برترین های کسب و کارعمومی

کاربرد آهن در صنعت ساختمان سازی

ایلنا؛ آهن در ساختمان سازی نقش مهمی دارد. آهن در شکل‌های مختلفی فرآوری و تولید می‌شود؛ و در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع میلگرد، انواع ورق و انواع تیرآهن از جمله شکل‌های بسیار پرکاربرد آهن در صنعت ساختمان هستند. امروزه قیمت آهن را می‌توانید به صورت آنلاین و بروز بیابید.

همچنین بعضی از کارخانه‌های آهن با داشتن سایت اینترنتی در اطلاع‌رسانی قیمت و تسهیل خرید و فروش آهن نقشی اساسی بازی می‌کنند. اما یکی از موضوعات مهم هنگام خرید آهن آشنایی با انواع آن است. در ادامه این نوشته می‌خواهیم شما را با انواع آهن و ویژگی‌ها و کاربردهای آنها آشنا کنیم.

انواع میلگرد

یکی از اشکال آهن در ساختمان میلگرد است. میلگرد دقیقا مشابه با نامش میله‌ای فولادی و دارای سطح مقطع گرد است. در صنعت ساختمان به میلگرد آرماتور نیز می‌گویند؛ و از آن در ستون‌های بتنی ساختمان‌های دارای بتن‌ریزی استفاده می‌کنند.

ورق A516 گرید 70 در مقایسه با A516 گرید 65، مقاومت کششی و نقطه تسلیم بیشتری را ارائه می دهد و می تواند در خدمات درجه حرارت حتی پایین تر عمل کند. گرید 70 در مقایسه با گرید 60 از کیفیت برتر، خواص جوشکاری و شکل پذیری بهتری برخوردار است.

این کاربرد میلگرد به دلیل مقاومت کششی بالای آن است. در واقع در ساختمان‌های بتنی، به دلیل آنکه بتن دارای مقاومت کششی پایینی است؛ با آرماتور بندی داخل آن و به کمک میلگرد، این نقیصه را برطرف می‌کنند. البته این محصول در نقاط دیگر از جمله شالوده ساختمان نیز کاربرد دارد.

استانداردهای میلگرد

استانداردهای میلگرد در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران این محصول معمولا بر اساس استانداردهای روسی ساخته شده که تولید آن را تا قطر 40 میلی‌متر ممکن می‌کنند.

طبیعتا هرچه قطر این محصول بیشتر باشد؛ وزن آن نیز بالاتر رفته و در نهایت قیمت میلگرد انتخابی بیشتر خواهد بود.

شکل عاج‌های روی میلگرد نیز دارای انواع بدون عاج، مارپیچ، یکنواخت، جناقی و مرکب است.

انواع ورق

انواع ورق شامل ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی، ورق اسیدشویی و… می‌شود. این روق‌ها به شکل مسطح و از نورد گرم فولاد یا بلیت تولید شده و به شکل رول یا کلاف به بازار عرضه می‌شود.

در یک دسته‌بندی کلی و بر اساس روش تولید، ورق‌های فولادی شامل دو دسته ورق نورد سرد و نورد گرم می‌شوند. شناخته‌شده‌ترین ورق‌های نورد سرد، ورق روغنی و انواع آن است. ورق‌های نورد سرد معمولا استحکام و کیفیت سطح بالاتری داشته و به همین دلیل در صنایع گوناگونی کاربرد دارد.

ورق‌های نورد گرم تحت دمای بسیار بالا (تا 1400 درجه فارنهایت) تولید می‌شوند. این ورق‌ها دارای قطر 1.16 تا 5.16 اینچ هستند. به ورق‌های نازک فویل، شیت یا برگ گفته می‌شود؛ و به ورق‌های ضخیم‌تر از 6 میلی‌متر، پلیت می‌گویند. ورق سیاه و ورق گالوانیزه، مشهورترین ورق‌های تولید شده به شیوه نورد گرم هستند. ورق‌های نورد گرم در گریدهای ST37، ST52، S255 و S355 مجموعه ورق‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان را تشکیل می‌دهند.

در نهایت ورق گالوانیزه یا ورق سفید، ورق نورد گرمی است که سطح آن قلع اندود شده باشد. از پاشیدن رنگ‌های مختلف روی ورق گالوانیزه نیز، ورق رنگی تولید می‌شود. این ورق‌ها در صنعت ساختمان هم کاربرد دارند. استفاده از آنها در نمای داخلی و خارجی، سقف سوله‌ها و… در اشکال گوناگون، از این جمله هستند.

در نهایت قیمت ورق بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. ولی به طور کلی وزن، تولید داخل یا خارجی بودن و میزان فرآوری صورت گرفته روی آن و کارخانه تولیدکننده، مهم‌ترین عوامل تعیین است.

در این زمینه با یک جستجوی ساده می‌توانید به قیمت خرید و فروش انواع ورق به صورت آنلاین و در سایت هر کارخانه دسترسی داشته و یا اطلاعات تماس برای استعلام قیمت را بیابید.

انواع تیرآهن

تیرآهن را باید مهم‌ترین و پرکاربردترین پروفیل ساختمانی دانست. این پروفیل از نظر ظاهری دارای سطح مقطعی به شکل حروف I و H انگلیسی است.

در ساخت انواع تیرآهن از آلیاژهای فولاد استفاده می‌شود؛ و روش ساخت آن نیز به شکل نورد گرم است. ساخت ساختمان‌های اسکلت فلزی بدون تیرآهن معنا ندارد. نقش اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل فشار وارده و انتقال آن در ساختمان است. از این محصول علاوه بر استفاده در اسکلت فلزی ساختمان، در طراحی خرپا و تیرها نیز بهره می‌برند.

استفاده از تیرآهن در ساخت اسکلت ساختمان مزایای بسیاری به همراه دارد. در درجه اول تیرآهن‌ها در کارخانه ساخته شده و در محل احداث ساختمان تنها کار مونتاژ آنها انجام می‌شوند. از سویی استفاده از تیرآهن در اسکلت ساختمان، موجب می‌شود تا امکان توسعه ساختمان در آینده، بدون تخریب بخش‌های قبلی وجود داشته باشد.

این ویژگی‌ها باعث شده است تا سرعت اجرای اسکلت فلزی بسیار بالا بوده و برای ساختمان‌های مرتفع کار را بسیار ساده‌تر کند.

بیش از هرچیز به وزن آن مرتبط است. در نتیجه هرچه سایز تیرآهن بزرگ‌تر باشد، وزن و قیمت آن بیشتر است. البته توجه داشته باشید که تیرهای سبک‌تر و ظریف‌تر، معمولا قیمت واحد (بر حسب کیلوگرم) بالاتری دارند.

دو استاندارد اصلی تیرآهن

استانداردهای IPE و INP دو استاندارد اصلی در تولید انواع تیرآهن هستند. با توجه به شکل متفاوت این تیرها، در هنگام طراحی ساختمان استاندارد مورد استفاده ذکر می‌شود؛ و بسیار مهم است که هنگام خرید تیرآهن به اینکه ساختمان مدنظر طبق کدام استاندارد طراحی شده است، دقت داشته باشید. چراکه اشتباه در این زمینه می‌تواند هزینه زیادی را بر دوش شما بگذارد.

به‌طور کلی استاندارد IPE در ایران رایج‌تر است. این استاندارد یک استاندارد اروپایی بوده و ویژگی ظاهری آن یکسان بودن ضخامت بال‌های ابتدا و انتهای آن است.

انبارهای فولاد ایرانیان در سه گوشه ایران تاسیس شده است تا بدون درنظر گرفتن فاصله از کارخانه‌هایی که با پروژه شما فاصله دارند، بتوانید در حداقل زمان ممکن به بار مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.

استاندارد INP بیشتر در روسیه و چین به کار برده می‌شود. در این استاندارد، بال‌های تیرآهن در ابتدای تیر نازک و کم‌کم تا انتهای تیر ضخیم می‌شود.

یافتن بهترین قیمت آهن

اگر دقیقا محصول مورد نظر خود را بشناسید؛ یافتن بهترین عرضه‌کننده آن کار مشکلی نیست. امروزه اینترنت با وجود سایت های اینترنتی کار را برای استعلام قیمت خرید و فروش آهن و محصولات مرتبط با آن بسیار ساده کرده است. دسترسی آنلاین به انواع قیمت‌ها و توضیحافلز آهن جز یکی از پرمصرف‌ترین فلزات جهان است و به طور تقریبی 40 درصد از فلزات کره زمین متشکل از آهن است. قیمت خرید و فروش این فلز در سراسر دنیا مقرون به صرفه و ارزان می‌باشد و این دلیلی برای پرمصرف بودن آن به حساب می‌آید. همچنین مقاومت زیادی که فلز آهن در شرایط مختلف از خود نشان داده باعث شده که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی داشته باشد. ترکیبات مختلفی از این فلزات در صنعت یافت می‌شود که بخش اعظم این ترکیبات از آهن تشکیل می‌شود. با اشاره به این آمار و مزایای گفته شده، کاربرد آهن در صنایع مختلف روز به روز افزایش می‌یابد. ما نیز در این مطلب سعی داریم به کاربرد آهن در صنعت‎‌های گوناگون بپردازیم. در ابتدا به سراغ بررسی کاربرد آهن در صنعت می‌رویم و بخش‌های مختلف کاربرد آهن در صنعت‌های متفاوت را بررسی می‌کنیم. سپس به سراغ بررسی کاربرد آهن در ساختمان می‌رویم و بخش‌های مهم آن را در حوزه ساختمان‌سازی زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. پس اگر شما هم دوست دارید که کاربرد آهن در صنعت و کاربرد آهن در ساختمان را بدانید، ما در ادامه تا انتهای این مقاله جالب در سایت آهن آنلاین همراهی کنید.

کاربرد آهن در صنعت

یکی دیگر از دلایل کاربرد آهن در صنعت‌های مختلف، وجود منابع زیاد برای استخراج آن است. همچنین نحوه استخراج آهن نسبت به نحوه استخراج بقیه فلزات، راحت‌تر است. با وجود این که بیشتر مخازن آهن به صورت مذاب در هسته زمین وجود دارند و دسترسی به آن‌ها غیرممکن است، امّا باز هم بیشتر سطح خارجی پوسته زمین را این فلز در بر می‌گیرد. حال با توجه به این موضوع، بهتر است با کاربرد آهن در صنایع مختلف آشنا شویم و بفهمیم که چرا این فلز پرمصرف‌ترین فلز جهان شناخته شده است. در ادامه، چهار صنعت مهم در حوزه کاربرد آهن را برای شما به شکلی خلاصه و مفید بررسی می‌کنیم. این صنایع عبارتند از:

1) صنعت خودروسازی

بر اساس آمار جدید به دست آمده، تقریباً 16 درصد از آهن و مشتقات آن در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود. آهن‌آلات در این صنعت، در قسمت‌های مختلف خودرو مثل بدنه خودروها، شاسی، چرخ، ترمز، صفحات بدنه، ستون، سقف ماشین، سیستم اگزوز و موتور خودرو استفاده می‌شود. آهن از نظر تحمل حرارت و ثبات ابعادی در ساخت موتور ماشین‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ثبات ابعادی آهن بدین معنا است که تقریباً می‌توان آن را به هر شکلی درآورد و بعد از اتمام شکل‌دهی، در همان حالت باقی بماند. در حالی که اگر تولید‌کنندگان بخواهد این فرآیند را برای سایر فلزات انجام دهند، هزینه زیادی را متحمل می‌شوند.

2) صنعت کشاورزی

کشاورزی از قدیم الایام جز یکی از مهم‌ترین صنایع در کل جهان بود. اصولاً غذا برای ادامه حیات انسان بر روی زمین نقش اساسی را ایفا می‌کند، که طبق افزایش جمعیت جهان روز به روز تقاضای این نیاز افزایش می‌یابد. قطعاً صنعت کشاورزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها وجود آهن است. دانشمندان برای بهبود کیفیت مواد غذایی، از آهن کلاته به عنوان یک ریز مغذی در تولید مواد افزودنی و… استفاده می‌کنند. آهن کلاته جز یکی از ترکیبات گوناگون آهن به حساب می‌آید و بیشتر در تقویت و بهبود خاک کشاورزی کاربرد دارد. می‌دانیم آهن منشا اصلی هموگلوبین جریان یافته در خون است که با کمبود آن، لطمه زیادی به سلامت جسمانی افراد وارد می‌شود؛ لذا با آگاه بودن بر مضرات کمبود آهن در بدن، محصولات غنی شده از آهن را در اختیار مردم قرار دادند.

3) صنعت پزشکی

فولاد از سری نوع‌های (آلیاژ) بدست آمده از آهن می‌باشد. محبوت‌ترین فلز برای استفاده در مصارف پزشکی، فولاد ضد زنگ است. فولاد ضد زنگ به سبب ویژگی‌های زیادی مثل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ، استحکام، کاهش خطر عفونت، قابل بازیافت، ماهیت ضدباکتری و تحمل حرارت زیاد در صنعت پزشکی استفاده می‌‌شود. این نوع از سری آلیاژهای آهن در تولید وسایل پزشکی، همچون تخت بیمارستان، ویلچر، ایمپلنت‌های ارتوپدی و ساخت دریچه‌های قلب مصنوعی کاربرد زیادی دارد. یکی از پارامترهای بیمارستان خوب، تمیز بودن سطوح و تجهیزات پزشکی آن است و بخاطر رعایت همین موضوع از فولاد ضد زنگ برای ساخت وسایل بهره می‌برند.

4) صنعت لوازم خانگی

چهارمین مورد کاربرد آهن در صنعت، صنعت لوازم خانگی است. فولاد ضد زنگ علاوه بر کاربرد در صنعت پزشکی در تولید لوازم خانگی نیز کاربرد زیادی دارد. فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل از مهم‌ترین آلیاژهای فولاد شناخته‌شده است و همان‌طور که می‌دانیم فولاد هم یک نوع از آلیاژهای آهن می‌باشد. حدود 150 نوع فولاد ضد زنگ با ویژگی‌های مختلف در این صنعت و باقی صنایع دیگر استفاده می‌شود. برای مثال اگر بخواهیم ویژگی چند نوع از آن‌ها را نام ببریم، می‌توانیم بگوییم که استیل 430 که از درصد کمی نیکل تشکیل شده است، مانند فولادهای سری 300 مقاومت چندانی ندارند و بیشتر یک نوع فولاد مغناطیسی به حساب می‌آید. به طور کل در ساخت اکثر لوازم خانگی، آلیاژهای آهن با مقدار و درصد زیادیريال در ترکیبات آن‌ها وجود دارد.

کاربرد آهن در ساختمان

قطعا یکی از مهم‌ترین موارد این مقاله، کاربرد آهن در صنعت ساختمان است. قریب به یقین هفتاد درصد مواد تشکیل‌دهنده مصالح یک ساختمان را فلز آهن به خود اختصاص می‌دهد. آهن‌آلات در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف برای استفاده در قسمت‌های گوناگون ساختمان تولید می‌شوند. ما با فهمیدن و درک کامل اهمیت کاربرد آهن در صنعت و ساختمان، می‌خواهیم انواع آهن به‌کار رفته در مصالح ساختمانی را نام ببریم و کمی در مورد ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها توضیح دهیم. این موارد عبارتند از:

1) میلگرد

2) پروفیل

تا به حال، به شکل و جنس به کار رفته در پنجره‌های خانه‌ها دقت کرده‌اید،؟
پروفیل‌ها در هنگام ساخت آ‌ن‌ها نقش به‌سزایی دارند. آن‌ها کاربرد گسترده‌ای در صنعت‌های مختلف دارند، که از این رو به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم شده‌اند. با این حال امروزه، پروفیل‌های کامپوزیت و گالوانیزه در دوسته مجزا قرار می‌گیرند. در واقع اگر بخواهیم توضیحی مختصر درباره پروفیل بگوییم می‌توان گفت، پروفیل به مقاطعی تو خالی از جنس آهن گفته می‌شود و نوع ساختمانی آن نیز در سه دسته نورد سرد، نورد گرم و مرکب وجود دارد. نورد سرد پروفیل ساختمانی، از خم کردن و پرس شدن ورقه‌های آهنی تشکیل می‌شوند که در کارهای سبک ساختمانی مثل تیرهای تیکه‌گاه سقف کاذب، ناودانی و چارچوب درب‌های ساختمان استفاده می‌شوند. همچنین از نورد گرم پروفیل‌ها، شمش‌های فولادی قوطی شکل ساخته می‌شود و در آخردسته مرکب آن، از ترکیب دو نوع اول یعنی نورد سرد و نورد گرم به وجود می‌آید.

3) توری رابیتس

4) تیرآهن

هر فردی که در حیطه ساختمان‌سازی مشغول به کار است، می‌داند که تیرآهن جز مصالح مهم ساختمانی برای ایجاد اسکلت و چهارچوب اصلی یک ساختمان استفاده می‌شود. در ساخت تیرآهن آلیاژهای گوناگونی وجود دارند که باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر شده و طبق آن می‌توان تیرآهن را به چهار دسته‌ی تیرآهن IPE، بال پهن، تیرآهن INP و لانه زنبوری تقسیم‌بندی کرد. اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، تیرآهن به عنوان یک تکیه‌گاه برای ساختمان است که فشار وارد بر ساختمان را کاهش می‌دهد و باعث جلوگیری از ریزش آن می‌شود.
همچنین هنگامی که از آن در ساخت اسکلت ساختمانی استفاده می‌شود، کارگران می‌توانند ساختمان‌های مرتفعی را در زمانی کمتر بسازند. تیرآهن با استاندار IPE در ایران پرکاربردتر است و این استاندارد، یک نوع استاندارد اروپایی بوده که ضخامت بال‌های ابتدا و انتهای آن یکسان می‌باشد، تیرآهن‌هایی با استاندارد INP بیشتر در روسیه و چین استفاده می‌شود و به ندرت در صنعت ساختمان‌سازی ایران به کار می‌روند.

قیمت آهن و همچنین تحلیل و بررسی اخبار بازار آهن و فولاد کشور به صورت روزانه و فروش آهن آلات ساختمانی و صنعتی با تضمین قیمت و کیفیت از جمله فعالیت های مرکز آهن می باشد.

جمع‌بندی

با توجه به تمامی موارد گفته شده در بالا، فهمیدیم که کاربرد آهن آن‌قدر گسترده است که فقط مختص به یک حیطه یا صنعت نمی‌شود. در نتیجه باید در حفظ و نگهداری آن‌ها بکوشیم و سعی کنیم از بازیافت این فلزات در صنعت بهره ببریم؛ به جای این‌که منابع جدیدی را از طبیعت استخراج کنیم! بسیار خرسندیم که ما را تا انتهای این مقاله در سایت آهن آنلاین همراهی نمودید و امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت ببرید و در مواقع لزوم نیز از آن استفاده کنید.
نظر شما در مورد کاربرد آهن در صنعت و ساختمان چیست؟ به نظر شما، آهن چه کاربردهای دیگری دارد که ما آن‌ها را بیان نکردیم؟ خوشحال می‌شویم اگر نظرات و پیشنهادات خود را با ما  و دیگر همراهان در بخش نظرات در میان بگذارید.

ت کامل در سایت نیز وجود دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا