برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

نحوه تراش دندان برای لمینت

افرادی که قصد انجام لمینت دندان را داشته باشند؛ شاید این دغدغه را داشته باشند که نحوه و میزان تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ امروزه لمینت سرامیکی جهت اصلاح طرح لبخند، محبوبیت خیلی زیادی بین افراد پیدا کرده است؛ اما ترس از اینکه متخصصان زیبایی، چه میزان دندان را می تراشند؛ باعث می‌شود تا بسیاری از افراد از انجام این روش منصرف شوند.

تعریف جامع از لمینیت های دندانی

لمینت های دندانی، نوعی روکش‌های سرامیکی هستند که در لابراتوارها ساخته می‌شوند و توسط فوق تخصص لمینت دندان با چسب مخصوص بر روی دندان های تراش خورده چسبانده می شوند و با رفع عیوب نمای بسیار زیبایی را به دندان‌ها می‌بخشند. لمینت سرامیکی به‌ دلیل زیبایی طبیعی که به دندان ها می بخشد و همچنین کیفیت و طول عمر بالایی که دارد؛ محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما تراش دندان برای لمینت ممکن است افراد را برای انجام این درمان زیبایی مردد کند.

لمینت دندان یکی از روش‌های زیبایی دندانپزشکی است که بوسیله آن به راحی می‌توان طرح لبخند را اصلاح کرد. اما تراش دندان برای لمینت عامل مهمی است که سبب تردید در افراد مختلف برای انجام این درمان زیبایی می‌شود. در این مقاله به عوامل مؤثر بر این مسئله و همچنین میزان تراشیدن دندان برای لمینت پرداخته شده است.

هدف از تراش دندان ها در لمینت

در ابتدا باید بهتر است بدانیم که چرا دندان‌ها برای لمینت تراش می خورند؟ یا چرا دندان را برای لمینت می‌تراشند؟ در این درمان لازم است تا بخشی از مینای دندان تراشیده شود. تراشیدن دندان یکی از مهم ترین مراحل لمینت است؛ که می توان گفت دلیل اصلی این امر این است که دندان آماده‌سازی شود و روکش لمینت روی دندان بچسبد و پیوند محکمی بین روکش و دندان ایجاد شود. از جمله دیگر دلایل تراشیدن دندان برای لمینت دندان می توان موارد زیر را نام برد:

  • روکش‌ها با زیبایی بیشتری روی دندان قرار گرفته و یک دست می شوند.
  • حذف ضخامت لمینت
  • مانع از بیرون زدگی لمینت‌ها در طرح لبخند شود.
  • باعث دوام و ماندگاری بیشتر روکش‌های سرامیکی بر روی دندان می‌شود.
  • رفع پوسیدگی‌های و نواقص احتمالی دندان

میزان تراش دندان برای لمینت

شاید از خود بپرسید برای لمینت، دندان ها چه مقدار تراشیده می شوند؟ به طور کلی میزان تراش دندان برای زیبایی در درمان لمینت در هر فرد متفاوت بوده و به عوامل مهم در زیر بستگی دارد:

  1. برند و نوع لمینت استفاده شده
  2. داشتن پوسیدگی‌های مختلف در دندان
  3. شرایط دندان‌ها در هر فرد
  4. بدرنگی دندان‌ها
  5. نامرتبی و ناهماهنگی دندان‌ها

میزان تراش در لمینت‌های لومینیرز: در این نوع از لمینت ها نیازی به تراش دادن دندان مگر در موارد خاص.

ونیرهای بدون تراش از جدیدترین متدهای دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی هستند و همانطور که از نامشان مشخص است، نیازی به آماده‌سازی یا تراشیدن دندان‌ها ندارند. بدون تراش داخل دندانپزشکی ساخته شده و بدون آماده‌سازی، مستقیما در داخل دهان توسط متخصص زیبایی به طرز ماهرانه‌ ای شکل داده شده و  قرار داده می شود تا ظاهر و تعادل لبخند بیمار را بهبود ببخشند و در عین حال چندین نقص زیبایی را بپوشانند. این نوع کامپوزیت می‌تواند فقط در یک ویزیت دنداپزشکی تکمیل شود.

تراش مینای دندان برای لمینت

مواردی هستند که باعث اثر گذاری در میزان تراشیدن مینای دندان برای انجام لمینت می شود. یکی از مهم ترین دلایل نوع و برند لمینت دندان است. به طور کلی لمینت دندان در انواع بسیار متنوعی ساخته شده اند که هرکدام ضخامت مختلفی دارند. پس به همین دلیل نصب هر نوع از برند لمینت دندان به میزان تراش خاص خود نیاز دارد.

حداقل و حداکثر میزان تراش دندان ها در لمینت

اگرچه گزینه های مختلفی مانند وضعیت دندان های فرد، وضعیت تجهیزات و دستگاه ها، تجربه و سابقه متخصص، شرایط بیمار و … در میزان برشکاری دندان ها تاثیرگذار است؛ اما باز هم یک واحد مشخص و مجازی برای تراشیدن دندان ها تعریف شده است که باید رعایت شود تا از ایجاد آسیب و مشکلات جدی در دندان ها جلوگیری شود. همانطور که در قبل هم اشاره شد؛ عموما تراش دندان ها حدود  ۰٫۵ تا ۰٫۸ میلیمتر می باشد. اگر متخصص دندانپزشکی تشخیص دهد که برای درمان زیبایی لمینت نیاز به تراشکاری بیش از ۰٫۸ میلی‌متر است؛ باید از روش های دیگری مانند ارتودنسی استفاده کرد.

تاثیر دندانپزشک بر میزان تراش دندان در لمینت

میزان تراشکاری سطح دندان ها، به توانایی، سابقه، تبحر و تخصص دندانپزشک بسیار بستگی دارد. بنابراین نکته ای که حتما در انتخاب متخصص لمینت خود باید به آن توجه کافی داشته باشید میزان تسلط کامل ایشان بر دندان ها و فرآیند قالب گیری دارد؛ چرا که توجه به این موضوع می تواند با تراش حداقل سطح دندان ها درمان لمینت را با کم‌ترین آسیب انجام داد.

عوامل تاثیرگذار بر میزان تراش دندان

عوامل مختلفی در میزان برش دندان برای لمینت دندان تاثیرگذار هستند که مهمترین آنها عبارتند از :

برند و نوع لمینت: همانطور که می‌دانید مارم های متفاوتی از لمینت در بازار موجود است و شرکتهای مختلفی در زمینه تولید مواد لمینت فعالیت می کنند که ضخامت هر نوع از این لمینت ها متفاوت است. بنابراین برندی که برای درمان استفاده می شود بر میزان تراشکاری دندان تاثیر دارد.

میزان نا مرتبی و بی نظمی دندان ها: در صورتی که دندان ها بسیار به هم ریخته باشه و جلو و عقب باشند؛ نیاز است که میزان تراش بیشتری انجام شود تا ردیف شوند. در مواردی که ناهنجاری دندان ها زیاد باشد نیاز به انجام درمان با ارتودنسی است و لمینت نمی تواند این مشکل را برطرف سازد.

پوسیدگی دندان ها: در صورتی که میزان پوسیدگی دندان زیاد باشد؛ نیاز به اقداماتی همچون عصب کشی  می باشد در نتیجه در برخی موارد سطح پوسیده دندان نیاز به تراشیدن بیشتری دارد.

تغییر رنگ شدید دندان ها: اگر سطح دندان ها دچار بد رنگی یا تغییر رنگ شده باشند در این وضعبت نیاز است که این مشکل برطرف شود تا لمینت به خوبی این مشکلات را پوشش دهد. به همین خاطر در این شرایط دندان ها بیشتر تراشیده می شوند.

عوارض تراشیدن دندان برای لمینت

اگر تراش دندان توسط پزشک غیر متخصص و کم تجربه به صورت غیر اصولی انجام شود ممکن است عوارض گفته شده در زیر بروز پیدا کند این عوارض عبارتند از:

  • افزایش پوسیدگی دندان به دلیل نازک شدن مینای دندان
  • افزایش احتمال شکستگی دندان‌ ها
  • به‌وجود آمدن حساسیت در دندان‌ ها در برابر سردی و گرمی مایعات و مواد غذایی
  • برگشت‌پذیر نبودن دندان‌ها
  • کاهش تحمل فشار زیاد توسط دندان
  • نیاز به مراقبت بیشتر
  • آسیب‌پذیر بودن دندان ها به دلیل داشتن دندان قروچه

انجام لمینت بدون تراش دندان امکان‌پذیر است؟

اینکه انجام لمینت دندان بدون تراش امکان‌پذیر است یا خیر یکی از متداول ترین سوالات می باشد در جواب باید بگوییم بله یکی از معروف‌ترین انواع لمینت دندان که بسیار نازک است؛ لمینت بدون تراش یا لمینت‌های لومینیرز است که در این نوع نیازی به تراشیدن دندان ها نیست مگر در مواردی که هدف، تغییر فرم و شکل دندان باشد.  این برند لمینت دندان که ضخامت بسیار کمی دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد زیر باشد:

  • افرادی که دندان‌های کوچکی دارند.
  • افرادی که شکاف‌های بسیار باریک و کوچکی بین دندان‌ها دارند.
  • افرادی با دندان‌های ساییده شده به میزان کم
  • افرادی با دندان‌هایشان دچار تغییررنگ کم و نامرتبی ناچیز است.

آیا تراش دندان همراه با درد است؟

فرآیند انجام تراش دندان ها به صورت کاملا سطحی انجام می شود و در این حالت دردی برای مراجعه کننده ایجاد نمی کند. اما در مواردی از جمله وجود پوسیدگی و خرابی در دندان، توانایی پایین متخصص در تراش دادن دندان، عدم دقت کافی، عدم تجربه، بالا پایین بودن دندان ها و … احتمال ایجاد درد را فراهم می کند. در این شرایط از بی حسی موضعی برای انجام مراحل لمینت استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا