اقتصادی

اما و اگرهای پرداخت ۲۲.۳ هزار میلیاردی که یک وزیر خواست

رئیس کمیته اجرایی صندوق توسعه ملی در تشریح نامه وزیر برای دریافت تنها 22.3 میلیارد SAT از صندوق توسعه ملی، گفت: باید توجه داشته باشیم که چنین منابع ریالی نداریم هرچند که قانون را رعایت می کنیم. تا زمانی که ماهی دوام می آورد، نیمی از ظرفیت تسهیلات صندوق از بین می رود.

به گزارش شبکه، مهدی غضنفری با اشاره به ماهیت وجود صندوق ثروت ملی جهان و صندوق توسعه ملی ایران گفت: قدمت آن به حدود 70 سال می رسد.کشورهای نفت خیز مانند کویت و بعدها ایران تصمیم گرفته اند نفت مازاد خود را در حساب ها یا صندوق ها نگه دارند. البته در طول سال ها صندوق های بیشتری در کشورهای دیگر شروع به فعالیت کرده اند.

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی در ادامه هدف از ایجاد این صندوق ها را یک یا ترکیبی از سه هدف دانست. او توضیح داد: اولاً، صندوق تثبیت کمک به تثبیت بودجه ملی است، یعنی در هنگام افزایش نفت، کالاها یا درآمد مازاد تجاری، منابع را وارد صندوق می‌کند، و زمانی که نفت، کالا یا تجارت رخ می‌دهد، برای تثبیت بودجه ملی برداشت می‌شود. کاهش درآمد. دوم، وجوه توسعه با هدف استفاده از منابع صندوق ها در دولت، چه توسط خود صندوق و چه توسط بخش خصوصی. سوم، صندوق های حفاظتی که هدفشان حفظ و افزایش میزان منابع و دارایی ها برای نسل های آینده است. بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی ایران، هدف این صندوق توسعه و حفاظت است، اما با افزایش فشار تحریم ها از سوی سلطه و افزایش فروش نفت و ارز، بیشتر منابع صندوق ها توسط دولت سابق هزینه شده است. درآمدها کاهش یافته است.

رئیس کمیته اجرایی صندوق توسعه ملی از نامه وزیری به وی و درخواست ۲۲.۳ میلیارد تومان (همت) از صندوق توسعه ملی گفت. این موضوعی است که همایش ثروت ملی و بین نسلی مطرح کرده است.تعریف: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری عدم امکان استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، هزینه های جاری و بودجه ملی است. اینکه نهادها در ابتدای سال از صندوق توسعه ملی درخواست کمک مالی می کردند، چندان دور از ذهن نبود، اما این بار این اتفاق افتاد.

غضنفری افزود: منظور من (این گونه درخواست‌ها به معاونت برنامه‌ریزی و بودجه می‌رود) این نیست که صندوق توسعه ملی حاضر به پرداخت نیست یا به دستور قانونی عمل نمی‌کند، بلکه اگر منبع فعلی ریال است، این موضوع وجود ندارد. در صندوق وجود دارد صندوق توسعه ملی مثل همیشه قوانین و مقررات ملی را رعایت می کند و شرایط و نیازهای کشور را درک می کند اما متاسفانه در حال حاضر منابع آن بسیار محدود است.

وی درباره وضعیت منابع ریالی صندوق و محدودیت های کمی و قانونی آن اظهار کرد: وی گفت: حدود 55 ریال منابع در صندوق وجود دارد. ) کاربردهای قانونی خاصی دارد. بنابراین تقریباً تمامی این منابع به صورت رایگان در اختیار حدود 20 بانک در سراسر کشور قرار دارد و اکثر بانک ها بر اساس قانون به گروه های هدف تسهیلات ارزان قیمت ارائه می کنند. بنابراین برای دادن مبلغ مورد نظر یعنی 22.3 همت باید حداقل 6 ماه صبر کنید که ممکن است دیگر جواب ندهد و البته نصف تسهیلات ریالی صندوق را از دست بدهید و باعث مغایرت هم شود. مصرف منابع باید توسط هیئت نظارت شود.

رئیس صندوق توسعه ملی در خصوص علت عدم پرداخت ارز به دلیل محدودیت منابع مالی صندوق توسعه ملی، گفت: البته مقیاس منابع ارزی چندان باز نیست، اما اینطور نیست. مورد.” موانع عمده، به درستی تثبیت شده، مصوبه 11 مورخ 26 آذر 1400 هیأت موانع عمده «جلوگیری از تبدیل منابع ارزی به ریال به منظور حفظ منابع صندوق با نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)». تو باید.” به همین دلیل هیأت مدیره صندوق توسعه ملی نمی تواند منابع ارزی صندوق را برای هزینه ریالی برای تأمین همت 22.3 به ریال تبدیل کند.

غضنفری گفت: شاید قبل از تهیه نامه از سوی نیروی انتظامی برای اخذ مجوز انصراف از صندوق، به صندوق توسعه ملی مراجعه و طی جلسه تمام موارد و نکات مهم را شناسایی، تکمیل و ثبت کرده و سپس برای مجوز قانونی اقدام کنند. ” . متأسفانه بودجه دستگاه از طریق پروسه صدور مجوز تأمین نمی شود و این امر تاکنون مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی نیز در خصوص این موضوع گفت: و هر فرآیند در این زمینه حداقل دارای سه قسمت است. بخش اول شامل مقدار و نوع، کارکرد و نحوه مصرف، کارمزدها و سایر تصمیمات مربوط به حضور یا عدم حضور بانک، زمان پرداخت به متقاضی و ترتیبات پرداخت می باشد. آیا به طور کلی دستگاه با وجوه ریالی کافی در این بخش به موقع محقق می شود؟ و اگر جواب منفی است نباید اجازه بگیرید و نامه بفرستید.

دومین بخش مهم مربوط به زمان تنفس برای بازپرداخت و نحوه ارزیابی اثربخشی تسهیلات و کنترل پروژه است. به اطلاع می رسانیم با وجود اینکه صندوق توسعه ملی منابع زیادی را در حوزه آب و خاک تامین کرده است، اما تاکنون گزارشی از اثربخشی آنها گزارش نشده است. و قسمت سوم مربوط به نحوه استهلاک، نحوه بازپرداخت، مدت و جریمه عدم پرداخت است.

غضنفری در ادامه گفت: نزدیک به نیمی از منابع برداشت شده از صندوق در دولت های گذشته این جزییات را اعلام نکردند و خواستار تصویب مجدد وجوه شدند که احتمالاً به دلیل عدم تعامل بین دستگاه های صندوق و ارکان صندوق بوده است. دولت نه مجوز.

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به دغدغه ها و سخنان مقام معظم رهبری، جزئیات درخواست سازمان ها برای برداشت وجوه از صندوق توسعه ملی در آینده قبل از اخذ مجوز مشخص است.

وی گفت: منابع صندوق توسعه ملی برای آینده همه مردم ایران و این سرزمین است، بنابراین همه باید برای حفاظت از این منابع تلاش و همکاری کنیم و همه تلاش ها از طریق سرمایه گذاری انجام می شود. چنین منبعی باشید. به گفته مقام معظم رهبری، همه ما وظیفه داریم نسبت به منابع صندوق توسعه ملی حساس باشیم زیرا صندوق توسعه ملی فرصت بسیار خوبی برای خروج کشور از وابستگی به نفت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا