اقتصادی

انتقاد واردکنندگان برنج از تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: عرضه 100000 تن برنج ذخیره پیشگیرانه دولت برای تعدیل قیمت برنج در بازار در دوره ای است که واردات برنج ممنوع است و رکود بازار برنج داخلی را عمیق تر می کند. و اقدام برای تنظیم بازار برنج زیر هزینه عرضه ، کاهش دوره ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه بود.

به گزارش شبکه ، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اخیراً اعلام کرد که توزیع 100000 تن برنج تایلندی ، هندی و پاکستانی را در فروشگاه زنجیره ای ، تعاونی مصرف کنندگان و اتحادیه های کارگری آغاز کرده است.

عباس طباکولی ، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران ، معتقد است تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار به نفع بازار و مصرف کنندگان نیست ، بلکه ریشه های بخش خصوصی فعال را قطع می کند. تجارت برنج

وی با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر عرضه 100000 تن برنج وارداتی به عنوان ذخیره ای برای تنظیم بازار ، گفت: “این واردات با احتیاط و برای حفظ امنیت غذایی کشور وارد می شود. هیچ اشاره ای به استفاده از آن نشده است. برای تنظیم بازار

100000 تن در 3 هفته مصرف کرد!

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران اظهار داشت که در شرایط فعلی طی دو تا سه هفته 100 هزار تن برنج در کره مصرف می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ممنوعیت واردات فصلی به دلیل حمایت از تولید برنج داخلی اعمال شد.

وی در مورد اقدامات عملی برای تنظیم بازار برنج گفت: “کاهش دوره ممنوعیت واردات فصلی از چهار ماه به دو ماه یک راه است.”

تشدید رکود اقتصادی داخلی

رئیس انجمن واردات برنج ایران با تاکید بر اینکه تفاوت فعلی بین برنج وارداتی و عملکرد بالای داخلی 4000 تا 5000 تن است ، گفت: با کاهش تقاضا برای این نوع برنج ، عواقب آن عمیق تر می شود. علت رکود بازار برنج داخلی.

به گفته وی ، انتظار بازار وجود دارد که قیمت برنج تولید داخل در این شرایط کاهش یابد ، این بدان معناست که عرضه برنج مزارع برنج زیر هزینه است. ممنوعیت واردات زیر سوال می رود.

توکلی افزود که در دوران ممنوعیت واردات ، عرضه برنج از شرکت های بازرگانی دولتی وارد عرضه برنج می شود و رقابت نابرابر و ناعادلانه با بخش خصوصی ایجاد می کند که منجر به اختلال در بازار داخلی و تحریک قیمت می شود. در بازار جهانی علاوه بر این ، توزیع این مقدار برنج با قیمتی کمتر از هزینه واردات ، خسارت هنگفتی به بخش خصوصی وارد می کند و سیاست اصل 44 قانون اساسی و اصل اساسی بازار را نقض می کند.

وی گفت: اشتباه تنظیم کننده بازار تنها به عرضه ذخایر پیشگیرانه در بازار محدود نمی شود ، بلکه برای جایگزینی ذخایر پیشگیرانه وارد شده به بازار ، باید واردات مجدد انجام شود و وقتی به دوره ممنوعیت رسیدیم ، واردات کالاها وارد بازارهای جهانی می شوند و قیمت ها را افزایش می دهند و این باعث افزایش قیمت می شود و سرانجام تجار کره ای برنج را با قیمت بالاتری خریداری می کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران تاکید کرد که برنامه ها ، اهداف و سیاست های رئیس جمهور آینده را با تغییر دولت و یک مقام جدید دولت دنبال می کند. اولین تصمیم ستاد تنظیم بازار پس از تغییر دولت بر خلاف سیاست های منتشر شده است و منجر به نابودی بخش خصوصی می شود.

توکلی گفت که به مقامات ارشد تیم اقتصادی دولت توصیه کرد از سیاست های غلطی که دولت های گذشته برای تنظیم بازارها اتخاذ کرده اند ، اجتناب کنند. زیرا پیامدهای اشتباه سیاست های غلط امروزه کاملاً مشخص است. شما می توانید روحیه روانی بازار را برای چند روز کنترل کنید ، اما پیامدهای منفی آن در ماه آخر سال بر بازار تأثیر می گذارد و مداخله دولت در بازار برنج شرایط را پیچیده می کند.

وی با اشاره به نامه روز گذشته انجمن واردکنندگان برنج ایران به وزیر جهادکشاورزی گفت: واردکنندگان برنج یک کشور را تشکیل می دهند و برای تأمین و توزیع برنج مورد نیاز کشور با قیمت مناسب و کیفیت بالا وارد میدان می شوند.

شایان ذکر است که این دوره ممنوعیت فصلی است که از اوایل آگوست تا نوامبر ادامه دارد. با این حال ، در این مدت ، به دلیل کاهش ذخایر برنج و کاهش 69 درصدی واردات در سال جاری و اهمیت تنظیم بازار ، تصمیم گرفته شد ممنوعیت فصلی اجرا شود ، اما در صورت ثبت سفارش برنج دریافت شده قبل از مرداد 31 یا تاریخ ورود به گمرک و بنادر ثبت شده برای ترخیص کالا از گمرک. با این حال ، قبل از ممنوعیت ، حدود 10 کشتی پر از برنج از کشور مبدأ خود به بنادر ایران عزیمت کردند و برخی از آنها تا 22 ژوئیه وارد ایران شدند و پس از آن رسید انبارها و تاریخ ورود صادر شد. با وجود درخواست ترخیص کالا از گمرک ، در هر صورت ، هیچ توافقی در مورد تخصیص واردات وجود ندارد ، با وجود مکاتبات بین مقامات مربوطه ، از جمله اداره گمرک ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی. برنج در بندر.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا