اقتصادی

دانشگاه آزاد نمی‌خواهد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را رایگان در اختیار همه قرار دهد

معاون علمی، فنی و مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سیستم همسان سازی این دانشگاه، گفت: بخشی از درآمدزایی دانشگاه آزاد می تواند از پایان نامه ها و پایان نامه ها باشد. رایگان برای هر کسی؛ اما دانشگاه آزاد در این مورد حرفی برای گفتن دارد و با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی بزرگی دارد می تواند برای رشد کمی و کیفی در این زمینه وارد تعامل و ارتباط دو سویه با «ایراندوک» شود.

به گزارش شبکه، روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش از راه اندازی سامانه همسان سازی پروپوزال، پایان نامه و پایان نامه دانشجویان دانشگاه آزاد خبر داد.

Matching فرآیندی برای کشف تقلب و جلوگیری از کپی برداری در تهیه آثار علمی است که طی این فرآیند باید آثار علمی اعم از مقاله، پایان نامه و پروپوزال در سامانه بارگذاری شود. باید یک بانک جامع ادبیات علمی در کشور ایجاد کنیم. با جستجو در این پایگاه، با تعیین شباهت آثار علمی به آثار دیگر، از سرقت ادبی جلوگیری می شود.

سال 1394 سال جدی ترین تخلفات علمی از سوی برخی پژوهشگران داخلی بود که 26 مقاله از نویسندگان ایرانی توسط ناشر «الزویر» پس گرفته یا بی اعتبار شد و اندکی بعد توسط ناشر «نیچر» سقوط کرد. 58 مقاله پژوهشگران ایرانی به دلیل جعل و جعل علمی پس گرفته یا بی اعتبار شده است. . پس از این اتفاق، سیاستگذاران به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از این گونه رفتارهای نادرست بودند و در سال 1395 شورای اسلامی قانون «پیشگیری و جلوگیری از تقلب در تهیه آثار علمی» را به عنوان پیشنهاد دولت تصویب کرد.

تصویب آیین نامه اجرایی این قانون از سوی هیئت وزیران به مدت دو سال متوقف شد و در نهایت در شهریور ماه ۱۳۹۷، دو سال بعد، آیین نامه اجرایی این قانون نیز به تصویب رسید. تمامی نهادها و سازمان های کشور موظف به رعایت این قانون بودند.

تشابه نیز موضوعی است که در این قانون و آیین نامه اجرایی آن به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است. بر اساس ماده 9 تبصره این قانون و ماده 6 آیین نامه اجرایی این قانون، کلیه مؤسسات داخلی موظفند پایان نامه ها و پایان نامه های دانشجویی طبقه بندی نشده را در سامانه پژوهشگاه علم و صنعت ثبت و تأیید کنند. علم و فناوری اطلاعات ایران (IranDAC).

دانشگاه آزاد نمی خواهد پایان نامه و پایان نامه را برای همه رایگان کند.

متن تبصره 9 قانون جلوگیری از تقلب و پردازش در تهیه آثار علمی مصوب 1395.

دانشگاه آزاد نمی خواهد پایان نامه و پایان نامه را برای همه رایگان کند.

متن ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و پیشگیری از تقلب در تهیه آثار علمی مصوب 1397

پس از توجه به این موضوع و اعلام راه اندازی سامانه مقایسه پروپوزال، پایان نامه و پایان نامه توسط دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با دکتر محمدعلی اکبری; دلایل راه اندازی این سامانه را با معاونت علمی، فنی و مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد در میان گذاشتیم.

دکتر محمدعلی اکبری در گفت وگو با شبکه. وی درباره سامانه جستجوی شباهت دانشگاه آزاد اسلامی که اخیرا راه اندازی شده است، توضیح داد: قرار است این سامانه با تمامی پروپوزال ها، پایان نامه ها و پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با نسبت های مشابه مطابقت داشته باشد.

او جواب داد چرا با وجود سامانه همسان گزینی ایراندک در دانشگاه آزاد سامانه همسان سازی راه اندازی شد؟ گفت: دانشگاه آزاد بانک اطلاعاتی بسیار بزرگی دارد، دانشگاه آزاد سالی 100000 پیشنهاد دارد و دانشگاه آزاد می تواند خودش را مقایسه کند. به نظر من دانشگاه آزاد بسته به ساختار و تعداد دانشجو باید سیستم مستقلی برای انجام مچینگ داشته باشد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی اظهار داشت: خیلی خوبه که ایراندک هم هست. با این حال، این دو سیستم ممکن است در آینده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و پایگاه های داده را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

او گفت: انجام مچینگ در این سامانه را برای تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اجباری کرده ایم. تطبیق همزمان با ثبت پروپوزال انجام می شود.

پاسخ علی اکبری به این سوال آیا تطبیق در سامانه ایراندوک قبل از دانشگاه آزاد اجباری نبود؟ گفت: برخی از واحدها در این زمینه سختگیری داشتند و برخی دیگر سختگیری کمتری داشتند. زیرا دستورالعمل های موجود وجود نداشت. همچنین، توافق کاملی در مورد نسبت تطبیق وجود ندارد. اما اکنون همه آنها مجبور شده اند با درصد مشابهی اجرا شوند.

V با توجه به سوال شما، آیا بهتر نیست برای افزایش جامعیت داده ها در سامانه تطبیق ایرانداق بر پروپوزال ها و ثبت های کاغذی تاکید بیشتری شود؟ وی به شبکه توضیح داد: هیچ داده ای از سایر موسسات در بانک اطلاعاتی دانشگاه آزاد وجود ندارد و سیستم تطبیق ایراندوک با پروپوزال، پایان نامه و پایان نامه دانشگاه آزاد ناقص است. همچنین می‌توانیم ادعا کنیم که ایراندک داده‌ها را از ما می‌گیرد و برای افزایش فراگیر بودن ما در سراسر کشور ارائه می‌کند.

معاون علمی، مهندسی و کشاورزی رئیس جمهور با توجه به اینکه ایرانداک قانوناً متولی تشخیص هویت کشور است، گفت: نوشته شده که در صورت تصویب قانون ممکن است سیستم ایرانداک مانند وجود داشته باشد و ایرانداک یا سیستم مشابه آن در آیین نامه آمده باشد. بنابراین طبق قانون این اقدام اشکالی ندارد.

بخشی از درآمدزایی دانشگاه آزاد می تواند از پایان نامه و پایان نامه باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد و ایراندق باید در این زمینه با یکدیگر مشورت کنند، گفت: دانشگاه آزاد از نظر درآمدزایی یک موسسه خصوصی است و درآمد شهریه و غیر شهریه را مدیریت می کند و بخشی از درآمدزایی خود را مدیریت می کند. ” . می تواند از پایان نامه ها و پایان نامه ها باشد.

علی اکبری به تفاوت دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه دولتی با دانشگاه آزاد فرق داره. شاید دانشگاه‌های دولتی خوشحال می‌شوند که مقالات را برای هر کسی رایگان کنند. اما دانشگاه آزاد در این مورد حرفی برای گفتن دارد و با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی زیادی دارد می تواند برای رشد کمی و کیفی در این زمینه وارد تعامل و ارتباط دو سویه با ایرانداک شود.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر اخلاق تحقیق آیا اشکالی ندارد که دانشگاه آزاد فقط مقالات را با مقالات خود مقایسه کند؟ وی توضیح داد: چرا به همان اندازه که می تواند ایرانداک را به دردسر بیندازد، ما را آزار می دهد. نه بانک اطلاعات ما کامل است و نه بانک اطلاعات ایراندک. پس باید به جایی وصل شویم. ما از ارتباط با یکدیگر بسیار استقبال می کنیم.

معاون علمی، مهندسی و کشاورزی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی هم هست دانشجویان دانشگاه آزاد موظفند پایان نامه خود را در ایراندک ثبت کنند. من قبلاً این کار را یک بار هنگام مقایسه انجام دادم. حالا کاغذ شاگردمان را گرفتیم و مقایسه کردیم.

وی در خصوص راهکارهای رفع این مشکلات گفت: شما می توانید از طریق وب سرویس ها به ایران داک متصل شوید و از آن خدمات دریافت کنید و همچنین می توانید جستجوهای مشابهی را در پایگاه داده ایران داک انجام دهید. آنها همچنین باید به ما متصل شوند و در بانک ما مقایسه کنند.

علی اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دانشگاه آزاد از دانشجویان شهریه همسان دریافت می کند یا خیر، گفت: مقادیر کمتر حدوداً 15000 تومان برای پروپوزال و تقریباً 25000 تومان برای پایان نامه و پایان نامه پذیرفته می شود. در نهایت باید حقوق دانشگاه آزاد در این زمینه محفوظ بماند.

دسترسی به تمام پایان نامه ها و پایان نامه ها باز نمی شود.

معاون علمی، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با طرح این سوال که آیا رویکرد دانشگاه آزاد با «رویکرد دسترسی آزاد» که در دنیا ترویج می شود مغایرتی ندارد؟ او گفت نه. دسترسی آزاد در جهان به معنای آزاد کردن دسترسی به مقالات سال‌ها بعد است. ما به مقالات بارگذاری شده در حال حاضر دسترسی فوری اجازه نمی دهیم. علاوه بر این، می توانید از نظر محتوایی به پایان نامه دسترسی داشته باشید، اما ممکن است برخی از قسمت های محتوا فاش نشود. بنابراین شما به تمام کاغذهایی که نمی توانید باز کنید دسترسی دارید!

او ادامه داد: البته این به معنای طبقه بندی محرمانه نیست. یعنی مثلاً یک سری پایان نامه در راستای دفاع غیر عامل انجام دهیم. تسلیم نشدن از این اوراق می تواند جالب باشد. این به این دلیل است که ما روی حدود 2000 مقاله در سطح پدافند غیرعامل در کره کار می کنیم و هزینه آن را می پردازیم. ما برای دانشجویان تخفیف در شهریه قائل شدیم و مبلغ بیشتری را برای شهریه و بیشتر به اساتید پرداخت کردیم. ما برای اینها هزینه کردیم و اینها همان اوراقی است که بعداً می خواهیم به شکلی که دانشگاه آزاد اسلام صلاح می داند استفاده کنیم. . این سری مقالات در گوگل قابل مشاهده نیستند. گوگل هزاران نقشه می کشد، اما آیا می دانستید؟

علی اکبری در پاسخ به این سوال که آیا انتشار مقالات برگرفته از این مقالات را محدود می کنید؟ هیچ مقاله ای وجود ندارد. اما پایان نامه است. اول پایان نامه کارشناسی ارشد که در سامانه بارگذاری نشده است. دوم اینکه ما با مقاله کاری نداریم. این در مورد رشته علوم دانشگاه آزاد است.

وی برنامه علمی دانشگاه آزاد را تشریح کرد. ما یک سری حوزه هایی را که کشور با چالش مواجه است به عنوان یک برنامه و سیستم علمی معرفی کردیم. دانش‌آموزان ما می‌توانند در این زمینه‌ها پیشنهادات خود را ارائه کنند، که توسط هیئت منصفه بررسی و نظر داده می‌شود، سپس دوباره توسط مشاور بررسی می‌شود. یعنی ما یک فرآیند موازی دفاع از پایان نامه خوب داریم و خروجی آن کار را بررسی می کنیم. بررسی کنید که آیا این پیشنهاد با نیازهای ما مطابقت دارد یا خیر.

علی اکبری اضافه کرد. ما نمی خواهیم این خروجی ها را پست کنیم. خروجی آن می تواند 5 صفحه از یک پایان نامه 100 صفحه ای باشد. ما نمی خواهیم این را منتشر کنیم و با دنیای آزادی که شما می گویید مغایرتی ندارد. با این حال، ممکن است ما نخواهیم این 5 صفحه را منتشر کنیم. چون هزینه اش را پرداخت کردیم.

معاون علمی، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد گفت: سامانه جستجوی شباهت دانشگاه آزاد هنوز در خارج از دانشگاه فعال نیست و فقط افرادی که دانشجوی دانشگاه آزاد هستند می توانند آن را در سامانه مشاهده کنند. با این حال، برنامه هایی برای فعال سازی این سیستم در خارج از دانشگاه ها در آینده وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا