اقتصادی

تنها گزینه موجود برای حل بحران کم‌آبی، صرفه‌جویی در مصرف است

عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: در درازمدت سدسازی می کند و از منابع آبی دریا استفاده می کند. .

احمد مرادی در گفت وگو با شبکه، با تاکید بر لزوم مدیریت خوب منابع آبی کشور، گفت: قدمت مدیریت منابع آب کشور به چندین حوزه برمی گردد. یکی از این مناطق، منبع آب پشت سد است که به عنوان کمیته انرژی نیز عمل می کند. بخشی دیگر به توزیع آب برمی گردد. آنچه امروز مشخص است این است که پولی که در حوزه آب یعنی منابع آب زیرزمینی صرفه جویی کرده ایم تمام شده است.

ادامه بارندگی مشکل آب را حل نمی کند

وی با بیان اینکه حتی پس از بارندگی های متوالی هر سال به گفته کارشناسان همچنان با مشکل آب مواجه هستیم، گفت: می توانیم از منابع آبی دریا بهره ببریم. این اتفاق امید ملت در حوزه تامین آب است.

این عضو کمیته انرژی کنگره تاکید کرد: هزینه شیرین سازی آب دریا برای دولت ها بیش از 40 تا 50 هزار تن در متر مکعب است، در حالی که هزینه جمع آوری آب های سطحی و تقویت منابع آب زیرزمینی بسیار کمتر است.

نماینده مردم بندرعباس در شورای اسلامی شهر گفت: از سوی دیگر باید برای مدیریت آب های سطحی نیز اقداماتی انجام شود. تعداد کمی از باران های داخلی همگی به دریا می ریزند. اگر بتوانیم این منابع آبی را جمع آوری و استفاده کنیم، امروز استفاده بهینه از این منابع آبی وجود ندارد.

برنامه مناسبی برای مدیریت آب وجود ندارد

وی گفت: متاسفانه در مدیریت آب مشکل داریم و برنامه ریزی مناسبی برای این حوزه نداریم. بارندگی به شدت کاهش یافته و تامین آب سد نیز با مشکل مواجه شده است. امروز باید برای ساخت یک سد کوچک قدم برداریم. روی سد حوضه باید کار شود. باید بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تعامل وجود داشته باشد.

مرادی افزود: کمبود آب به بخش های دامداری و کشاورزی کشور آسیب می زند. امروز در بسیاری از روستاها دام ها از بی آبی تلف می شوند و این وضعیت دامنگیر عشایر نیز شده است. دامدار هزاران حیوان از کجا می تواند برای حیوانات خود آب بیاورد؟ وضعیت منابع آب آشامیدنی نیز مشخص است، بنابراین برای مدیریت مصرف در این حوزه نیاز به برنامه ریزی مناسب است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا