اقتصادی

احتمال تغییر فراتر از انتظار در توافق کاهش تولید اوپک پلاس

وزیر انرژی عربستان سعودی در همان زمان گفت که گمانه زنی های زیادی در مورد نحوه تنظیم سهمیه تولید اوپک پلاس در سال 2021 وجود دارد و اوپک و متحدانش می توانند قراردادهای عرضه را فراتر از انتظار تحلیلگران تغییر دهند.

به گزارش شبکه ، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان تأکید کرد که گروه اوپک پلاس انعطاف پذیر باقی خواهد ماند ، وی گفت چندین گزینه وجود دارد که وزرای این گروه در حال بررسی هستند.

وزیر انرژی عربستان در نشست مجازی ADIPEC گفت: “ما می توانیم قرارداد قطع را همانطور که در آینده می بینیم تغییر دهیم و این تغییر می تواند بیش از انتظار تحلیلگران بازار نفت باشد.” باید ببینیم اوضاع چگونه پیش می رود.

بازار انتظار دارد که اوپک پلاس به جای اینکه از اوایل سال 2021 میزان عرضه خود را به 5.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهد ، حداقل برای پنج ماه محدودیت فعلی 7.7 میلیون بشکه در روز را تمدید کند.

مقامات اوپک به اس اند پی گلوبال پلاتس گفتند که کاهش تولید اوپک پلاس می تواند فراتر رود ، اما این موضوع مورد توافق همه کشورهای عضو است که دستیابی به آن از نظر سیاسی دشوار است.

مقامات اوپک پلاس گفتند که به دلیل توقف تولید نفت لیبی و بازیابی تقاضای جهانی نفت ، روند تنظیم میزان عرضه و تقاضا در بازار به یک مشکل بزرگتر از حد انتظار تبدیل شده است.

وزیر انرژی روسیه پاول سوروكین گفت كه روز قبل از شیوع ویروس كرونا ، انتظار می رود تقاضای جهانی نفت برای بازپس گیری 100 میلیون بشكه دو تا سه سال به طول انجامد.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی تأکید کرد که اگرچه توافق اوپک پلاس انعطاف پذیر است ، اما این تغییر نیاز به توافقات جمعی از 22 کشور عضو این گروه دارد.

الجزایر که به عنوان رئیس چرخشی اوپک فعالیت می کرد ، هفته گذشته اعلام کرد که از تمدید محدودیت فعلی عرضه خود حمایت خواهد کرد و در جلسه بعدی اوپک پلاس افزایش شش ماهه عرضه به 7.7 میلیون بشکه در روز را بررسی خواهد کرد.

با این حال ، محمد بارکیندو ، دبیرکل اوپک گفت که بهبود اقتصاد جهانی ممکن است چندان جدی نباشد و بسته محرک نیز کمک کرده است.

تقاضای نفت ممکن است در سال 2020 به 9/8 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که به دلیل تأثیر همه گیر ویروس کرونا است ، اما تحلیلگران اوپک پیش بینی می کنند که تقاضا در سال 2021 به 6/5 میلیون بشکه در روز برسد. بارکیندو اشاره می کند که پیش بینی تقاضا به طور مداوم در حال تجدید نظر و افزایش است.

به گفته پلاتس ، شاهزاده عبدالعزیز گفت که تأمین واکسن Covid نوزده منجی بازار نفت است. ما امیدواریم که همه افراد در دنیا راهی برای کنترل ویروس به صورت واکسن داشته باشند و در دسترس بودن واکسن این وضعیت را خنثی می کند ، روند مهاجرت رشد می کند و اقتصاد جهانی به حالت عادی برمی گردد.

وی گفت: علی رغم افزایش تولید روغن لیبی و قرنطینه جدید در اروپا ، بازار نفت همچنان پایدار است.

در معامله روز دوشنبه ، در حالیکه Pfizer نتایج امیدوار کننده واکسن Covid 19 را اعلام کرد ، قیمت نفت بیش از 10 درصد افزایش یافت ، آخرین بار که نفت برنت 3.37 دلار افزایش یافت و به 42.82 دلار رسید. وست تگزاس اینترمدیت با 3.54 دلار افزایش (9.5 درصد) به 40.68 دلار در هر بشکه رسید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا