برترین های کسب و کارعمومی

نحوه محاسبه پنجره در ساختمان

در رابطه با محاسبه ابعاد پنجره در آپارتمان‌های مسکونی، اولین مرحله مشخص کردن ابعاد متداول فضاهای اصلی یک خانه آپارتمانی کوچک که نیاز به نور طبیعی دارد، یعنی آشپزخانه، هال، پذیرایی، اتاق‌های خواب و مطالعه می‌باشد. در این رابطه با بررسی پلان و یا وضع موجود ۳۰ مورد از خانه‌های آپارتمانی زیر ۷۰ متر در نقاط مختلف تهران، حدود ابعاد فضایی این کاربری‌ها معین شد. پلان آپارتمان‌های مورد بررسی از شرکت‌های مشاور در زمینه ساخت مسکن دریافت شده‌است و تعدادی از بررسی‌ها میدانی بوده‌است.

همچنین از آنجا که ابعاد مناسب پنجره به صورت درصدی از سطوح داخلی فضا بیان خواهد شد، این نتایج برای تعیین مساحت پنجره در ابعاد مختلف فضایی مربوط به کاربری‌های مورد بررسی، قابل استفاده است. برای دریافت قیمت پنجره دوجداره هافمن می توانید با بخش فروش تماس حاصل بفرمایید و یا در واتساپ ابعاد خود را بفرستید تا برای شما طرح و قیمت پنجره دو جداره ارسال شود. در ادامه قیمت پنجره دو جداره با طرح ها و ابعاد پرمصرف ، بصورت لیست قیمت ارائه می گردد.

محاسبه نور روز در فضاهای یک خانه

به منظور محاسبه نور روز، از مساحت میانگین فضاها در جهت‌های نورگیری مختلف استفاده شده است. همچنین میانگین ارتفاع کف تا سقف حدود ۲/۷۰ متر و ارتفاع کف پنجره حدود ۸۰ سانتی متر بوده است. در تنظیمات نرم افزار، داده‌های مربوط به شهر تهران و از آن جمله عرض جغرافیایی تهران (۳۵ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی) و ضریب آلودگی هوا، که برای شهرهایی مانند تهران در نرم افزار ۰/۷ می‌باشد، در نظر گرفته شده است.

جنس پوشش دیوارهای داخلی و سقف و نیز جنس شیشه در این مدل سازی از انواع متداول که به ترتیب رنگ روشن (با ضریب انعکاس ۰/۷ تا ۰/۸) و شیشه شفاف بدون بازتاب (با ضریب شفافیت ۶۵ تا ۸۰ درصد) و مصالح نزدیک به آن‌ها، که در محاسبات نرم افزار در یک گروه قرار می‌گیرند استفاده شده، باید گفت بررسی موارد خاص مورد بحث این مقاله نبوده است.

همچنین متوسط مقدار نور روز (DF) در این محاسبات بر اساس مقادير استاندارد بیان شده، برای آشپزخانه، هال و پذیرایی و اتاق مشترک برای خواب، کار و مطالعه (کاربری متداول در آپارتمان‌های کوچک) به ترتیب۲، ۱/۵ و ۲/۵ درصد در نظر گرفته شده است. محاسبه عامل نور روز، بدون در نظر گرفتن تابش مستقیم خورشید و در زمان اعتدال پاییزی (اول مهر) انجام می‌شود.

محاسبه نور روز موجود در فضا (بر حسب لوكس)

همچنین شدت نور روز موجود در فضا (بر حسب لوكس)، با توجه به ابعاد به دست آمده پنجره، در روز اول و پانزدهمین روز ماه‌های مختلف سال، در شرایط آسمان صاف، محاسبه می‌شود، مقایسه خواهد شد. این محاسبات در ساعت ۱۰:۳۰ صبح (این ساعت پیش فرض نرم‌افزار می‌باشد. علاوه بر این، در این ساعت در تمام روز های سال، نور روز در فضا موجود است و این ساعت از نظر روشنایی جزو زمان‎‌های بحرانی نیست) انجام شده است.

شناخت ابعاد مناسب سایه‌بان پنجره‌ها

با توجه به شرایط اقلیمی تهران، به منظور بهره‌گیری از نور روز مناسب، باید به کنترل تابش مستقیم خورشید در ماه‌های گرم توجه کرد. به این منظور، پیش از محاسبه ابعاد مناسب پنجره، ابعاد سایه‌بان مناسب برای جهات مختلف، تعیین می‌شود. تأثیر این سایه‌بان در مدل‌سازی نور روز در بخش بعد، در نظر گرفته خواهد شد. برای محاسبه مختصات سایه‌بان مورد نظر از فرمول W= H/SLF استفاده می‌شود.

در این فرمول W عمق سایه‌بان است (مقدار پیش‌آمدگی سایه‌بان)، H ارتفاع زیر سایه‌بان تا کف پنجره (در نمونه‌های بررسی شده حدود ۱/۵ متر) و SLF عامل خط سایه است که برای عرض‌های مختلف جغرافیایی تغییر می‌کند (واتسون، ۱۳۸۷). با توجه به فرمول محاسبه عمق سایه‌بان، و عامل خط سایه، عمق سایه‌بان در پنجره‌های رو به جنوب: ۴۰ سانتی متر (۳/۶_۱/۵= ۰/۴۰) و در پنجره های رو به شرق و غرب: حدود ۱/۸۷ متر (۰/۸_۱/۵=۱/۸۷) می‌باشد (در سمت غرب و شرق می‌توان از سایه‌بان عمودی هم استفاده کرد).

شما چه سفارش دهنده این مدل از درب و پنجره‌ها باشید و چه نصاب این پنجره‌ها، باید در اندازه گیری ابعاد پنجره‌های upvc یک سری از نکات را رعایت کنید. نکات بسیار مهمی برای اندازه گیری ابعاد پنجره upvc وجود دارد که در ادامه این مقاله از پنجره شهر به آن می‌پردازیم.

مهم ترین موارد در هنگام اندازه گیری ابعاد پنجره دوجداره

مهم ترین مواردی که باید در هنگام اندازه گیری پنجره‌های upvc لحاظ کرد. اینکه پنجره شما قرار است روی چهارچوب قدیمی یا روی بستر خام آجری نصب شود. در خانه‌هایی که هنوز درب و پنجره نشده و در حال ساخت هستند، اندازه گیران پنجره شهر ابتدا به تراز بودن بستر نصب می‌پردازند. گاهی استفاده از یک پروفیل آلومینیومی به عنوان بستر کار می‌تواند کیفیت نصب را دو برابر کند.

پس از ایجاد تراز کامل در بستر موانع محیطی باز و بست پنجره‌ها محاسبه می‌شود، برای همین بهترین زمان برای اندازه‌گیری ابعاد پنجره upvc زمانی است که سقف‌ها و دیوار‌ها کاملا ساخته شده و سقف‌ها و دیوارهای کاذب کار گذاشته شده باشد.

انعطاف‌پذیری در طراحی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع از پنجره‌ها است. اصلی‌ترین دلیل که دست طراحان را برای طراحی پنجره‌های upvc باز می‌گذارند. نوع و لولاهای این گونه پنجره‌هاست. در اندازه گیری درب و پنجره upvc طراح حرفه‌ای شما جهت باز و بست لولاها و لنگه‌های بازشونده را محاسبه می‌کند.

نکاتی که اندازه گیرنده باید رعایت کند

  • اندازه گیر نخستین نفری است که نکات فوق را در پروژه دیده و مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین باید خود را پیشاهنگ سازمان دانسته و تمامی مواردی را که خارج از عرف به نظر می‌رسد در قسمت ملاحظات ذکر نماید تا هنگام ساخت و نصب درب و پنجره لحاظ شده و موجب تسهیل کار شوند.
  • اندازه گیر موظف است همیشه دستورالعملی را بین خود و مسئول نصاب شرکت تنظیم نماید که بر اساس این دستورالعمل، هنگام اندازه گیری از پروژه‌ها باید همیشه از سمت راست حرکت کرد و کدگذاری پنجره یا در را بر همین اساس انجام داد. در صورت چرخش و کدگذاری از سمت راست، نصاب با آگاهی از این که اندازه گیر از سمت راست حرکت کرده متوجه خواهد شد. به کدام درب یا پنجره کد شماره ۱ تعلق گرفته است.
  • اندازه گیر موظف است پس از طراحی درب یا پنجره و اندازه گیری دقیق محل نصب آن، تمامی نقشه‌ها را با حالت‌های بازشو موردنظر شامل راست بازشو یا چپ بازشو کنترل و سپس به تایید کارفرما برساند. تا از هرگونه اشتباه تعیین گردد و برای تهیه نقشه و ساخت پنجره به امر اندازه گیر رسانیده شود.
  • اندازه گیر باید هنگام ترسیم درب و پنجره، تناسب ابعاد در عرض و ارتفاع را به یک نسبت کوچکتر در نظر بگیرند تا افرادی که در مورد نقشه نظر کارشناسی می‌دهند، با نگاه کردن به نقشه در مورد ابعاد واقعی آن دچار اشتباه نشوند.
  • چنانچه هنگام طراحی درب و پنجره upvc، به درخواست کارفرما پنجره یا در، در ابعادی خارج از استاندارد سفارش داده شود. اندازه گیر باید کارفرما را به صرف نظر از این درخواست متقاعد کند و در غیر این صورت با گرفتن تعهد کتبی از کارفرما در قرارداد فی مابین تمامی عواقب و احتمالات پیش بینی نشده را از عهده خود ساقط و به کارفرما محول می‌نماید.

روش اندازه گیری ابعاد پنجره upvc

برای اندازه گیری ابعاد درب و پنجره upvc به افرادی با تجربه و دقت بالا نیاز است تا بتوانند محصولی فراتر از نیاز مشتریان را عرضه کنند. پرسنل اندازه گیری و طرحی، درب و پنجره دوجداره را از حیث ابعادی، حالت‌های بازشو، هماهنگی پروفیل و طرح پنجره دوجداره با نمای ساختمان و دیگر پنجره‌ها، هماهنگی رنگ شیشه دوجداره یا سه جداره با رنگ دیگر شیشه‌ها و میزان عبور نور از آن و میزان آلودگی صوتی بررسی می‌کنند. تا این امکان را به مشتری دهند که محصولی با مشخصه‌های درخواستی خود داشته باشند.

اندازه گیری در حالت بازسازی ساختمان

نکاتی که تا به حال درباره‌ی اندازه گیری ابعاد پنجره دو جداره upvc گفته شد مربوط به زمانی بود که این پنجره‌ها را به صورت پیش فرض ساختمان و در هنگام ساخت تهیه ببینند. اما هنگامی که ساختمانی را بازسازی می‌کنید شرایط اندکی متفاوت است. در این حالت ترازهایی که از آن یاد کرده‌ایم در بیشتر مواقع برقرار نیست.

البته بسته به آن که درب و پنجره قبلی از پروفیل‌های فولادی یا آلومینیومی ساخته شده باشند. بستر به وجود آمده، کار ما را تا حد زیادی حل می‌کند. ساختمان‌های بالای ۱۲ سال ساخت در طبقات زیرین دچار افت شده‌اند و این افت منجر به فشار به چهارچوب‌های پنجره‌های قدیمی می‌شود. در این حالت پنجره از قاب و شاخ داخل دیوار باید خارج شود. اندازه گیری‌ها بعد از این روش صورت می‌گیرد.

اندازه گیری عرض

اندازه گیری بین محورها در سه نقطه : بالا، وسط و پایین پنجره برای اندازه گیری عرض پنجره موجود، متر اندازه گیری را در سمت چپ پنجره تا سمت راست خود قرار دهید. اندازه گیری را در بالا، وسط و پایین انجام دهید و از فاصله کوتاه‌تر به عنوان اندازه گیری واقعی خود استفاده کنید.

اندازه گیری ارتفاع

اندازه گیری‌های خود را از سقف پنجره به انتها در نظر بگیرید. سه اندازه گیری را انجام دهید: یکی در سمت چپ، یکی در مرکز و دیگری در سمت راست پنجره. برای سفارش پنجره از کوچکترین اندازه این سه ارتفاع استفاده کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا