اقتصادی

کشور با بحران کمبود آب مواجه است/ مردم صرفه‌جویی کنند

یکی از اعضای کمیته انرژی شورای اسلامی گفت: برای تامین آب شرب باید استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی موجود کشور در دستور کار قرار گیرد و از روش های علمی و موثرتر برای مقابله با کم آبی استفاده شود. .

قاسم ساعدی در گفت وگو با شبکه، با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور، بر لزوم اقدام برای مدیریت مناسب منابع آبی تاکید کرد و گفت: از نظر ذخایر منابع، آب وضعیت مناسبی ندارد، استان های مرکزی با فرونشست سطح آب و استان های جنوبی با خشک شدن رودخانه ها و کاهش ذخایر آب در پشت سدها مواجه هستند.

پایتخت با کمبود آب تهدید می شود

این عضو کمیته انرژی کنگره گفت: امروزه، پایتخت با کاهش قابل توجه ذخیره آب تهدید می شود و سایر ایالت ها هنوز با این چالش ها روبرو هستند. 9 سد در استان خوزستان وجود دارد که ذخیره آب پشت آنها در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در منطقه مرکزی کیفیت آب چاه ها و آبراه ها ضعیف است.

وی در ادامه بیان کرد: به طور کلی کشور با بحران کم آبی مواجه است و انتظار داریم مدیران آب کشور این بحران را مدیریت کنند. برای این منظور باید منابع آب به صورت سرانه تامین شود. مردم هم می فهمند که کشور در خشکسالی است و این وضعیت از دو سال پیش شروع شده است. انتظار می رود این وضعیت در چند سال آینده نیز ادامه یابد.

نماینده مردم دشت آزادگان شورای اسلامی گفت: صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت باید به عنوان یک اصل اجتماعی و مسئولیت اجتماعی رعایت شود. ما باید از حداقل منابع آبی که در اختیار کشورمان است نهایت استفاده را ببریم تا آب شرب مردم را تامین کنیم. مدیریت آب باید موثرتر و علمی تر از سال های گذشته باشد.

در مواجهه با بحران کم آبی، سوء مدیریت را نادیده نخواهیم گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: سال هاست که از این نوع مدیریت آب گله مندیم. بحران کنونی آب وضعیتی تهدیدآمیز است و ما هرگز نمی‌توانیم بر سوء مدیریت این بخش فائق آییم و باید از راهکارهای علمی برای عبور از بحران آب برای عبور از تهدید این بحران که بر کشور سایه افکنده است استفاده کنیم. از سوی دیگر گاهی سیاست های اشتباهی در بخش آب کشاورزی اتخاذ می شود. به برخی از استان ها 50 درصد مجوز کشت داده شده است اما نمی توانند به همان میزان آب برای کشت تامین کنند.

این عضو کمیته انرژی کنگره افزود: در این دوره باید روش های نوین آبیاری ترویج می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در بسیاری از استان ها هنوز روش های آبیاری به روش سنتی انجام می شود. اداره جهاد کشاورزی باید مدت ها پیش برای پیش بینی وضعیت موجود و ترویج روش های نوین آبیاری و کشت محصولات کم رطوبت حرکت می کرد.

ساعدی در پایان تاکید کرد: منابع بیشتری باید برای تامین تجهیزات آبیاری جدید به مناطق خشک اختصاص داده شود. متاسفانه این حلقه مفقوده تا به امروز در وزارت کشاورزی وجود دارد. متاسفانه در بحث ترویج سیستم نوین آبیاری تنها بخشی با این عنوان نامگذاری شده است اما در عمل کار جدی صورت نگرفته است و این انتقاد متوجه جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا