اقتصادی

سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود

معاون علمی و فناوری وزیر علوم با اشاره به سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه و پارک علم و فناوری گفت: تأسیس این سازمان بر اساس قانون ارتقای تولید دانش‌بنیان بوده و آیین‌نامه‌های آن تصویب شده است. اجلاس وزیران

دکتر علی خیرالدین در گفت وگو با شبکه. وی در خصوص تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید افزود: وی گفت: بر اساس ماده 14 این قانون، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علمی و فناوری می توانند شرکت های «سازمان های توسعه و سرمایه گذاری» ایجاد کنند که باید 100 درصد دولتی باشند.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که دانشگاه ها با اجرای مفاد این قانون با آن مواجه بودند این بود که به صورت قانونی نمی توانستند به فعالیت های اقتصادی بپردازند. این مراکز فراهم شد.

خیرالدین افزود: بر این اساس دانشگاه ها می توانند سازمان های توسعه ای و سرمایه گذاری ایجاد کنند.

معاون فناوری، تحقیقات و فناوری وزیر کشور در خصوص پیش‌نویس آیین‌نامه این ماده قانونی اظهار داشت: این آیین نامه برای تصویب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمیته وزیران ظرف مدت سه ماه خوشبختانه توسط وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت و معاونت علمی دانشگاه تدوین و به آدرس زیر ارسال شد: هیئت دولت

وی با بیان اینکه امیدواریم این آیین نامه به زودی تصویب شود، بیان کرد: پیشنهاد ما تشکیل کارگروهی در دانشگاه بود که برای این منظور به معاونت علوم مراجعه شود و امکان راه اندازی این سازمان در اولویت قرار گیرد.

وی پیشنهاد کرد که دانشگاه های کوچک این سازمان را راه اندازی نکنند.

خیرالدین «سازمان سرمایه گذاری و توسعه» را سازمانی دانست که فعالیت اقتصادی آن در حوزه های دانش، فناوری و فروش محصولات متمرکز بود.

به گزارش شبکه، ماده ۱۴ جهش در تولید دانش بنیان به هیأت‌های دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری اجازه می‌دهد تا اهداف و مأموریت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی را اجرا و توسعه دهند. رعایت اصل 44 قانون اساسی “سازمان توسعه و سرمایه گذاری” وابسته و اساسنامه در چارچوب قانون اجرای سیاست های کلی اصل 40 از طریق مدیریت متمرکز و یکپارچه منابع مالی و سرمایه گذاری های توسعه، دارایی ها، اموال. و کمک های مالی (رعایت موازین شرعی) و وضع مقررات مربوطه.

بر اساس تبصره 1 این قانون، سازمان‌های توسعه و سرمایه‌گذاری با تصویب هیأت مدیره و زیر نظر رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک‌های علمی و فناوری با مالکیت 100 درصدی فعالیت می‌کنند. دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، جهاد دانشگاهی و متعلق به پارک علم و فناوری است.

در تبصره 2 این ماده آمده است: درآمدهای سازمان های توسعه ای و سرمایه گذاری مطابق با اصول 52 (52) و 53 (53) قانون اساسی کاملاً با اهداف دانشگاه مطابقت دارد. از موسسات آموزشی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک های علمی و فناوری استفاده خواهد شد.

بر اساس تبصره 3 این قانون اساسنامه این سازمان شامل اجزاء، وظایف، اختیارات، نحوه عملکرد، مدیریت و نظارت بر علم، پژوهش و فناوری و معاونت بهداشتی، درمانی ریاست جمهوری اعمال می شود. و آموزش پزشکی و علوم و فناوری تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا