برترین های کسب و کارعمومی

به چه نوع قالب های قالب بتن خاص می‌‌‌‌‌‌‌‌گویند؟

مشخصات فنی قالب بتن لبه ۶ سانت

یکی از انواع قالب های فلزی، قالب خاص بتن لبه ۶ سانت می‌باشد که به دلیل قطر بیشتر تسمه نسبت به قالب لبه ۵ سانت آن را قالب فلزی لبه ۶ می‌نامند. این قالب‌ها همانند قالب فلزی ۵ لبه سانت در ابعاد ۱، ۱٫۵ و ۲ متر  به صورت تسمه‌ای (جوشی) تولید می‌شوند، که اصتلاحا به آنها قالب بتن تسمه‌ای (جوشی) می‌گویند. ورق رویه قالب لبه ۶ سانت از جنس با کیفیت فولادی در ضخامت ۳ میلی متر می‌باشد، که دور تا دور قالب به وسیله تسمه های لبه ۶ که ضخامت آن‌ها ۵ میلی متر است، پوشش داده شده است

با انواع قالب بتن اکسپوز آشنا شوید

برای ساخت بتن اکسپوز از انواع قالب‌های چوبی، فلزی، کاغذی یا پلاستیکی استفاده می‌شود که برخی از این قالب‌ها به‌صورت آماده در بازار وجود دارند و برخی دیگر باید در محل کارگاه ساخته شوند. هر کدام از انواع قالب بتن اکسپوز مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

قالب‌های چوبی بتن اکسپوز

اگر به دنبال قالبی هستید که علاوه بر داشتن قیمت فونداسیون آماده پایه چراغ، کار کردن با آن راحت باشد، قالب بتن اکسپوز چوبی را انتخاب کنید. قالب‌های چوبی برای کار در ابعاد کوچک مناسب هستند و سطحی صاف و صیقلی ایجاد می‌کنند. انواع یا سه‌لای آن‌ها محبوبیت بیشتری دارند، چراکه ممکن است عیوب موجود در چوب طبیعی منجر به تغییر طرح بتن شوند. همچنین تعداد دفعاتی که می‌توانید از قالب چوبی استفاده کنید، کمتر از سایر انواع قالب بتن اکسپوز است.

قالب‌های فلزی بتن اکسپوز

اگر قصد دارید تا در ابعاد بزرگ از بتن اکسپوز استفاده کنید، اکسپوز برای کار شما مناسب‌تر هستند. معمولاً قیمت این قالب‌ها از دیگر انواع قالب بتن اکسپوز بیشتر است و می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید. از جمله مزایای قالب‌های فلزی بتن اکسپوز می‌توان به افزایش سرعت و سهولت کار و مقاومت بالا اشاره کرد. همچنین انواع طرح دار این قالب‌ها سطوح صاف و صیقلی‌تری ایجاد می‌کنند.

قالب‌های کاغذی بتون اکسپوز

اگرچه استحکام و دوام کاغذ کمتر از چوب و فلز است، اما با این حال استفاده از قالب‌های کاغذی برای ساخت بتن اکسپوز رواج زیادی دارد. کارایی قالب بتن اکسپوز کاغذی زمانی مشخص می‌شود که طراحی نما یا دکوراسیون داخلی شامل طرح‌های ظریف و پیچیده باشد؛ چراکه اجرای چنین طرح‌هایی با استفاده از قالب‌های فلزی، چوبی و پلاستیکی تقریباً غیرممکن است. برای این‌که قالب بتن اکسپوز در برابر رطوبت ناشی از بتن آسیب نبیند، بهتر است برای ساختن آن از مقوای ضد آب استفاده کنید.

قالب‌های پلاستیکی بتن اکسپوز

قالب‌های پلاستیکی بتن اکسپوز بهترین نوع قالب برای ساخت اسلب‌های دندانه‌دار یا نماهای دارای اشکال هندسی خاص هستند. برخلاف قالب بتن اکسپوز کاغذی، از قالب‌های پلاستیکی می‌توان به‌دفعات استفاده کرد. همچنین این قالب‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و به دلیل وزن کم، سرعت اجرای کار را بالا می‌برند. همچنین هنگام استفاده از این قالب نیازی به استفاده از به منظور جلوگیری از چسبیدن بتن نیست.

متعلقات اتصال قالب های بتن به یکدیگر:

متعلقاتی که برای اتصال قالب ها به هم می توان استفاده کرد عبارتند از پین و گوه، گیره متوسط، بلت، کلپس، بلت عصایی جهت اتصال قالب بتن به سولجر، مهره بلت و واشر دولوله، واشرکاس و تنگ تسمه (تسمه بلت).

از خصوصیات مهم و برتر قالب فلزی بتن، مقاومت بسیار خوب آن در مقابل فشارهای حجم زیاد بتن می باشد. با توجه به وزن استاندارد یک فوت مربع که تقریباً ۱۵۰ پوند می باشد، بنابراین در اجرای یک پروژه از دیوارها گرفته تا سر ستون و یا تریپل، هزاران متر مربع بتن به کار برده می شود. به همین خاطر باید قالب بتن به سادگی بتواند وزن این حجم از بتن را تحمل کند و شکل ظاهری آن تغییر نکند. در غیر این صورت ضرر و زیان پروژه بسیار زیاد خواهد شد و به این دلیل معمولاً قالب های بتن را از فلز یا چوب محکم و سخت تولید می‌کنند. امروزه برای ساخت قالب های بتن از جنس هایی مانند پلاستیک، فایبرگلاس و رزین نیز استفاده می شود. جنس این نوع قالب ها نسبت به قالب های فلزی ضعیف تر می باشد.

نوع و محل استفاده از قالب به طبقه بندی قالب بستگی دارد. بهترین قالب بتن برای استفاده در پروژه معمولاً با مقدار جریان، حجم قالب بتن، فشار و و وزنی که این قالب باید تحمل کند سنجیده خواهد شد. قالب بتن فلزی بعد از هر بار استفاده به آسانی و با کمترین هزینه تمیز، تعمیر و جابجا می شود و بعد از یک سرویس، آماده استفاده مجدد خواهد شد. با کمی دقت و جابجایی قالب بتن فلزی می توانید عمر این قالب ها را تا حد زیادی بالا ببرید. با این تفاسیر امروزه قالب بتن فلزی مقرون به صرفه ترین محصول می باشد، که با توجه به وضعیت اقتصادی پروژه ها می توان از آنها استفاده کرد.

نکات مهم در قالب بندی با قالب های بتن فلزی

۱- در سرعت اجرای قالب، خلاقیت و حرفه‌ای بودن قالب بند مهم است.

۲- کیفیت بتن اجرا شده برای کم شدن هزینه ها تاثیر زیادی دارد.

۳- در قالب بندی سقف هایی که ارتفاع بیشتر از ۵/۴ متر دارند، امکان استفاده از جک سقفی مشکل ساز خواهد شد و به همین خاطر باید از داربست های مثلثی و یا داربست چکشی استفاده شود.

انواع قالب بندی با قالب های بتنی فلزی:

۱- قالب بندی فونداسیون

۲- قالب بندی ستون ها

۳- قالب بندی دیوارهای یک طرفه و دوطرفه

۴- قالب بندی تیرها

۵- قالب بندی دال بتنی

۶- قالب بندی سرستون

۷- قالب بندی پلان های خاص

عواملی که طول عمر قالب‌ها را بالا می برند

۱- نوع مونتاژ مناسب و اصولی قالب بندی

۲- بسته بندی و جابجایی مناسب قالب ها

۳- روغن کاری قالب ها با روغن مخصوص قبل از مونتاژ

دلایل تفاوت قیمت قالب های فلزی

۱- اصلی ترین علت تفاوت قیمت قالب های فلزی این است که ببینیم، قالب از چه ورقی ساخته شده است زیرا در بازار ورق های زیادی با قیمت‌های مختلف وجود دارند. از این رو استفاده از ورقی که برای ساخت قالب ها استفاده می شود در قیمت قالب تاثیر زیادی دارد.

۲- دلیل دیگر کیفیت و نیروهای ماهر شرکت تولید کننده می باشد.

استفاده از قالب بی‌کیفیت باعث چه اتفاقاتی می شود:

استفاده از قالب بی‌کیفیت نتیجه کار شما را خراب و بی کیفیت خواهد کرد مثلاً اگر از قالب های بی کیفیت و موج دار را در ساخت ستون استفاده کنید، در ستون پیچیدگی به وجود می‌آید و نمی‌شود آن را دقیق شاقول کرد. همچنین طول عمر قالب های بی کیفیت کمتر از قالب های با کیفیت می باشد.

دکمه بازگشت به بالا