اقتصادی

جزییات افتتاح ششمین مرز ریلی کشور

در مراسم افتتاح راه آهن کفرات ، با حضور مقامات ایرانی و افغانی و به دستور رئیس جمهور ، برای اولین بار یک ارتباط ریلی مهم بین ایران و افغانستان برقرار شد.

به گزارش شبکه امروز (11 دسامبر) در مراسمی با حضور مقامات ایران و افغانستان ، قطعه 140 کیلومتری خط آهن کاف-هرات افتتاح شد.

در این مراسم ، مقامات هر دو کشور در ایستگاه قطار کاف در ایران و روزنک در افغانستان حضور یافتند و همزمان راه آهن را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کردند.

افتتاح این خط اولین ارتباط راه آهن بین ایران و افغانستان را برقرار می کند. همچنین در این دوره افتتاحیه ، اولین محموله های سیمان تردد در این خط ریلی را آغاز کردند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره خط راه آهن “هف-هرات” گفت: “Half-Herrat ششمین مرز ریلی کشور است و می تواند سالانه 6 میلیون تن بار را در خود جای دهد.”

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته در این مسیر قطارهای مسافری و باری در حال حرکت بودیم و همه شرایط برای شروع عملیات رسمی مبادله ریلی آماده بود ، افزود: “این پروژه تا ایستگاه روزنک آغاز شده است.”

رسولی گفت: 78 کیلومتر از این پروژه در ایران و 62 کیلومتر در افغانستان ساخته شده است. دو ایستگاه از ایستگاه خواف تا روزنک وجود دارد ، امتداد این خط ریلی شامل یک قسمت 80 کیلومتری تا فرودگاه شهر هرات است که هنوز ساخته نشده است.

وی گفت: “افغانستان از طریق این شبکه راه آهن به آبهای آزاد دسترسی دارد و از طریق ترکیه با ترکیه و کشورهای CIS می توانند روابط ترانزیتی برقرار کنند.”

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران به همسایگان داخلی خود این فرصت را داده است که به دلیل موقعیت جغرافیایی ارزشمند ، روابط ترانزیتی خود را با کشورهای دیگر ادامه دهند.

“با ورود از ترکیه ، کشورهای CIS و حتی خلیج فارس ، ظرفیت حمل و نقل این مسیر در کشور ما حدود 1.7 میلیون تن است و راه آهن جمهوری اسلامی ایران مذاکرات دقیق را برای افزایش سهم این ظرفیت حمل و نقل در شبکه ریلی آغاز کرده است” گفت وظیفه؛ در زمینه صادرات ، واردات و روابط دو جانبه ایران و افغانستان ، در شرایط فعلی حدود 3 میلیون تن بار وجود دارد و البته می توان این میزان را به 6 میلیون تن افزایش داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا