اقتصادی

ضرورت فعال‌سازی دیپلماسی دانش‌بنیان/۶ برابر کردن صادرات دانش‌بنیان‌ها تا ۵ سال آینده

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدار با جمعی از مدیران کل وزارت امور خارجه کشور گفت: بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان مستلزم داشتن رویکرد تخصصی در این حوزه است، بنابراین در کنار دیپلماسی اقتصادی، علمی و فناورانه، باید دیپلماسی دانش‌بنیان را هم فعال کنیم. 

به گزارش شبکه، محمدصادق خیاطیان در این نشست که امروز با حضور سهرابی؛ مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، کاملی؛ مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه، محمدی نصرآبادی؛ مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه، حبیب‌اله‌زاده؛ مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه، شوشتری؛ مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در محل صندوق برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد و تجارت در کنار علم و فرهنگ، ابزارهای سیاست خارجی هستند، گفت: توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها را نباید صرفاً به کنش‌های بین دولت‌ها محدود کنیم و باید از توان بخش خصوصی بهره بگیریم. 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان مستلزم داشتن رویکرد تخصصی در این حوزه است؛ بنابراین در کنار دیپلماسی اقتصادی، علمی و فناورانه، باید دیپلماسی دانش‌بنیان را هم فعال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند، افزود: اکوسیستم دانش‌بنیان کشور به بلوغ رسیده و نمایندگی‌های ایران در سایر کشورها می‌توانند به بین‌المللی‌سازی این شرکت‌ها کمک کنند. حوزه دانش‌بنیان بستر مناسبی برای تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور است و باید از ظرفیت آنها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور استفاده کنیم. با جدیت به دنبال افزایش ۶ برابری صادرات محصولات دانش‌بنیان در ۵ سال آینده هستیم. تحقق این هدف مستلزم همکاری و هم‌افزایی با نهادهای مختلف به‌ویژه وزارت امور خارجه است.

فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها

دکتر عبدالله سهرابی، مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این نشست، گفت: ما در وزارت امور خارجه وظیفه داریم بسترهای لازم برای توسعه صادرات و به ویژه صادرات دانش‌بنیان را فراهم کنیم.

دکتر سهرابی افزود: نقش‌آفرینی ارکان وزارت امور خارجه در بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان، نیازمند آشنایی مدیران و کارشناسان ما و به‌ویژه، رایزنان اقتصادی با توانمندی‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان است. لازم است بانک اطلاعات دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی در اختیار نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در بازارهای هدف قرار گیرد.  

مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور خاطر نشان کرد: ارتباط با دستگاه سیاست خارجی نباید به این نشست ختم شود و ضرورت دارد یک تقویم کاری مشترک تا پایان سال داشته باشیم. 

استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان

در این نشست، دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گزارشی از فعالیت‌های این صندوق ارائه کرد و با اشاره به فعالیت نزدیک به ۹ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، گفت: مجموع کل فروش این شرکت‌ها به ۴۳۵ هزار میلیارد تومان (همت) رسیده است و بیش از ۲۶۶ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند. 

وی همچنین به ۷۷ خدمت ارائه شده توسط صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد که شامل ۱۹ خدمت در حوزه تسهیلات، ۶ خدمت در حوزه ضمانت‌نامه‌ها، ۸ خدمت در حوزه سرمایه‌گذاری و ۴۴ خدمت در حوزه توانمندسازی است. 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، بیشترین توان صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان را در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی؛ ماشین‌آلات؛ مواد پیشرفته و پتروشیمی؛ برق و الکترونیک عنوان کرد. 

وی همچنین همکاری و تعامل نزدیک‌تر با وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور، آشنایی با نیازهای کشورهای مختلف و ارسال هیأت‌های تجاری به این کشورها و استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان را خواستار شد.  

استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور 

محمدحسن حبیب الله‌زاده، دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه نیز در این نشست بر توسعه همکاری با صندوق نوآوری وشکوفایی به خصوص استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم ترکیه تاکید کرد.

مهدی شوشتری، دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد: ضرورت دارد ارتباط نزدیک‌تری بین صندوق و سازمان توسعه تجارت با هدف تعامل بهتر در زمینه برگزاری نمایشگاه و ایجاد پاویون شکل بگیرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یکی از نمایندگی‌های ایران در هر منطقه به عنوان هاب انتخاب شود، به عنوان مثال، کشور الجزایر به عنوان هاب شمال آفریقا انتخاب شود. 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، عیسی کاملی، دستیار وزیر و مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه نیز بر ضرورت شناسایی درست ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و معرفی این ظرفیت‌ها از طریق سفرا و رایزنان کشور و همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم آمریکای شمالی و آمریکای لاتین تأکید کرد. 

ولی‌الله محمدی نصرآبادی، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه نیز بر ضرورت ایجاد هاب منطقه‌ای در قاره آفریقا به عنوان قاره‌ای با جمعیت بسیار جوان و درحال توسعه و لزوم درنظر گرفتن برنامه خاص برای این منطقه تأکید کرد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

با درود! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که به دنبال تحقیقات دقیق و تحلیل‌های کامل در زمینه اقتصاد است. با دستیابی به اطلاعات به‌روز و منابع معتبر، تلاش می‌کنم تا به شما مطالب کیفیت بالا را ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا