اقتصادی

نقشی که “ارز” در اقتصاد کشور بازی می‌کند

شبکه/خوزستان یک کارشناس اقتصادی گفت: نرخ ارز نقش مهمی در ثبات اقتصاد کشور دارد و بدون ثبات نرخ ارز امکان توسعه اقتصادی وجود ندارد.

مرتضی افکه در گفت وگو با شبکه گفت: ثبات اقتصادی یکی از عوامل توسعه است. یعنی جامعه به جایگاهی می رسد که مردم هیچ دغدغه ای برای رفاه و رفع نیازهای اولیه خود نداشته باشند.

سرمایه گذاری پیش نیاز توسعه اقتصادی است. تولید ملی و درآمد سرانه باید افزایش یابد و توزیع درآمد در کنار رشد درآمد بهبود یابد تا هر چه بیشتر مردم بتوانند از مزایای افزایش تولید ملی برخوردار شوند. تولید ملی ممکن است افزایش یابد، اما افراد کمتری سود می برند و بسیاری محروم می شوند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه حتی اگر سرمایه گذاری شود باید اشتغال ایجاد شود، گفت: در گام بعدی دولت باید تلاش کند تا تولیدات کشور را به طور نسبی توزیع کند. به این معنا که باید فاصله طبقاتی بین افراد کاهش یابد، می توان از طریق افزایش اشتغال این کار را انجام داد. بنابراین مجموع این عوامل به سطح بالاتری از رفاه در جامعه کمک می کند.

با توجه به تقویت تحریم ها، اکثر متغیرهای اقتصادی به دلیل نوسانات نرخ ارز ناپایدار هستند.

اففه خاطرنشان کرد: برای سرمایه گذاری پیش نیازهایی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به ثبات اقتصادی، ثبات حقوقی و ثبات مدیریتی اشاره کرد. تا 20 سال آینده مبادا سرمایه اش دچار مشکل شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز نقش مهمی در ثبات اقتصاد کشور دارد، گفت: نرخ ارز برای ثبات اقتصاد کشور مهم است زیرا اقتصاد کشور یک اقتصاد نفتی و وابسته به تجارت خارجی است. نفت از کشورهای خارجی خریداری می شود و ما در ازای آن ارز دریافت می کنیم. فروش، نیاز بخش های تولید و مصرف کشور با همین ارز تامین می شود.

هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام کرد: همه عوامل و اتفاقاتی که درآمدهای ارزی یک کشور را تضعیف می کند، تأثیر مستقیمی بر ثبات اقتصادی کشور دارد. کشورها تحریم شدند، اما این تحریم ها محدود بود. با تقویت تحریم ها پس از سال 1396، اکثر متغیرهای اقتصاد ملی تحت تأثیر نوسانات متناوب نرخ ارز بی ثبات شدند و بازار ارز را برای سرمایه گذاران غیرقابل پیش بینی کرد، ریسک سرمایه گذاری را افزایش داد و تمایل به سرمایه گذاری را افزایش داد. سرمایه گذاری کاهش یافته است.

چگونه قیمت ارز را تنظیم کنیم؟

افکه گفت: «وقتی سرمایه گذاری کاهش می یابد، اشتغال نیز کاهش می یابد، فقر افزایش می یابد و نابرابری افزایش می یابد. بنابراین نرخ ارز یکی از عوامل اساسی و تاثیرگذار در توسعه اقتصاد یک کشور است.

او اضافه کرد. هنگامی که تقاضا برای یک محصول افزایش می یابد یا عرضه کمیاب می شود، قیمت آن محصول افزایش می یابد و از تعادل خارج می شود. در حال حاضر کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد، بنابراین دیگر نمی توانیم نفت خود را بفروشیم، در این شرایط عرضه ارز و درآمد ارزی به شدت کاهش می یابد، نمی تواند و نمی تواند تولید کشور را تامین کند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ناتوانی در تامین نیازهای بخش مصرف و تولید باعث کاهش تولید و افزایش قیمت کالاها و تورم در اقتصاد ملی می شود.

وی گفت: برای تعدیل قیمت ارز باید روابط تجاری و نفتی خود را با سایر کشورها عادی کنیم تا بتوانیم محصولات داخلی و نفت خود را بفروشیم. مشکل دیگر این بود که روابط بانکی به دلیل بحث FATF به مشکل خورد. درآمدهای حاصل از فروش کالاهای داخلی و نفت باید از طریق سیستم بانکی وارد شود که ثبات نرخ ارز را فراهم می کند، در غیر این صورت کشور همچنان با بی ثباتی نرخ ارز مواجه است.

نوسانات نرخ ارز مهمتر از رشد است

APE با اشاره به اینکه بی ثباتی نرخ ارز مهمتر از افزایش نرخ ارز است، گفت: “وقتی نرخ ارز افزایش می یابد، کالاها گران می شوند، اما به مرور زمان اقتصاد ملی با قیمت جدید سازگار می شود. اگر نرخ ارز ناپایدار باشد، رشد و توسعه اقتصادی کشور در نهایت با مشکل مواجه خواهد شد.

وی گفت: بدون ثبات نرخ ارز امکان توسعه اقتصادی وجود ندارد و در شرایط کنونی که اقتصاد ملی به شدت به واردات ارز وابسته است، توسعه اقتصادی غیرممکن است. در 30 سال گذشته تلاش کرده ایم توسعه اقتصادی کشور را مستقل یا وابستگی آن به واردات نفت کاهش دهیم، اما نتوانستیم این وابستگی را کاهش دهیم و اکنون بی ثباتی نرخ ارز نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا