اقتصادی

«فقط ۱۵ میلیون ایرانی راحت برنج می‌خرند»

در بازار خرده فروشی ، قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی به 40 هزار تومان رسید ، در حالی که برنج خارجی به 30 هزار تومان رسید.

به گزارش شبکه ، روزنامه “همشهری” نوشت: یک سوم تقاضای سالانه در بازار برنج ایران از طریق واردات تأمین می شود. واردات که از ابتدای سال گذشته از تحریم ها و مشکلات عرضه ارز زیادی رنج برده بود ، تا پایان سال 1999 به کمتر از نیمی از تقاضای بازار مصرف داخلی رسید. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، علی رغم وخیم شدن وضعیت عروق کرونا ویروس و مبادله کالا و مسافر با هند ، واردات برنج از این کشور متوقف نشده است ، اما مشکلات مشترک واردات همچنان پابرجاست که تأثیر جدی بر بازار.

در مصاحبه ای با وزیر مسیح کشاورز از انجمن واردکنندگان برنج ، وضعیت بازار برنج را بررسی کردیم.

از این مرحله به بعد ، من یک گفتگو با هند آغاز می کنم. آیا با توجه به گرانی ها و مسائل تجاری در سال گذشته همچنان در هند برنج می خرید؟

مطمئناً ما در هند برنج می خریم اما خریدهای ما بسیار کاهش یافته و نمی توانیم آن را با سال قبل مقایسه کنیم. البته واردات برنج هندی توجیه اقتصادی ندارد. به این دلیل که هزینه برنج هندی در بازار بسیار به برنج ایرانی نزدیک است و بسیاری از مصرف کنندگان برنج هندی دیگر توانایی تهیه آن را با قیمت فعلی ندارند. در این شرایط ، برخی از بازرگانان هنوز برنج را از هند وارد می کنند تا مارک خود را در بازار حفظ کنند.

میزان واردات برنج در سال 1999 چقدر بود؟

سال گذشته بالغ بر 870 هزار تن برنج وارد شده بود و اگر دولت 200 هزار تن برای ذخیره اضطراری وارد می كرد ، واردكنندگان خصوصی 600 هزار تن وارد می كردند. واردات برنج در سال 1998 یک میلیون تن و 650 هزار تن بوده است. این مقایسه نشان می دهد که سال گذشته 50 درصد تقاضای برنج سالانه آمریکا وارد شده است.

چرا واردات برنج کاهش یافت؟

تقاضا برای درآمد به دلیل مشکلات پرداخت ارز و گران شدن دلار به شدت کاهش یافت.

تأثیر کاهش درآمد را چگونه تحلیل می کنید؟

نکته مهم ، وقتی مقامات این ارقام را با هم جمع کردند و کاهش واردات و کاهش تقاضای بازار را مقایسه کردند ، به این نتیجه رسیدند که مصرف کنندگان برنج وارداتی به مصرف برنج ایرانی روی آورده اند. گران تر این نتیجه گیری از نظر من درست نیست. کسانی که تا سال گذشته توانستند برنج ایرانی بخرند هنوز آن را دارند اما کسانی که برنج وارداتی 8000 تامانی مصرف کرده اند البته قدرت خرید برنج ایرانی را نداشتند. زیرا اگر او بتواند برای هر کیلوگرم برنج 26 تا 30000 تومان پرداخت کند ، پس شما برنج ایرانی را از ابتدا خریداری خواهید کرد. امروزه هم برنج ایرانی و هم خارجی از دسترس چنین شخصی خارج است. در نتیجه برنج از سفره این فرد خارج می شود و نکته اصلی این است که جایگزین برنج نمی شود.

راه حل چیست؟

ما برای واردات برنج با عملکرد بالا به راه حلی رسیده ایم ، اما متأسفانه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و کار جدی در این زمینه انجام نشده است.

اگر مصرف برنج در بازارهای جایگزین دیگر کاهش یابد چه؟

برنج بعد از گندم دومین کالای استراتژیک در ایالات متحده است و به دلیل گرانی برنج ، خانوارها به نان روی آورده اند. وقتی نان گران می شود ، بیشتر افراد جامعه دچار سو of تغذیه هستند. در همین حال ، قیمت بالای برنج خارجی همچنین می تواند بازار برنج ایران را مختل کند. با افزایش بیشتر قیمت برنج ایرانی ، این محصول از جدول طبقه متوسط ​​حذف خواهد شد.

چرا برنج را از تایلند وارد نمی کنیم؟

با توجه به سلیقه مصرف کنندگان ایرانی ، برنج با کیفیت بالا و برنج وارداتی با بازده بالا از هند و پاکستان وارد می شود. البته اخیراً برنج از تایلند وارد شده است اما بیشتر واردکنندگان برنج به تایلند نمی روند زیرا در انتقال پول در تجارت با تایلند و هزینه بالای مبادله ارز برای بازرگانان مشکلات جدی وجود دارد.

آیا در مبادلات با هند و پاکستان مشکلی وجود دارد؟

چرا تجارت با این دو کشور دارای مشکلات مشابه است ، اما سابقه طولانی در این زمینه این مشکلات را مشخص می کند و مبادلات با هزینه کمتری انجام می شود.

انجمن واردکنندگان اخیراً پیشنهاد تغییر مبدأ واردات برنج را داده است. این پیشنهاد از کجا آمده است؟

برای پایین آوردن قیمت های بازار ، سال گذشته انجمن واردکنندگان برنج پیشنهاد واردات برنج با عملکرد بالا از آمریکای جنوبی را داد و این پیشنهاد توسط دولت مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا ، جلسه ای نیز با حضور نمایندگان اداره غذا و دارو ، استاندارد و جهاد در وزارت صنعت برگزار شد. در آن جلسه با کلیات طرح موافقت شد ، اما جلسات بیشتری برای بررسی جزئیات تشکیل شد ، اما این اتفاق نیفتاد. در همین حال ، به دلیل کاهش تقاضای بازار ، هیچ یک از اعضای انجمن درخواست واردات از آمریکای جنوبی را نکردند. عدم پیگیری دولت و عدم تقاضای واردات این موضوع را مطرح نکرده است.

شاید ایده رایج جلوگیری از واردات برنج باشد؟

برای از بین بردن واردات ، باید به این فکر کنید که جهاد چگونه هزینه تولید برنج داخلی را کاهش می دهد تا قیمت های بازار کاهش یابد و برنج به حالت عادی برگردد.

به نظر شما دلیل برداشته نشدن مانع درآمد چیست؟

این کشور با مشکلات جدی ارزی روبرو است. بهترین راه برای کاهش هزینه درآمد شما پایین آوردن نرخ ارز است. در شرایطی که امکان کاهش نرخ ارز وجود ندارد ، این موضوع به طور خودکار در اولویت قرار می گیرد و به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد.

آیا نمی توانید برنج داخلی را با واردات جایگزین کنید؟

با رسیدن قیمت برنج خارجی به 28 تا 30000 تن ، بخش کشاورزی باید سعی کند تا حد ممکن بازار برنج خارجی را تحت سلطه خود درآورد ، اما برای رسیدن به این هدف ، قیمت برنج ایرانی باید به ارقامی کمتر از قیمت برنج خارجی برسد ، اما جهاد آن به نظر می رسد اقدامی در این راستا انجام نشده است.

ممکن است شایعاتی وجود داشته باشد که نگرانی در مورد توقف واردات برنج صرفاً یک اتحادیه است. پاسخ شما چیست؟

در واقع ، علاقه ما فقط به اتحادیه ها نیست. با برداشته شدن برنج ایرانی و خارجی از سفره مردم فقیر ، در صورت ادامه وضعیت فعلی ، طبقه متوسط ​​دیگر نمی تواند مانند گذشته برنج تولید کند. طبق آمار و برآوردها ، حداکثر 70 میلیون نفر از جمعیت ایران در زمره درآمد متوسط ​​و پایین طبقه بندی می شوند. با افزایش قیمت برنج ، تا 15 میلیون نفر می توانند به دهان خود برسند تا این محصول مغذی را بخورند. با کاهش قیمت کالاهای پروتئینی مانند گوشت ، مرغ و تخم مرغ ، کاهش مصرف برنج خبر خوبی نیست. تغییرات بالقوه در شرایط آب و هوایی و کاهش تولید در سال جاری می تواند وضعیت را بدتر کند و با افزایش بیشتر قیمت ها ، برنج را از سفره های زیر آب تسریع کند. مقامات بازرگانی و کشاورزی باید به این نکته توجه داشته باشند که هنگام تغییر کالاها از درجه 1 به 2 ، این محصول نباید از جدول جدا شود و باید مدیریت شود تا به امنیت غذایی ایرانیان آسیب نرساند. . اینها مشاغلی هستند که ما و مردم عادی انجام می دهیم ، اما متأسفانه تصمیماتی که در سطح کلان گرفته می شود ، چه تنظیم بازار و چه در سطح وزرا ، تخصصی نیستند. وزیر تجارت ، صنعت و انرژی باید كمیته ای را به عنوان مدیر واردات برای طرح طرحی برای كاهش قیمت واردات آمریكا تشكیل دهد. کشا ورجی در جهاد باید سعی کند دیگر قیمت برنج ایرانی را افزایش ندهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا