برترین های کسب و کارعمومی

چرا بازدهی موتور پایین‌تر از گذشته است؟

علائم خرابی سیستم خنک کننده

بدنه رادیاتور نازک است (تا دما را بهتر منتقل کند) و از آلومینیوم ساخته می شود. رادیاتور به ضربه حساس است و صورت تصادف (حتی جزئی) یا برخورد اشیاء، ممکن است سوراخ شود و مایع خنک کننده از سیستم خارج شود.

کیپ شدن سوراخهای شبکه رادیاتور

منافذ داخل رادیاتور ریز هستند و در صورتیکه آب رادیاتور املاح زیادی داشته باشد در این منافذ رسوب کرده و بسته می شوند.

علائم کیپ شدن منافذ رادیاتور

– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.

– در صورتیکه منافذ رادیاتور کیپ شده باشد، آب براحتی در همه جای آن نمی تواند گردش کند و برخی قسمتهای رادیاتور سرد و برخی دیگر داغ هستند. در رادیاتور سالم، تمام قسمتهای آن به یک اندازه گرم می شوند.

علائم خراب شدن واتر پمپ و ترموستات

– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.

– با وجود دمای بالای موتور، رادیاتور خودرو سرد است.

– شایع ترین مورد در خرابی واتر پمپ، نشتی آب از آن است و معمولا باید تعویض شود.

علائم خرابی سنسور دمای آبعیب یابی دیزل ژنراتور به صورت تخصصی در کشتیران انجام می شود و با وجود بیش از 40 سال سابقه و کارشناسان با تجربه میتوانید با خیال راحت و به بهترین نحو خدمات تعمیرات و سرویس را دریافت کنید. در این مطلب قصد داریم به عیب یابی دیزل ژنراتور بپردازیم. در حال حاضر که صنایع مختلف رو به پیشرفت و گسترش هستند نیاز به انرژی الکتریکی نیز بیشتر شده است. تجهیزات مختلفی به منظور تامین این انرژی تولید شده‌اند که می‌توان به یکی از پرکاربردترین آن‌ها یعنی اشاره کرد.

این دستگاه نوعی موتور دیزلی است که قادر به تولید انرژی الکتریکی از سوخت می‌باشد. تعبیه این دستگاه در مکان‌هایی که فاقد برق شبکه هستند و یا استفاده از برق شبکه مقرون به صرفه نیست انجام می‌شود. موتور دیزلی نیز مانند سایر دستگاه‌ها به دلیل استهلاک و سایر مشکلات دچار خرابی و ایراد می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مقاله را به عیب یابی دیزل ژنراتور و بررسی جوانب مختلف آن بپردازیم.

به طور مثال در استخراج معادن نیاز به نیروی برق داریم اما استفاده مستقیم از برق شبکه می‌تواند هزینه هنگفتی به دنبال داشته باشد. در این شرایط ترجیح داده می‌شود که از ژنراتور استفاده شود. در اغلب موتورهای دیزلی روشن و خاموش شدن دستگاه با شیر سوخت انجام می‌شود. اگر شاهد روشن نشدن و یا خاموش شدن دستگاه در حین کار بودید باید ابتدا به سراغ بررسی  سوخت بروید تا در صورتی که دچار مشکل شده آن را رفع کنید. تمام مولدها دارای یک پمپ سوخت هستند که قادر است سوخت را از باک به پمپ فارسونگا برساند. یکی از عوامل رایج در روشن نشدن دستگاه مربوط به سیستم سوخت آن می‌باشد.

Why is the engine efficiency lower than before

عیب یابی دیزل ژنراتور : دلایل کوبش موتور

ممکن است در حین عیب‌یابی با یک ایراد بزرگ مانند کوبش موتور مواجه شوید. عوامل متعددی در بروز این ایراد نقش دارند که در این بخش آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهید.

–        یاتاق‌های دستگاه نباید دچار لقی باشند. اگر بعد از چک کردن آن‌ها شاهد لق بودن غیر مجاز آن‌ها بودید باید حتما اقدام به تعویض آن‌ها کنید. عیب یابی دیزل ژنراتور یک امر تخصصی است و باید حتما از کارشناسان و تکنسین‌های مربوطه بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند در این متن فقط کمی برای شما آشنایی ایجاد میکنیم.

–        یکی دیگر از دلایل کوبش موتور ساییدگی و خورد شدن گژن پین می‌باشد. علاوه بر آن اگر رینگ‌ها دچار شکستگی باشند نیز می‌تواند سبب اختلال در عملکرد دستگاه و کوبش موتور شود.

–        کف پیستون‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها در معرض دوده قرار دارند و ممکن است آلودگی آن به قدری زیاد شود که کوبش موتور را به همراه داشته باشد. اگر بعد از عیب یابی دیزل ژنراتور متوجه وجود دوده در این بخش شدید باید حتما اقدام به پاکسازی آن کنید.

–        در صورتی که میل‌های تایپت دچار ایراد و خرابی شوند باید آن‌ها را تعویض کنید. اما در هنگام خرید قطعه و تعویض آن باید به اصل بودن قطعه توجه داشته باشید. اغلب مشکلاتی که در موتورهای دیزلی به وجود می‌آید به دلیل استفاده از قطعات بی‌کیفیت، نامرغوب و ارزان قیمت است.

–        ژنراتور نباید بیش از ساعات معین شده کار کند. زیرا بیش از حد داغ می‌شود و نمی‌تواند راندمان مناسبی داشته باشد. بروز اختلال در عملکرد موتور از مهم‌ترین پیامدهای داغ شدن بیش از حد آن محسوب می‌شود.

چرا رنگ دود خروجی موتور تغییر کرده؟

اگر ایراد و مشکلی در دستگاه به وجود آید رنگ دود خروجی از اگزوز به سیاه، آبی و سفید تغییر پیدا می‌کند. هر کدام از این رنگ‌ها به دلایلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم ایجاد می‌شوند. تشخیص رنگ دود تاثیر مستقیمی در عیب یابی دیزل ژنراتور دارد.

دود سیاه

اگر سوخت به میزان زیاد در دستگاه تزریق شود می‌تواند باعث ایجاد دود سیاه در موتور دیزلی شود. بهتر است پمپ سوخت و میزان سوخت را بررسی کنید. از دیگر موارد می‌توان به آلوده شده فیلتر هوا اشاره کرد. وجود این فیلتر در دستگاه باعث می‌شود تا آلودگی‌های محیطی وارد موتور نشوند و در بدو ورود به فیلتر جذب شوند. فیلتر باید هر چند وقت یکبار تمیز یا تعوض شود تا از ایجاد دود سیاه جلوگیری شود. در صورتی که با لق بودن سوپاپ‌های دود و بسته بودن کامل آن‌ها مواجه شدیم باید از یک تعمیرکار ماهر بخواهیم تا مشکل را بررسی و حل کند. ممکن است به دلیل استفاده نادرست و یا استهلاک دستگاه، بعد از گذشت مدت زمانی طولانی انژکتورها دچار انسداد و گرفتگی شده باشند و احتراق به طور کامل در دستگاه رخ ندهد که نتیجه آن تولید دود سیاه است.

دود آبی

در عیب یابی دیزل ژنراتور و پیدا کردن دلیلی برای تولید دود آبی باید به سراغ بررسی روغن سوزی آن برویم. اگر پیستون‌ها فرسوده شوند و نیاز به تعمیرات پیدا کنند شاهد تولید دود آبی خواهیم بود. همچنین باید لاستیک‌هایی که برای آب‌بندی راهنمای سوپاپ‌ها تعبیه شده‌اند را نیز بررسی کنید. انجام سرویس‌های دوره‌ای می‌تواند از خرابی‌های گسترده در دستگاه جلوگیری کند و هزینه‌های شما را در طول زمان نیز کاهش دهد.

دود سفید

زمانی که فشار تراکم موتور پایین باشد شاهد خروج دود سفید از اگزوز خواهیم بود. بخش‌هایی مانند رینگ و پیستون به فشار تراکم موتور مرتبط هستند که باید آن‌ها را چک کنید. در غیر این صورت ممکن ایراد از انژکتورهای معیوب باشد. سرویس، تعمیر و تعویض از حالات مختلف عیب یابی دیزل ژنراتور به شمار می‌رود.

چرا بازدهی موتور پایین‌تر از گذشته است؟

هنگامی که بار دستگاه بیشتر از حد استاندارد باشد شاهد کاهش راندمان و بازدهی آن خواهیم بود. تمام موتورهای دیزلی دارای دفترچه‌ای هستند که دستورالعمل استفاده از دستگاه در آن نوشته شده است. میزان بار استاندارد آن را بررسی کنید و سعی کنید که بیش از حد به آن فشار وارد نکنید تا بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. یکی دیگر از دلایل افت بازدهی موتور، خارج شدن از رگولاتور یا گاورنر است که باید توسط افراد متخصص بازبینی و تنظیم شود.

دلایل نوسان داشتن یا دور پایین کار کردن موتور

برخی از مواقع شاهد نوسان داشتن یا کار کردن موتور در دورهای پایین هستیم که در این وضعیت باید اقدام به چک کردن روغن کاری اسبک‌ها کنید. همچنین باید سوپاپ‌های پمپ چک شود و مدار هواگیری شود. وجود هوا در مدار دستگاه سبب ایجاد نوسان خواهد شد. اگر محور رگولاتور دچار گرفتگی شد باید با استفاده از نفت و روغن اقدام به روان کاری آن کنید. به منظور رفع نوسان و کار کردن موتور در دورهای پایین باید فنرهای رگولاتور را بررسی کنید. چون در صورتی که دچار شکستگی باشند نیاز به تعویض خواهند داشت. زمان تزریق سوخت و کوپلینگ کنترل را نیز به دقت چک کنید.

دلایل بار ندادن موتور چیست؟

اگر رگولاتور به درستی تنظیم نشده باشد می‌تواند دلیل بار ندادن موتور به شمار رود. در این شرایط باید از تکنسین‌های حرفه‌ای و ماهر بخواهید تا تنظیم رگولاتور را به درستی انجام دهند. عدم تنظیم زمان پاشش سوخت انژکتورها عامل دیگری در بروز این مشکل به حساب می‌آید. اگر مجاری سوزن انژکتورها دچار گرفتگی و انسداد شده باشد باید در اسرع وقت اقدام به تمیز کردن آن‌ها کنید. اگر میزان گرفتگی به قدری زیاد باشد که امکان تمیز کردن آن‌ها وجود نداشته باشد بهتر است که آن‌ها را تعویض کنید. سوختن واشر سرسیلندر و پایین بودن فشار تراکم در سیلندر باعث بار ندادن موتور می‌شود. در برخی از مواقع عیب یابی دیزل ژنراتور نیاز به ابزارهای مخصوص دارد. به طور مثال اگر سوزن انژکتور درون بدنه سفت نیست باید با ابزارهای مخصوص میزان شل شدگی آن را بررسی کنیم. وجود هوا در مسیر از دیگر مشکلاتی است که باید برای رفع مشکل بار ندادن موتور آن‌ها را بررسی کنید.

دلایل کم بودن سرعت نامی موتور

معمولا مهم‌ترین دلیل در پایین بودن سرعت نامی خارج شدن از رگولاتور می‌باشد. در حال حاضر مشهورترین برندهای جهان مانند ولوو، پرکینز و… دارای خدمات پس از فروش می‌باشند که می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز این شرکت‌ها در ایران، اقدام به تعمیر و یا تنظیم بخش‌های مختلف دستگاه کنید. اگر در این زمینه فاقد تخصص هستید توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان برای تعمیر دستگاه اقدام نکنید زیرا به سایر قطعات آن نیز آسیب وارد خواهد شد.

دیگر عیوب دیزل ژنراتور

عیوب دیگر در این دستگاه ها شامل ایرادات مربوط به ژنراتور، سیستم کنترلی و حفاظتی، شاسی و کوپلینگ و… می‌باشد. هر کدام از این بخش‌ها دارای ساختاری منحصر به فرد است که تعمیر و تعویض اجزا نیاز به تجربه و تخصص دارد. در این مطلب تلاش کردیم با عیب یابی دیزل ژنراتور اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر درباره دیگر مطالب مربوط به این دستگاه ها کنجکاو هستید میتوانید به مراجعه کنید.

سنسور دمای آب به 2 شکل خراب می شود:

  1. سنسور، دما را بالاتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU دائما فن رادیاتور را (به اشتباه) روشن نگاه می دارد.
  2. سنسور، دما را پایینتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU اشتباها فن را بکار نمی اندازد و احتمالا آسیب جدی به موتور وارد می شود.
دکمه بازگشت به بالا