اقتصادی

تشخیص کووید-۱۹ از طریق ماسک

هنگامی که یک تیم تحقیقاتی داخلی یک “نانو حسگر” را به یک ماسک متصل می‌کند، به دانشی دست می‌یابد که نانوحسگری ایجاد کند که نه تنها می‌تواند COVID-19 را در هوای بازدم فرد تشخیص دهد، بلکه بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات ریوی و کلیوی را نیز تشخیص می‌دهد. . .

به گزارش شبکه، به عنوان اولین شتاب دهنده در زمینه حسگرها و حسگرهای زیستی، شتاب دهنده ای حرفه ای است که در راستای توسعه روش های تشخیصی آزمایشگاهی سریع و نوآورانه مبتنی بر حسگرها و حسگرهای زیستی به منظور حمایت از استارت آپ های جدید و ایده های خلاقانه خدمات ارائه می دهد. این ایمنی محیطی و مواد غذایی را با قابلیت استفاده در زمینه های بهداشتی از جمله تشخیص بالینی فراهم می کند.

هم اکنون این شرکت با سالها فعالیت در زمینه طراحی و ساخت کیت های تشخیص سریع، قادر به کسب دانش فنی این فناوری و عرضه محصولات خود به بازار است.

یکی از این محصولات تشخیص غیر تهاجمی بیماری های تنفسی با آنالیز متابولیت های بازدمی است. این فناوری روشی ساده، در دسترس و سریع است که می تواند به سرعت مورد پذیرش عموم قرار گیرد و با توجه به اینکه این سنسور طراحی ارزان و ساده ای دارد، تولید و عرضه 5 میلیون دستگاه در مقیاس بزرگ امکان پذیر است. واحدهای سالیانه

به عنوان بخشی از این شتاب دهنده حرفه ای، Dr. محمدمهدی بردبار در گفت وگو با شبکه گفت: وی از «آرایه حسگرهای رنگی» به عنوان نام این حسگر یاد کرد که بر اساس آنالیز هوای بازدمی برای تشخیص بیماری کووید-۱۹ طراحی و ساخته شده است.

وی آرایه رنگی متشکل از 32 گیرنده متشکل از «پورفیرازین»، یک رنگ آلی اصلاح شده، «پورفیرین»، یک مجتمع معدنی و نانوذرات طلا را بر روی بستر کاغذی قرار داد و گفت: این آرایه حسگر یک ماسک پارچه نازک است که در آن تعبیه شده است. قرار گرفتن مستقیم در معرض جریان بازدم به مدت 75 دقیقه و تغییر رنگ قابل مشاهده مشاهده شده با دستگاه ضبط به دلیل تعامل عنصر حسگر با ترکیب آلی فرار در هنگام بازدم.

بردبار با تاکید بر اینکه مبنای تشخیصی این سنسور از طریق تعیین توالی متابولیت های بازدمی است، گفت: در محیط آلوده آزمایشگاه تشخیص، او را به این بیماری تشخیص دهید.

وی خاطرنشان کرد: در این روش ماسک مجهز به مجموعه ای از حسگرهای رنگی روی صورت افراد قرار می گیرد و حسگر به این نکته اشاره می کند که حسگر می تواند در کمتر از یک ساعت بیماری فرد را تشخیص دهد.

این محقق بیوتکنولوژی مکانیسم عملکردی این سنسور را به شرح زیر بیان کرد: تغییر رنگ در ماسک در نتیجه دم و بازدم فرد رخ می دهد. این تنوع رنگی دارای الگوی رنگی منحصر به فردی برای افراد سالم و بیمار است.

وی گفت: این ماسک علاوه بر تمایز بین افراد سالم و مبتلایان به کووید 19، می تواند بین افراد سیگاری و افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، کلیه و نارسایی حاد ریوی نیز تمایز قائل شود.

بردبار تاکید می کند: تشخیص شدت بیماری یکی دیگر از مزایای این سنسور است، قابلیتی که در حال حاضر با سنسورهای تست کرونا سریع در بازار موجود نیست.

این عضو متخصص شتاب دهنده گفت: ماسک استفاده شده در این سنسور به گونه ای طراحی شده است که رطوبت هوای بازدم را به کمتر از 5 درصد کاهش می دهد و مانع از ورود انسداد به داخل ماسک می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا