای اندازه‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر با یکدیگر همکاری کند. شوراي انرژي تصميم گرفته است اين موضوع را در بودجه سال 1401 خود مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا