اقتصادی

چرا کالاهای ایرانی دیگر در عراق مشتری ندارد؟

به گزارش شفاف ، آماری از وضعیت تجاری کشور که طی دو ماه اول سال 1400 منتشر شده است ، کاهش نسبی محدودیت های تاج را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد ، بنابراین آمارها نشان می دهد که در زمینه صادرات و واردات و در زمینه تجارت مشترک با شرکا اصلی افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

در حالی که صادرات ایران به چین و امارات متحده عربی به طور قابل توجهی افزایش یافته ، صادرات به عراق ، دومین صادر کننده محصولات ایرانی ، 13 درصد کاهش یافته است و این مسئله س manyالات زیادی را ایجاد کرده است.

علی شریعتی ، نماینده اتاق بازرگانی ایران و صادرکننده فعال در بازار عراق ، معتقد است که آمار ثبت شده موقتی است و حداقل در حال حاضر جای نگرانی نیست.

وی در مورد اینکه چرا صادرات ایران به عراق در دو ماه اول سال کاهش یافته است ، گفت: “طی دو ماه اول امسال ، ما با دو چالش بزرگ در عراق روبرو بودیم.” از طرف دیگر ، ورود ماه مبارک رمضان به عراق بسیار مهم است و به جز در موارد فوری ، اقتصاد ایران در ماه های مقدس تقریباً با حداقل ظرفیت در بسیاری از بخش ها فعالیت می کند که تقاضا برای کالاهای جدید را کاهش می دهد. و محصولات

شریعت تی افزود: “مشکل مشترک مسدود کردن مرزها که سال گذشته با آن روبرو بودیم امسال کاهش یافته است ، اما عراق هنوز محدودیت هایی در کنترل ویروس کرونا دارد.

به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران ، کاهش محدودیت های ویروس کرونا و عبور ماه رمضان کاهش آمار صادرات ایران را جبران می کند و هیچ نگرانی در این مورد وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آغاز مذاکرات هسته ای و تغییرات در دولت ایالات متحده باعث ایجاد گشایشی در بخش تجارت منطقه ای ایران شده است؟ وی گفت: “وضعیتی که امروز با آن روبرو هستیم قطعاً بهتر از سال گذشته است ، حداقل امکان مذاکره با شرکت های خارجی افزایش یافته است ، اما آنچه در تجارت مهم است تصمیم گیری صحیح و بهبود واقعی اوضاع است.” این بدان معناست که تا رفع تحریم ها یا اجرای FATF نمی توانیم در مورد رفع موانع صحبت کنیم.

ساریاتی خاطرنشان می کند: “از یک طرف ما تجربه دوران برجام را داریم ، از طرف دیگر با محدودیت های سال های اخیر روبرو شده ایم.” بنابراین ، به نظر می رسد که این روند تا زمانی که با تغییر در مراحل رفتاری با قطعیت اتفاق بیفتد ، ادامه خواهد یافت. با این حال ، روحیه روانی مثبت شده است و امیدها برای بهبود اوضاع بیشتر از قبل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا