برترین های کسب و کارعمومی

فراتر از لوله‌ها و نمای خانه: کاوش درکاربردهای متنوع گرانول pvc

گرانول‌ های PVC (پلی وینیل کلراید) در واقع ذرات کوچکی از پلی‌ وینیل کلراید هستند. یک پلیمر تولید شده از کلر و اتیلن. فرایند تولید شامل پلیمریزه کردن مونومر VCM (وینیل کلراید مونومر) با استفاده از یک سلسله واکنش‌ های کنترل شده است تا رزین PVC Granule ایجاد شود. این رزین سپس به شکل گرانول‌ ها تبدیل می‌شود. تا فرآیند ها و حمل و نقل آسان‌تر شود. گرانول‌ ها ماده اولیه‌ ای هستند که تولید کنندگان برای ایجاد محصولات مبتنی بر PVC به آن‌ها وابسته‌ اند.

چرا نیاز به گرانول‌ هاست؟

دانه‌ بندی رزین PVC باعث می‌شود که آن قابل مدیریت‌ تر باشد، چرا که مدیریت، اندازه‌ گیری و حمل گرانول‌ ها نسبت به سایر اشکال آسان‌ تر است. این موضوع به خصوص برای تولید کنندگانی که به مقادیر زیادی از PVC نیاز دارند. اهمیت دارد. گرانول‌ ها به راحتی با دیگر مواد و افزودنی‌ ها ترکیب می‌شوند. تا ویژگی‌ های مطلوبی مانند رنگ، انعطاف‌ پذیری و دوام به دست آید.

PVC به طور گسترده‌ ای در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند. به ویژه در قالب لوله‌ها و اتصالات، درب‌ها، پنجره‌ ها و کفپوش. What Are PVC Granules ؟ گرانول‌ های PVC میتوانند به شکل لوله‌ هایی با دوام و مقاوم در برابر خوردگی تبدیل شوند. همچنین، مقاومت طبیعی آنها در برابر آتش، هزینه پایین، و سهولت نصب آنها را برای ساختمان‌ های مسکونی و تجاری ایده‌آل می‌کند. در این زمینه، از PVC‌هایی با کیفیت بسیار بالا و عایق‌ های خاص استفاده می‌شود. تا عمر طولانی‌ تری داشته باشند.

در خودرو های مدرن، مواد مبتنی بر PVC از عایق‌ بندی سیم‌ ها گرفته تا قطعات داشبورد، گرانول‌ های PVC به شکل قطعاتی سبک، با دوام و مقاوم در برابر شرایط محیطی تبدیل می‌شوند. با توجه به نیازهای سخت‌ گیرانه به عملکرد مواد در کاربرد های خودرو سازی، استفاده از گرانول‌ های PVC امکان سفارشی‌ سازی در مورد ویژگی‌ های مکانیکی و زیبایی‌ شناسی را فراهم می‌کند. در این بخش، از گرانول‌ های PVC برای تولید تجهیزات یک‌ بار مصرف مانند کیسه‌ های خون، لوله‌ های IV و دستکش‌ ها استفاده می‌شود. PVC‌ های پزشکی ویژه‌ای تولید میشوند. اغلب با افزودنی‌ های خاصی تا هم انعطاف‌ پذیر و هم سازگار با بدن باشند. این مواد به راحتی قابل استریلیزه شدن هستند.

که این خاصیت آنها را برای کاربرد هایی که به استاندارد های بهداشتی سخت‌ گیرانه نیاز دارند. یک انتخاب طبیعی می‌کند. در این بخش، نیاز به موادی با قابلیت‌ های ضد‌ باکتری و ضد‌ ویروسی بیشتر احساس می‌شود که PVC توانمندی ارتقاء به این خواص را دارد. کاربرد های گرانول‌ های PVC تقریباً بی‌ پایان است. در بسیاری از بخش‌ها نفوذ کرده و به محصولاتی که نقش‌های حیاتی در زندگی‌ های ما ایفا می‌کنند، کمک می‌کند. انعطاف‌ پذیری، دوام و اقتصادی بودن آنها این مواد را یک ماده غیرقابل اجتناب در تولید مدرن می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی، انتظار می‌رود که کاربرد های جدید و روش‌های تولید پایدار تر برای گرانول‌ های PVC به تدریج ظهور کنند.

با درک گسترده‌ تر از کاربرد های آن، میتوانیم بهتر قدردانی کنیم که این ماده به ظاهر نامعتبر چه تأثیر عمده‌ای بر زندگی‌ های روزمره‌ ی ما داشته است و همچنان خواهد داشت. از نظر فنی، تطبیق پذیری خواص PVC به آن اجازه می دهد تا با عملکرد دقیق، الزامات کیفی مورد نیاز برای کاربرد نهایی ارائه دهد. متوسط عمر یک وسیله نقلیه جاده‌ای مدرن در حال حاضر 17 سال است در حالی که در دهه 1970، 11 سال و نیم بود. PVC به عنوان محافظ اصلی بدنه (به شکل پوشش مقاوم در برابر سایش)، به عنوان درزگیر در برابر رطوبت و سایر پروفیل‌های محافظ مورد مصرف در این صنعت، سهم ویژه‌ای داشته است. دوام خوب PVC آن را به انتخاب اول برای روکش قطعات داخلی مانند داشبورد و پانل درب تبدیل کرده است. وسایل نقلیه با طول عمر طولانی‌تر به معنای صرفه جویی در منابع طبیعی است.

صنعت ساختمان و ساخت و ساز

PVC عمده‌ترین ماده در ساخت مصالح ساختمانی است: 70٪ از کل PVC تولید شده در اروپا در بخش ساختمانی و برای پنجره‌ها، لوله‌ها، کفپوش‌ها، غشای سقف مصرف می‌شود. این مواد مانند برخی از مصالح ساختمانی خوردگی ندارد، به رنگ آمیزی مکرر نیاز ندارد و می‌توان آن را با محصولات تمیز کننده تمیز کرد. لوله‌های pvc در کاربردهای مختلف لوله کشی، از انتقال آب آشامیدنی گرفته تا سیستم‌های پیشرفته آتش نشانی استفاده می‌شود. این محبوبیت به دلیل ویژگی منحصر به فرد آن شامل: ایمنی، دوام کارایی هزینه، عملکرد زیست محیطی و قابلیت بازیافت است.

PVC به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: U-PVC که پلاستیکی فوق العاده سفت، C-PVC (PVC کلردار)، PVC-O (PVC تولیدی با اکستروژن دو پیچ) و PVC اصلاح شده. PVC-C برای محصولات پمپ‌ها، شیرها و لوازم جانبی مرتبط با حمل و نقل مایعات استفاده می‌شود. ویژگی‌های مکانیکی کوتاه مدت PVC-C بسیار شبیه به خصوصیات U-PVC در دمای اتاق است. PVC-O بهترین راه حل برای شبکه‌های آب فشار متوسط همچون سیستم های آبیاری، سیستم‌های تامین آب آشامیدنی و پمپاژ است.

PVC برای چه مواردی استفاده می شود؟

Properties of PVC granules یک جامد پلیمری ساخته دست بشر و یکی از پرکاربردترین پلاستیک های جهان است. این پلاستیک با نام کامل پلی وینیل کلرید، به سادگی وینیل و شاید با مخفف آن: PVC شناخته می شود. پلی وینیل کلراید از طریق یک واکنش سنتز شیمیایی تولید می شود که به PVC اجازه می دهد تا به اشکال مختلف محصول تولید شود که برای کاربردهای مختلف در نظر گرفته شده است. پی وی سی یک ماده بسیار همه کاره است که می تواند به صورت انعطاف پذیر (PVC) یا سخت  (uPVC)  با رنگ یا شفاف و با توجه به اشکال و اندازه های مورد نیاز تولید شود. وقتی صحبت از  PVC می شود، حداقل هفت (7) حوزه کاربردی اصلی وجود دارد که از این ماده به طور گسترده استفاده می شود.

اول از همه، استفاده از PVC در لوله کشی و لوله های آب در مجموع به عنوان بزرگترین کاربرد پی وی سی از نظر مقدار و وزن جرم در نظر گرفته می شود. استفاده از پی وی سی برای جابجایی آب نیز یکی از اولین سناریوهایی بود که پی وی سی را پس از کشف در جامعه مدرن و زیرساخت ها پیاده سازی کرد. رزین پی وی سی را می توان به صورت اکستروژن در لوله هایی با قطر و طول های مختلف که برای انتقال منابع آب به ساختمان ها، تاسیسات و تجهیزات در نظر گرفته شده است، قالب گیری کرد. تولید و اصلاح لوله های آب PVC یک فرآیند کاملاً تنظیم شده است که توسط مقامات دولتی و مستقل در آمریکای شمالی نظارت می شود. استانداردهای تعیین شده توسط FDA، ANSI، NSF و ASTM امر می‌کنند که چه مواد و/یا افزودنی‌هایی برای PVC در هنگام استفاده در سناریوهای مدیریت آب قابل قبول هستند.

با توجه به مقررات،  PVC به عنوان یک ماده غیر سمی و بی خطر در نظر گرفته می شود که برای آب آشامیدنی، آب غیر آشامیدنی و آب فرآیندی مناسب است. سایر کدهای سرویس و لوله کشی می توانند مناسب بودن لوله PVC را برای تاسیسات خاص آب کنترل کنند. این کاربرد کلی PVC فقط برای تحویل آب گرم نشده به دلیل آستانه دمای نسبتاً پایین مواد توصیه می شود. دومین مورد استفاده عمومی پی وی سی، پی وی سی در مدیریت و کنترل مواد زائد استفاده می شود .پی وی سی برای زباله ها در زیرساخت های اجتماعی مدرن از خانه ها تا ساختمان های تجاری و کارخانه های صنعتی استفاده می شود.

به شکل لوله در فاضلاب، انتقال فاضلاب و همچنین در زهکشی ها و دریچه های مرتبط با سازه ها و تجهیزات استفاده می شود. سینک‌ها، توالت‌ها و تجهیزات تولید مایعات نمونه‌هایی هستند که از لوله‌های پی وی سی تخلیه، زباله و/یا هواکش (DWV) استفاده می‌کنند. این استفاده از PVC در سناریوهای DWV به دلیل ویژگی‌های مصنوعی PVC در مقاومت سایشی، افزایش انعطاف‌پذیری و مقاومت خمشی، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و مقاومت آن در برابر رشد فیلم میکروبیولوژیکی امکان‌پذیر است. این ویژگی‌های PVC در تضاد شدید با لوله‌های فلزی است و نشان‌دهنده این است که چرا PVC اغلب در مدیریت فاضلاب، تهویه و کنترل ضایعات انتخاب می‌شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا