اقتصادی

بازشدن پای رانت با واگذاری رایگان نتایج تحقیقات به شرکت‌ها/حذف شورای عتف از حمایت دانش‌بنیان‌ها

رئیس مجمع عمومی سازمان های دانش بنیان معتقد است که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مطابق با برنامه های انجمن دانش بنیان اصلاح شده است ، اما برخی از موارد این قانون باید اصلاح شود ، از جمله ماده 9. شورای عاطف ، که جایگزین شورای دانش بنیان استراتژیک می شود ، از شرکت های دانش بنیان طرفداری می کند ، اما در ترکیب این شورا نمایندگان بخش خصوصی وجود ندارند که در سیاست گذاری در این زمینه نقش دارد ، در حالی که شش قانون اجاره نتایج تحقیق به توسعه فناوری به منظور اصلاح. آن را باز نکنید

به گزارش شبکه در سال 1992 بود که اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان با رویکرد رشد ، توسعه و شکوفایی کشور و رهایی از وابستگی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. در زمان اجرای این قانون ، خانواده دانش بنیان اندک بودند ، اما اکنون طی 9 سال ، این خانواده متحول شده است ، با بیش از 7000 شرکت دانش بنیان در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور فعالیت می کنند. علاوه بر این ، بیش از 1200 شرکت خلاق و 6000 استارت آپ در کنار پارک های علم و فناوری ، مراکز نوآوری ، شتاب دهنده ها و خانه های خلاقانه فعال بوده اند.

طبق آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ایران از نظر تعداد استارت آپ در رتبه 48 در بین 188 کشور قرار دارد. ایالات متحده ، هند ، انگلستان ، کانادا ، اندونزی ، آلمان ، فرانسه ، استرالیا ، اسپانیا و برزیل در میان ده کشور برتر قرار دارند.

با این حال ، طی سالها تصویب قوانین جدید و تجدید نظر در قوانین قدیمی ضروری بود. بر این اساس ، نمایندگان شورای اسلامی طرحی را برای حمایت از تولید محصولات دانش بنیان پیشنهاد کردند که در ماه های اخیر در کمیته آموزش ، تحقیقات و صنعت مورد بحث قرار گرفت و سرانجام ، در 7 آوریل ، کلیات طرح مورد بحث قرار گرفت. این سال در دادگاه به تصویب عمومی شورای اسلامی رسید.

امید بسیاری به تأثیر مثبت این قانون وجود دارد. شورای تحقیقات آموزش و پرورش در حال بررسی بیشتر این قانون است تا جزئیات کلیت قانون را اضافه کند ، اما رئیس انجمن دانش پژوهان با تأکید بر اینکه برخی از جنبه های این قانون قابل اصلاح است ، این قانون را تحسین کرد.

وی به عنوان مثال ماده 9 قانون برنامه جهش دانش بنیان را ذکر کرد که در آن بر تشکیل شورای استراتژی دانش بنیان تأکید شده بود ، اما به وجود بخش خصوصی اشاره ای نشده بود. در اینجا اولین قسمت مکالمه شبکه با رئیس مجمع عمومی پایگاه دانش است:

قانون پیشرفت در 10 سال تجدید نظر شد

افشین کلاهی در گفت وگو با شبکه وی به منظور تقویت این بنگاه ها ، جهانی بودن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را مثبت ارزیابی کرد. “این قانون در سال 2010 منتشر شد و پس از 10 سال قانون برای اولین بار در کره قابل بررسی است. زمان ترس “خلاص شوید. این یک قانون مترقی و مدرن است.

وی ابراز امیدواری کرد که سایر قوانین در کشور مورد بررسی مجدد قرار گیرد و گفت: “شاید به دلیل پیچیدگی قوانین در مناطقی مانند اقتصاد ، برخلاف سایر قوانین شورای اسلامی به وجود نیامده (مورد بازبینی قرار نگیرد) و برخی قوانین بسیار طولانی هستند “

“قانون حمایت از مشاغل دانش بنیان رویکرد مثبتی به فعالیتهای این شرکتها دارد و ما معتقدیم که توسعه این شرکتها تنها راه مقابله با اقتصاد نفتی است که سالها به دولت وابسته بوده است.” کلاهی گفت.

کلاهی با اشاره به قانون برنامه های افزایش تولید نیروی کار دانش بنیان ، گفت: “ما این اعتراض را اعلام کردیم و در جلسه ای با اعضای کنگره اعلام خواهیم کرد.”

وی با اشاره به رویکرد اعضای شورای اسلامی در این زمینه برنامه ریزی ، خاطرنشان کرد: در جلسات متعددی که با آنها داشتیم ، آنها حرفه ای بودن نمایندگان بخش خصوصی و عملکرد آنها را در نظر گرفتند. پیش نویس اصلی جهش قانون تولید بسیار تغییر کرده است ، قانون حدود 30 ماده به ماده ماده 16 تبدیل شده است و این بار به نظر می رسد که ما به وظیفه خود گوش فرا داده و عمل کرده ایم. بر.

رئیس مجمع عمومی سازمان دانش بنیان در ادامه گفت کمیته دانش بنیان مجمع عمومی در این زمینه بسیار تلاش کرده است. به نظر ما هنوز مواردی در این قانون وجود دارد که می تواند به این قانون افزوده و اصلاح شود ، از جمله حضور یا عدم حضور جزئی اتاق بازرگانی ایران.

وی اتاق بازرگانی ایران را نماینده فعالان بخش اقتصادی و فعالان برجسته اقتصادی خواند و گفت: “اقتصادهای دانش بنیان نمی توانند برای همیشه در گلخانه بمانند و نمی توانند رشد کنند و این بنگاه ها باید در یک محیط تجاری که اقتصاد دارد وارد شوند. به عنوان فعالان اقتصاد دانش بنیان بخشی از اتاق بازرگانی است ، بنابراین فعالان اتاق باید در بعضی از بخشها شرکت کنند.

مضرات برنامه جهش تولید دانش بنیان

کلاهی پس از بیان چندین نقص در برنامه جهش تولید دانش بنیان ، ادامه داد. در ماده 1 این طرح ، با اشاره به سیاستها ، اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی حضور نداشتند.

وی با اشاره به تأکید ماده 9 برنامه جهش تولید بر ترکیب کمیته راهبری دانش بنیان ، خاطرنشان کرد: “طبق این مقاله ، کمیته راهبری دانش بنیان جایگزین کمیته عالی اتیف در قانون حمایت خواهد شد. چیزهای خوب ، شرکت های دانش بنیان ، اتاق های بازرگانی یا نمایندگان بخش خصوصی در این امر دخیل نیستند.

کلاهی افزود: “مشکلی وجود ندارد اگر در این سازمان مشارکت نکنید ، اما انتظار می رود که نمایندگان چندین شرکت دانش بنیان مانند شورای عالی فضای مجازی را شامل شوند. انتظار می رود افراد واقعی توسط مقامات دولتی و نمایندگان دانش انتخاب شوند. عملیات مبتنی بر شورای بخش خصوصی وجود دارد، لازم است به شنیدن نظرات بخش خصوصی در این شورا، و این شورا در حال رفتن به تصمیم گیری در بخش خصوصی است.

رئیس مجمع عمومی سازمان دانش بنیان ایراد دیگری را در مورد این طرح در ماده 2 بررسی کرد و توضیح داد که در آن بسیاری از وظایف مرکز تحول ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بود. البته این مرکز یک نهاد قدیمی است و فعالیت در زمینه توسعه فناوری مثبت است ، اما به نظر می رسد رئیس علوم فقط در حوزه دانش بنیان وارد شده است.

وی در مورد محدودیت های مندرج در ماده 3 این طرح گفت: در این مقاله محدودیت هایی را برای واردات ماشین آلات در نظر گرفتیم. اگر بحث تولید را مطرح کنیم و تأکید کنیم که باید مشکلات و موانع تولید برطرف شود ، به نظر می رسد تصویب قانون محدودیت واردات ماشین آلات با آن مصادف نبوده و از این نظر چندان مورد لطف قرار نگرفته است.

به گفته وی ، برای تصویب قوانینی در زمینه تولید ، هیچ محدودیتی در حمایت از بخش مهم دیگری از اقتصاد ملی وجود ندارد ، بنابراین می توانیم این مقاله را اصلاح کرده و روش های دیگری را برای حمایت از آن اتخاذ کنیم. در تولید ماشین داخلی

رئیس مجمع عمومی سازمان دانش بنیان با تأکید بر ظرفیت تولید ماشین آلات داخلی ، گفت: “این واقعیت نباید منجر به محدودیت در بخشهای دیگر شود.”

کلاهی با اشاره به ماده 6 این طرح گفت: “این مقاله بر حق دانشگاه ها و م institutionsسسات تحقیقاتی برای انتقال کلیه یا بخشی از دارایی های معنوی و دستاوردهای تحقیقاتی و واحدهای دانش و مهارت برای دسترسی به شرکت ها و م institutionsسسات در حال رشد تأکید دارد. و پارک های علمی. “و فناوری یا افراد درگیر در پروژه ، از جمله اساتید ، دانشجویان و محققان ، می توانند به صورت رایگان انتقال دهند. من معتقدم این ماده می تواند رقابت را از بین ببرد و اجاره اطلاعات را ایجاد کند.

“این واقعیت که شرکت های دانش بنیان با دانشگاه ها و م institسسات تحقیقاتی ارتباط خوبی دارند ، با توجه به اینکه راهی برای تعریف بودجه دولت م institutionsسسات تحقیقاتی و دانشگاهها وجود ندارد ، به ویژه هنگام ارائه پروژه های با هزینه بالا به مشاغل بخش به صورت رایگان. به نظر می رسد در این مبادله باعث رانت و فساد شده است. به این دلیل که دانشمندانی وجود دارند که می توانند در پروژه های بزرگ شرکت کنند و نتایج تحقیقات خود را به شرکت ها منتقل کنند.

کلاهی متذکر می شود که این ماده به طور کلی برای مبادلات فناوری مشکل خوبی است و می گوید: “این ماده برای انجام تحقیقات پرهزینه در دانشگاه ها است ، اما متأسفانه به نتیجه نرسیده است و نتایج برای دانشگاه ها و م institutionsسسات تحقیقاتی باقی مانده است.” . “ورود به چرخه تولید و فناوری به روشی که هدف صحیحی باشد ، اما شکل آن مشخص نیست و می تواند رانت هایی ایجاد کند که نیاز به بررسی بیشتر دارد تا همه شرکت ها از این مطالعه بهره مند شوند.

ایجاد شورای عملیاتی دانش بنیان

رئیس مجمع عمومی سازمانهای دانش بنیان با اشاره به تأکید ماده 9 مبنی بر تأسیس شورای ملی عملیات دانش بنیان ، گفت: “من معتقدم این ماده می تواند به تقویت فعالیتهای دانش بنیان کشور کمک کند.” عوامل علمی را می توان در برابر سایر سازمانها مستقل ساخت. “

وی افزود: “اما در این شورا كه می خواهد برای بخش خصوصی دانش بنیان تصمیم گیری كند ، كرسی نمایندگان بنگاه های دانش بنیان و بخش خصوصی خالی است.”

کلاهی گفت: “در طول سالها ، ما شاهد بوده ایم که دولت با وضع قوانین و مقررات برای فعالان اقتصادی چه میزان خسارت به فعالان اقتصادی وارد کرده است و نمایندگان بخش خصوصی در این تصمیم دخیل نبوده اند.” این روش مانند روشی پزشکی است که بدون معاینه بیمار تجویز می شود و طبیعی است که این روش در معالجه بیمار مثر نباشد.

فعالان دانش بنیان تأکید کردند که حضور نمایندگان بخش خصوصی می تواند به پیشبرد اهداف قانون کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا