اجتماعیبرترین های کسب و کار

نرخ وکیل برای پرونده طلاق

برای طرفین هر دعوی دستمزد وکیل خانواده در کرج، نحوه دریافت دستمزد توسط وکیل، شرایط محاسبه دستمزد وکیل، شرایط پرداخت حق دستمزد وکیل و همچنین مبنای دستمزد وکیل یکی از موضوعات پر اهمیت است و بیشترین سوالات حقوقی را به خود اختصاص می دهد. حال به راستی دستمزد وکیل چقدر است و یا اینکه دستمزد وکیل چگونه محاسبه می شود.

نحوه پرداخت دستمزد وکیل چگونه است و آیا ساز و کار مشخصی وجود دارد تا بفهمیم دستمزد یک وکیل چقدر است. امید است که این مقاله بتواند به پرسش های فراوان این موضوع مهم پاسخی مناسب دهد. دستمزد وکیل چقدر است؟ حق الزحمه وکیل به چه میزان است؟ دستمزد وکیل چگونه محاسبه می شود؟ نحوه محاسبه دستمزد وکیل چگونه است؟ دستمزد وکیل در طلاق توافقی به چه میزان است؟ دستمزد یک وکیل خوب چقدر است؟ مبنای محاسبه دستمزد وکیل بر چه اساسی می باشد؟ در خصوص دستمزد وکیل بیشتر بدانیم.

آیا مبنای مشخصی برای تعیین دستمزد وکلا وجود دارد؟

وکلا براساس خواسته مالی که توسط موکلین مطرح می شود یک تعرفه حدودا ۱۰درصدی دارند به عنوان مثال اگر موضوع پرونده، پیگیری یک فقره چک برگشتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باشد، حق الوکاله آن ۱۰ درصد یا بین ۷ تا ۱۰ درصد در نظر گرفته می گردد و این بازه هم به نوع چک و شرایط آن وابسته است. مواردی مانند امانتی بودن و یا تضمینی بودن چک و یا چک های حسن انجام کار و موضوعات دیگر می تواند در مشخص کردن این بازه تاثیر گذار باشد.

روال قانونی و هزینه ها و اقدامات آن متغییر خواهد بود و معمولا موکلین طبق مقررات، ۶۰ درصد را به صورت نقد و باقی آن یعنی۴۰ درصد از پول را بعد از اتمام کار و طی یک فقره چک می پردازند و در پرونده های کیفری که خواسته و بحث ریالی و مبالغ دقیق مالی معین نیست، تعیین دستمزد با توجه به اهمیت و ارزش آن برای موکل و به صورت توافقی است. دربرخی موارد این تعرفه ها به صورت ثابت نخواهد بود و بسته به حجم کار و دلایل و مدارک و مستندات، دستمزدها بایستی کاهش یابند.

Lawyer rates for divorce cases

در صورتی که پرونده به نتیجه مطلوب نرسد باز هم وکیل این حق را دارد، که دستمزد خود را طلب کند؟

جواب این پرسش مثبت است، حق الوکاله یا دستمزد برای خدماتی است که وکیل در طول قرآیند رسیدگی به پرونده قضایی دریافت می کند و به موفقیت و یا عدم موفقیت پرونده مرتبط نیست. وکلا وظیفه دارند که کار خود را به بهترین شکل انجام دهند و هیچ گونه تعهدی نسبت به نتیجه ندارند و تصمیم گیرنده نهایی قاضی پرونده است. در نتیجه از نظر اخلاقی و انسانی بهتر است شیوه پرداخت را طوری تنظیم کنند که موکلین حق الوکاله را بعد از کسب نتیجه مطلوب و لازم بپردازند و نباید به گونه ای باشد که پولی را به عنوان پیش پرداخت بپردازند و در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب دلواپس این موضوع باشد که پولشان دور ریخته شده است.

این که برخی وکلا پایه یک می گویند و به برخی پایه دو، به چه معنی است؟

در بین وکلا هم مانند هر صنف دیگری مهارت و تجربه و سطح علمی و دانش افراد در میزان دستمزد آنها تعیین کننده است. مثلا وکلایی که کارآموز هستند و موفق به دریافت گواهی نامه پایه یک نشده اند اجازه ورود و انجام وکالت در پرونده های مالی سنگین و برخی پرونده های مهم کیفری را ندارند. بدیهی است وکلایی که بعداز ۲ الی چند سال تجربیات کاری بالاتری داشته باشند و صلاحیت های علمی و عملی آنها احراز و تایید شود از پایه ۲ به پایه یک ارتقاء یافته و به طور طبیعی دستمزد بالاتری را خواهند داشت.

چه روش هایی برای پرداخت دستمزد وکلا وجود دارد؟

پرداخت دستمزدهای وکالت بر مبنای خواسته ی مالی بین طرفین که در دادخواست اعلام می شود، توافق می گردد. به عنوان مثال اگر دستمزد پرونده ۱۰ میلیون تومان توافق شود وکلا باید ۶۰ درصد مبلغ یعنی ۶ میلیون تومان را به صورت نقدی به عنوان پیش پرداخت و همزمان با امضاء قرارداد دریافت کنند که مطابق با مقررات و تعرفه های مصوب وکالت این پیش پرداخت قابل برگشت نیست و۴۰ درصد الباقی یعنی۴ میلیون تومان پس از نتیجه قابل وصول خواهد بود.

وکیل به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از هیچ نهاد و یا ارگانی حقوق دریافت نمی کند بنابراین دستمزد وکیل همان حق الزحمه وکیل است که به صورت مستقیم از موکل خود دریافت می کند. البته حق الوکاله وکیل صرفاً حق الزحمه نیست بلکه در مواردی و طبق قرارداد می تواند شامل تمبر مالیاتی، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه اقامت و مواردی از این قبیل نیز قرار گیرد. از این رو دستمزد برای وکیل از اهمیت برخوردار است و در نقطه مقابل نیز با عتوجه به شرایط مالی موکل حق الوکاله برای او نیز اهمیت دارد و همیشه قبل از مراجعه به وکیل با یک سئوال مواجه می شود که دستمزد وکیل چقدر است.

مبنای پرداخت حق الوکاله وکیل چیست؟

مبنای پرداخت حق الوکاله وکیل به 3 صورت می باشد:

  • مبنای پرداخت حق الوکاله بر مبنای تعداد وکیل: به عنوان مثال در پرونده های طلاق توافقی در صورتی که هر یک از زوجین اقدام به انعقاد قرارداد با وکیل دادگستری به صورت مستقل کند هر کدام باید حق دستمزد وکیل را پرداخت کند و یا در مواردی که زوجه وکالت در طلاق دارد می تواند یک وکیل برای خود و یک وکیل برای همسر خود اختیار کند که در این صورت باید دستمزد 2 وکیل را پرداخت کند و یا این که خود شخصاً در دادگاه حاضر شده و برای همسر خود فقط وکیل اختیار کند که در این خصوص فقط دستمزد یک وکیل پرداخت می شود.
  • مبنای پرداخت حق الوکاله بر مبنای تعداد پرونده: یعنی شخصی نیاز به وکیل دارد و در خصوص مطالبه مهریه به وی وکالت می دهد و سپس برای مطالبه نفقه، حضانت فرزند و در آخر نیز برای طلاق یک طرفه و یا طلاق توافقی اقدام به انعقاد قرارداد وکالت می کند که در این موارد به ازای هر یک از پرونده های مورد تقاضا، قرارداد وکالت جداگانه منعقد و همچنین دستمرد وکیل به صورت مستقل دریافت می شود.
  • مبنای پرداخت حق الوکاله در مراحل مختلف دادرسی: حالتی را تصور کنید که وکیل در پرونده مطالبه چک برای شما اعلام وکالت نموده و با صدور رأی بدوی، طرف دعوی تجدیدنظرخواهی نموده و شما از وکیل تقاضا دارید در این مرحله از رسیدگی نیز دخالت کرده، ولی وکیل حق اقدام در مرحله تجدیدنظر را از لحاظ قانونی ندارد و باید به اخذ وکالت علیحده از موکل اقدام کند و با پرداخت هزینه های قانونی اقدام به ورود در همان پرونده و در مرحله تجدید نظر و یا اجرای حکم نماید که در این صورت نیز دستمرد وکیل به صورت جداگانه دریافت می شود.

میزان حق الوکاله وکیل چقدر است؟

حق الوکاله وکیل به صورت کلی تابع توافق و قرارداد طرفین است البته در خصوص حق الوکاله تعرفه نیز وجود دارد که به صورت مفصل به آن نیز می پردازیم. میزان حق الوکاله بدین شرح تعیین می گردد که وکیل و موکل بعد از ملاقات، بررسی مدارک، شرایط پرونده، میزان کار، نوع پرونده نسبت به میزان حق الوکاله توافق می نمایند.

به صورت ساده تر وکیل با بررسی جمیع جهات از جمله، تخصص خود، میزان موفقیت در پرونده، حقوقی یا کیفری بودن و… مبلغی را به عنوان حق الوکاله تعیین می نماید. از این رو مسلماً پاسخ به این سوال که میزان دستمزد وکیل به صورت دقیق به چه میزان است، کار دشوار و چه بسا محالی قبل از بررسی موضوع باشد اما به طور می توان نحوه محاسبه دستمزد وکیل را به 3 صورت تصور کرد:

  • تعیین دستمزد وکیل بر مبنای عرف: تعیین دستمزد وکیل بر مبنای عرف یکی از مواردی است که می توان میزان حق الوکاله وکیل را مشخص کرد. بر این اساس و به صورت عرفی در خصوص پرونده های با موضوع مالی حداقل حق الوکاله وکیل 10 درصد خواسته است. البته در مواردی دستمزد وکیل با توجه به عرف محل می تواند متفاوت باشد. یعنی اگر یک وکیل در تهران قبول وکالت در پرونده ای را نماید از لحاظ عرف با یک وکیل که در توابع استان اقدام به قبول وکالت می کند می تواند متفاوت باشد. و یا حداقل دستمزد وکیل در پرونده طلاق توافقی 2 میلیون تومان می باشد و همچنین بر مبنای عرف حق الوکاله پرونده های کیفری کمتر از 5 میلیون تومان نیست. البته میزان دستمزد وکیل با توجه به عرف محل مشخص می گردد و دستمزد وکیل در تهران به میزان حق الوکاله وکیل در شهریار نیست.
  • تعیین دستمزد وکیل بر مبنای قرارداد: تعیین حق الوکاله بر مبنای قرارداد یکی از اصلی ترین موارد تعیین قرارداد دستمزد وکیل است، که در این راستا وکیل و موکل با توافق و تعیین مبلغ دستمزد در قرارداد مالی جداگانه اقدام به انعقاد قرارداد می کنند و میزان دستمزد را به صورت توافقی مشخص می کنند.
  • تعیین دستمزد بر مبنای تعرفه: واقعیت حاکم بر جامعه و شرایط اقتصادی و همچنین تعرفه قانونی دستمزد وکیل که مبلغ اندکی است که حتی هزینه تمبر مالیاتی وکیل را نیز تأمین نمی کند، در نتیجه با عنایت به همین شرایط هیچ یک از وکلای دادگستری، قرارداد حق الوکاله خود را بر مبنای تعرفه منعقد نمی کنند چراکه تعرفه حق الوکاله وکلای دادگستری مبلغ بسیار ناچیزی است. به طور مثال حق الوکاله وکیل دادگستری در پرونده کیفری بر مبنای تعرفه 30 هزار تومان است که با توجه به شرایط، بیش از اینکه به عنوان یک حق الوکاله قابل ارزیابی باشد، به عنوان حق المشاوره و حتی هزینه ایاب و ذهاب نیز قابل ارزیابی نیست.

دستمزد وکلای دادگستری تابع آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری و وکلای موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 27/04/1385 است و تا کنون تغییر نکرده است.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل بسپاریم؟

بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که تخصص دارند.

برای انتخاب بهترین وکیل برای شما، دادسان شرایطی از جمله:

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل
  • هزینه مشاوره اولیه
  • پیشنهاد متنی از چند وکیل متخصص کار خود
  • امتیاز سایر کاربران به وکلا

را در نظر گرفته است و کافی است تا موارد فوق را از چند وکیل دریافت بفرمائید.

دکمه بازگشت به بالا