برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

علت درد زانو و راه های درمان آن

هیچ کس دوست ندارد درد را احساس کند، درد زانو و پا درد از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد اغلب آن را تجربه می کنند. حتی با درد زانو، فعالیت های روزمره مانند پیاده روی، ورزش و رانندگی برای بسیاری از افراد سخت و دردناک می شود. زانو درد و آسیب به این قسمت از بدن یک مشکل رایج است و بسیاری به دنبال بهترین راه برای درمان زانو درد هستند. در این مقاله می خواهیم به علل زانو درد و درمان آن بپردازیم. از آنجایی که راه های زیادی برای درمان زانو درد وجود دارد، می خواهیم شما را با بهترین روش های درمان زانو درد آشنا کنیم و از شما دعوت می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

درد زانو چیست؟

زانو درد یکی از شایع ترین مشکلات سیستم اسکلتی انسان است. زانو درد می تواند در نتیجه آسیب زانو یا به دلایل دیگر شروع شود و می تواند کل فرد را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است فکر کنیم که درد زانو، پا درد و کمر درد فقط در افراد مسن دیده می شود. اما اکنون این مشکلات سن و جنسیت نمی شناسند، افراد مختلف در هر سنی می توانند این درد را تجربه کنند. این بدان معناست که ما نباید از درد زانو در یک زن 30 ساله تعجب کنیم. در واقع زانو درد دوران کودکی یکی از شایع ترین مشکلات جوانان جامعه است!

میزان درد زانو در همه افراد یکسان نیست. برخی از افراد از این مشکل رنج می برند، در حالی که برخی دیگر به قدری رنج می برند که راه رفتن عادی و انجام فعالیت های روزانه دشوار است. وضعیت جسمانی افراد، سن، نوع کار، میزان فعالیت بدنی، تعداد آسیب دیدگی زانو، آسیب زانو و غیره. افراد تحت تاثیر میزان ناراحتی و شدت درد زانو هستند.

در گذشته، مردم از روش‌های سنتی مانند بستن بستن یا درمان با آهن برای تسکین سردرد استفاده می‌کردند. اما اکنون با پیشرفت علم پزشکی، مردم می دانند که درمان زانو درد باید به بهترین متخصص زانو مراجعه کند تا بتواند آن را به بهترین و موثرترین روش درمان کند.

شاید بپرسید چرا مردم زانو درد می‌گیرند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل و علل زانو درد را بدانید.

عوامل موثری که باعث درد زانو می شوند

از مهمترین دلایل زانو درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب، فشار و آسیب به زانو

هنگامی که یک زانو و استخوان زانو تحت فشار و آسیب قرار می گیرند و شکل طبیعی خود را از دست می دهند، افراد دچار زانو درد می شوند. زانو یکی از آسیب دیده ترین قسمت های بدن انسان است. بسیاری از ورزشکاران اغلب در حین تمرین و مسابقه به زمین می افتند و به خود آسیب می رسانند. هنگامی که مچ پا رگ به رگ یا رگ به رگ می شود، درد و ناراحتی در ناحیه شروع می شود. بنابراین اولین و شایع ترین علت زانو درد، آسیب پیاده روی یا ورزش است. زانو درد بعد از ورزش چیزی است که اکثر ورزشکاران حداقل یک بار آن را تجربه می کنند. با وارد کردن فشار زیاد به زانوها، انجام حرکات سنگین و سریع و … باید منتظر زانو درد باشید!

آرتریت زانو

عامل دیگری که می تواند باعث درد زانو شود، التهاب مفصل زانو است که به آن آرتروز یا ساییدگی زانو نیز گفته می شود. آرتروز زانو باعث آسیب به مفصل زانو می شود و راه رفتن را برای افراد دشوار می کند. با تخریب مفصل زانو قسمت مهمی از زانو از بین می رود و درد و ناراحتی فرد تشدید می شود. این مورد حتی می تواند شکل پا را تغییر دهد. دومین علت زانو درد، آرتروز زانو است.

آسیب رباط زانو

یکی دیگر از آسیب های رایج ورزشی آسیب رباط زانو است که باعث درد و ناراحتی در زانو می شود مفصل زانو با 4 رباط مهم کار می کند و زمانی که هر یک از این رباط ها آسیب ببینند، مفصل زانو به شدت آسیب می بیند. آسیب به رباط صلیبی قدامی، رباط متقاطع خلفی، رباط جانبی داخلی و رباط جانبی خارجی باعث درد و ناراحتی در زانو می شود.

آسیب به منیسک زانو

منیسک زانو یکی از مهم ترین قسمت های مفصل زانو است. فشار بیش از حد یا فعالیت های شدید می تواند به بافت منیسک آسیب برساند و گاهی اوقات پاره شود. زمانی که منیسک مفصل زانو آسیب می بیند، فشار زیادی به مفصل زانو وارد می شود و عملکرد صحیح مفصل زانو متوقف می شود. توقف عملکرد زانو به معنای شروع درد و ناراحتی زانو است.

در کشکک زانو

هنگامی که زانو دررفته می شود، پلک ها تحت تأثیر قرار می گیرند. با این اتفاق، کاسه زانو جابجا شده و از جای خود خارج می شود. در نتیجه راه رفتن، باز کردن و جمع کردن زانوها و سایر فعالیت ها با درد شدید زانو همراه است!

گیجی استخوان زانو

یکی دیگر از دلایل زانو درد تغییر شکل زانو و انحراف استخوان زانو است. دررفتگی زانو به دلایل مختلفی رخ می دهد. به عنوان مثال، افرادی که گرفتگی و پاهای ضربدری دارند برای مدت طولانی از درد شدید زانو رنج می برند. چون استخوان ها از جای اصلی خود منحرف شده اند!

برخی دیگر از علل زانو درد را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

نرمی غضروف کشکک زانو

بورسیت کشکک

کیست پشت دندان

آسیب رباط جانبی

سندرم درد پاتلوفمورال

سندرم پیتا ایلیوتیبیال

علل زانو درد در زنان

یک واقعیت این است که زنان بیشتر از مردان از درد زانو رنج می برند. طراحی خاص بدن خانم ها و میزان هورمون ها در بدن خانم ها با آقایان متفاوت است. زانوهای زنان از دوام کمتری نسبت به زانوهای مردان برخوردار هستند. و این یکی از دلایل زانو درد زنان است.

اغلب باعث زانو درد و آرتروز زانو می شود. زنان بیش از مردان به آرتروز زانو مبتلا می شوند، به دلیل این پدیده، ثبات و ترمیم غضروف پوشاننده زانو از بین رفته و زانوها دردناک می شوند! با رسیدن زنان به یائسگی و رسیدن به سن 50 سالگی، خطر ابتلا به آرتریت زانو افزایش می یابد.

یکی دیگر از علل زانو درد در زنان جوان، غضروف نرم کشکک یا بیماری کندرومالاسی است که در زنان زیر 30 سال رخ می دهد. زمانی که غضروف کشکک نرم می شود، غضروف زانو پاره شده و ملتهب می شود و باعث می شود فرد احساس سوزش کند. در زانوها و ایجاد صدای زانو در هنگام راه رفتن (بیشتر بدانید: علل و درمان صدای زانو).

درد عصبی در زانو

درد عصبی ناشی از تحریک سیستم عصبی شماست. درد عصبی زانو ناشی از مشکل خاصی در زانو نیست، بلکه تنها به وضعیت عصبی و آرامش هر فرد بستگی دارد. برای افرادی که از گردن، کمر، دیسک کمر، دیسک گردن، تحت استرس رنج می برند، درد پاها و به خصوص زانوها تشدید می شود.

درد ناگهانی زانو

گاهی اوقات درد زانو برای بدن شما غریبه است! درد ناگهانی زانو به دلایل مختلفی رخ می دهد. به عنوان مثال، پس از راه رفتن سخت، ورزش های طولانی، بالا و پایین رفتن از پله های زیاد، چرخاندن زانو، فشار دادن به زانو و غیره، ممکن است زانو درد داشته باشد. اگر زانو درد مزمن ندارید بهتر است کمی استراحت کنید و یک یا دو روز از شدت فعالیت بدنی و ورزش خود بکاهید. اگر درد در زانو متوقف شود، این نشانه خوبی است و نشان می دهد که به زودی به طور کامل بهبود خواهید یافت. اما اگر درد زانو با استراحت کم نشد بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. زیرا درد ناگهانی زانو می تواند ناشی از ضعف استخوان یا غضروف ضعیف باشد که تنها با کمک متخصص زانو می توان آن را تشخیص داد.

علل درد در زانوی چپ

در برخی موارد، افراد در زانو احساس درد می کنند و از درد در زانوی راست یا چپ شکایت دارند. دلایل مختلفی برای درد پشت زانو وجود دارد. بورسیت و آسیب به رباط های جانبی زانو از دلایل اصلی درد در کناره زانو هستند. التهاب به خشک شدن مایع در زانو و به دنبال آن درد، تورم و احساس خشکی در زانو اشاره دارد. وضعیت نامناسب، نشستن طولانی مدت و عدم تحرک نیز می تواند باعث درد زانو شود. در بیشتر موارد با پرهیز از نشستن طولانی مدت روی صندلی از بروز زانو درد در این ناحیه جلوگیری می کنید. اما ممکن است دلایل دیگری در این موضوع دخیل باشد. بنابراین، اگر درد در زانو شما ادامه داشت، حتما به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا زانوی خود را معاینه کند.

سایر عواملی که می توانند باعث زانو درد شوند

دلایل زیادی برای زانو درد وجود دارد. به عنوان مثال التهاب تاندون ها، آرتریت، تجزیه غضروف، تجمع نمک در مایع زانو یا نقرس کاذب، اضافه وزن و التهاب کیسه های مفصلی از دیگر عواملی هستند که منجر به درد می شوند. ناحیه زانو هر عاملی که موقعیت زانو را تغییر دهد و فشار زیادی به آن وارد کند باعث زانو درد می شود. حتی بسیاری از زنان از درد زانو بعد از بارداری شکایت دارند. زیرا قبل از تولد وزن خود شما و نوزاد به پاها و مخصوصاً زانوها وارد می شود و این باعث زانو درد می شود. با این سوال بسیاری از افراد به دنبال راهی برای حل مشکل خود هستند. در ادامه این مقاله با روش های موثر برای درمان زانو درد آشنا خواهید شد. بنابراین، اگر درد شدید زانو شما را خسته می کند، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

موثرترین راه های درمان زانو درد چیست؟

اگر به هر دلیلی از درد زانو رنج می برید، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا زانوی شما را معاینه کند و موثرترین درمان را برای شما تجویز کند. روش های زیر از جمله بهترین و موثرترین روش های درمانی برای حل مشکل زانو درد هستند:

تزریقات حاوی هیالورونیک اسید

مایع سینوویال حاوی یک ژل طبیعی اسید هیالورونیک است که فشار روی غضروف مفصل را کاهش می دهد. هنگامی که افراد مبتلا به آرتروز زانو هستند، غلظت اسید هیالورونیک در مفصل زانو کاهش می‌یابد و باعث ایجاد استرس در مفصل زانو و درد زانو می‌شود. زانو درد را می توان با تزریق ژل اسید هیالورونیک غلیظ درمان کرد. بسیاری از افراد پس از این درمان راحت تر و با درد کمتری راه می روند.

تزریق پی آر پی

Prp مخفف Platelet Rich Plasma است که به معنای سرم غنی شده با پلاکت است. پلاکت ها با مواد شفابخش پر می شوند و در نتیجه تزریق پی آر پی باعث می شود که مقدار زیادی پلاکت بهبود یافته وارد بدن بیمار شود که به ترمیم بافت آسیب دیده در غضروف و رباط های زانو کمک می کند. در روش تزریق پی آر پی ابتدا مقداری خون از بیمار دریافت می شود و سپس نمونه خون به مدت چند دقیقه در سانتریفیوژ قرار داده می شود تا خون جدا شود و گلبول های قرمز، گلبول های سفید خون، پلاسما و پلاکت ها جدا شوند. سپس prp برداشته می شود و در مرحله بعد پس از بیهوشی زانو، prp وارد زانو می شود. با این کار بافت جدیدی در زانو تشکیل شده و التهاب بافت زانو کاهش می یابد. تزریق پی آر پی یکی از موثرترین روش ها برای درمان آرتروز زانو است.

درمان زانو درد با کمک دارو

برای کاهش درد زانو بسته به تشخیص پزشک می توانید از داروهای خاصی استفاده کنید. مسکن ها و مسکن ها از بهترین قرص ها برای درمان زانو درد هستند. مسکن هایی مانند استامینوفن برای کاهش و کنترل درد، کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب، داروهای ضد ویروسی برای توقف التهاب زانو، آسپرین و ایبوپروفن از جمله درمان های زانو درد هستند. مصرف قرص های زانو درد را نباید ساده انگاشت و حتما باید با متخصص مشورت کنید تا بهترین تسکین درد و درمان زانو درد را برای شما تجویز کند.

درمان زانو درد با جراحی زانو

زمانی که آسیب زانو بسیار شدید است، استفاده از روش های جراحی برای درمان ضروری است. اکثر پزشکان در صورت امکان از جراحی زانو اجتناب می کنند. زیرا باعث درد بسیار می شود. اما گاهی اوقات بیمار راهی جز جراحی زانو برای بهبودی ندارد. جراحی آرتروسکوپی، جراحی استئوتومی و جراحی تعویض مفصل زانو برای درمان زانو درد همراه با جراحی زانو استفاده می شود. حتما به یک متخصص مجرب جراحی زانو مراجعه کنید. زیرا این عملیات بسیار حساس است. در ادامه با روش های جراحی درمان زانو درد آشنا می شوید.

آرتروپلاستی: در جراحی آرتروپلاستی، متخصص زانو ابتدا یک برش کوچک در مفصل زانو ایجاد می کند تا مفصل را به ناحیه دردناک برساند. این به پزشک اجازه می دهد تا داخل مفصل زانو را ببیند و محل دقیق جراحی را تعیین کند. آرتروپلاستی یک روش کم تهاجمی است که معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. آرتریت زمانی استفاده می شود که بیمار درد شدید و مداوم در مفصل زانو داشته باشد یا زمانی که کاسه زانو به شدت آسیب دیده باشد.

جراحی استئوتومی: اگر استخوان زانو تغییر شکل داده به طوری که وزن بدن روی زانو نامتعادل باشد، می توان از جراحی استئوتومی برای درمان زانو درد استفاده کرد. در جراحی استئوتومی، قسمتی از استخوان زانو با ابزار خاصی بریده می شود و سپس یک متخصص استخوان ساق را جایگزین می کند و مفصل زانو را برای اصلاح فرم زانو خارج می کند. در نهایت، استخوان بریده شده با پیچ در کنار هم ثابت می شود.

آرتروپلاستی: آرتروپلاستی یا جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موثرترین روش ها برای درمان زانو درد است که تهاجمی ترین روش نیز محسوب می شود. جراحی زانو زمانی استفاده می شود که زانو بسیار دردناک باشد. تا جایی که بیمار نمی تواند زانوی خود را حرکت دهد و نمی تواند فعالیت های روزانه خود را به خوبی انجام دهد. آرتروپلاستی به میزان قابل توجهی درد زانو را کاهش می دهد و عملکرد غضروف آسیب دیده مفصل زانو را به وضعیت مناسب باز می گرداند. در طی جراحی تعویض زانو، قطعات آسیب دیده غضروف به طور کامل از مفصل زانو برداشته شده و با یک مفصل مصنوعی ساخته شده از پلاستیک، فلز یا پلیمر جایگزین می شود. جراحی زانو زمانی انجام می شود که بدشکلی پا به دلیل پاهای ضربدری، پاهای پرانتزی، آرتریت زانو یا انحراف زانو و سایر درمان های آرتریت زانو موثر نباشد.

درمان های خانگی برای زانو درد

زمانی که زانو درد شدید نیست، می توانید از درمان های خانگی ساده برای درمان زانو درد استفاده کنید. از دیگر روش های درمان زانو درد می توان به فیزیوتراپی، آب درمانی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، زانوبند طبی، ماساژ، گرم کردن و خنک کردن زانو، اصلاح فرم زانو و رعایت ارگونومی زانو اشاره کرد.

وقتی وزن نرمال و متعادلی داشته باشید فشار زیادی به مفاصل زانو وارد نمی شود و دچار زانو درد و آرتروز نمی شوید. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از درد زانو باید کفش های خوب بپوشید. همچنین به طور منظم ورزش کنید و عضلات چهارسر ران، همسترینگ و عضلات پا را تقویت کنید. خوردن غذاهای غنی از کلسیم مانند ماهی، پنیر، ماست و تخم مرغ باعث تقویت استخوان ها و جلوگیری از تحلیل استخوان می شود.

مهم ترین نکته برای درمان زانو درد مراجعه به متخصص زانو یا ارتوپد است تا بهترین روش های درمانی برای بهبود زانو درد و گرفتن بهترین نتیجه را توضیح دهد. ما به شما مراجعه به بهترین متخصص ارتوپدی شیراز را توصیه میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا