برترین های کسب و کارعمومی

مه پاش کشاورزی

استفاده بی رویه از آب در کشاورزی یکی از دغدغه های اصلی کشور است. با وجود توسعه سیستم‌های آبیاری جدید و بسیار کارآمد، بخش زیادی از کشاورزان هنوز از روش سنتی غرقابی استفاده می‌کنند. در روش سنتی، مقادیر زیادی آب در مسیر جذب خاک یا در اثر نور خورشید تبخیر می شود. علاوه بر این، بسیاری از زمین های کشاورزی به دلیل آبیاری غرقابی با علف های هرز پوشیده شده است. با توجه به رشد علف های هرز، کیفیت محصولات زیر کشت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و کشاورز باید برای سم پاشی آنها هزینه زیادی بپردازد. اتخاذ مه پاش ها و روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی باعث صرفه جویی در مصرف آب و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی می شود.

بنابراین کشاورزان می توانند محصولات بیشتر و بهتری برداشت کنند. از آنجایی که نصب سیستم های آبیاری جدید هزینه بالایی دارد، بسیاری از کشاورزان به دلیل کمبود بودجه ناگزیر به استفاده از روش های قدیمی می شوند.

در عین حال، آبیاری مدرن را می توان به روش های مختلفی انجام داد که برخی از آنها ارزان تر هستند. اگر کشاورز از این سیستم ها اطلاع داشته باشد، می تواند تصمیمات بهتری بگیرد. بنابراین در این مقاله بر آن شدیم تا انواع این روش ها و مزایای هر کدام را توضیح دهیم.

سیستم های نوین آبیاری

سیستم های آبیاری مدرن شامل آبپاش های مه پاش (آبیاری تحت فشار)، لوله های با شیر و آبیاری زیرزمینی است. پیاده سازی و عملکرد هر یک از این سیستم ها با یکدیگر متفاوت است.

در سیستم های مه پاش از کمپرسور برای ایجاد فشار بالای آب استفاده می شود. آب با فشار بالا از سیستم های مه و نازل ها به صورت پودر خارج می شود. ذرات پودر آب باعث افزایش رطوبت محیط می شود و در نتیجه این رطوبت گیاهان آب مورد نیاز خود را جذب می کنند. در واقع این سیستم آبیاری شبیه آبیاری آب باران است و به آن آبیاری آب باران نیز می گویند. در این نوع سیستم ها کیفیت موتور و پمپ آب بسیار مهم است. از آنجایی که موتور و پمپ قوی‌تر هستند، منطقه قابل آبیاری وسیع‌تر است.

لازم به ذکر است که اجرای این نوع سیستم مستلزم اطلاعات بیشتر است و تمامی جوانب از جمله شرایط جغرافیایی مناطق کشاورزی، محصولات زیرکشت و … باید مورد مطالعه قرار گیرد. در این سیستم ها استفاده از سیستم فیلتر الزامی است. در غیر این صورت عملکرد نازل ها و آب پاش ها مختل می شود. گیاهان را می توان با استفاده از سیستم آبیاری بارانی نیز مه پاش کرد. به این معنی که کافی است یک سم کشاورزی محلول در آب به مخزن سیستم اضافه کنید.

از لوله های شیر در آبیاری قطره ای استفاده می شود. با استفاده از این روش لوله های پلی اتیلن در تمام طول زمین کشاورزی گذاشته می شود. روی لوله ها و در فواصل زمانی مشخص شیرآلات نصب می شود و ظرفیت این شیرها قابل تنظیم است. آب این خروجی ها معمولاً روی سطح خاک گیاه چکه می شود. به این ترتیب از هدر رفتن آب در مسیر انتقال و حتی تبخیر آن جلوگیری می شود. با این روش لوله ها در زیر خاک مدفون می شوند. بنابراین بدنه لوله بعداً به دلیل کمبود نور خورشید پوسیده می شود. در روش قطره ای از پمپ برای فشرده سازی آب استفاده نمی شود.

آبیاری زیرسطحی یکی دیگر از روش های آبیاری موثر است. در این روش سیستم آبرسانی در زیر خاک و در قسمت هایی نزدیک به ریشه گیاهان نصب می شود. این سیستم ها مجهز به سطوح کنترل استاتیکی هستند و به این ترتیب می توان سطح رطوبت خاک را تنظیم کرد. یکی از مزیت های مه پاش نسبت به سایر روش ها خشک ماندن سطح خاک است که در نتیجه علف های هرز رشد نمی کنند. هزینه راه اندازی این روش نسبت به سایر روش ها بیشتر است. همچنین در صورت بروز مشکل در شبکه آب این سیستم باید زمین را کنده کرد.

نتیجه

امروزه با توجه به بحران آب استفاده از روش های نوین آبیاری در کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از روش های نوین آبیاری می تواند تاثیر بسزایی در حفظ منابع آب و صرفه جویی در استفاده از آنها داشته باشد. سیستم های آبیاری مه آلود، به ویژه آبیاری محصولات گلخانه ای، به کشت محصول و حفظ آب کمک می کند. بنابراین استفاده از این سیستم ها در گلخانه ها یکی از الزامات موفقیت در این زمینه است.

دکمه بازگشت به بالا