برترین های کسب و کار

مهمترین مصارف اینورتر چیست ؟

کلیاتی درباره کاربرد اینورتر

تعمیر اینورتر: تمام حرکت‌هایی که با الکتروموتور صورت می‌گیرد، می‌تواند با اینورتر موتور کنترل شود. اینورتر دستگاه فاقد قطعه‌ی متحرک است. این دستگاه حرکات را هوشمندانه‌تر کرده و در کنترل کامل می‌آورد. کاربردهای اینورتر واقعا متنوع و گسترده است. با مثال‌هایی ملموس بهتر متوجه کارایی این دستگاه خواهید شد.

مثلا در یک هتل که از پمپ برای بهبود جریان آب استفاده می‌شود، می‌توان سرعت گردش پمپ را مبتنی بر میزان مصرف آب و تعداد شیرهای باز تنظیم کرد. به این ترتیب زمانی که مصرف کم است، از فشار بیش از حد پیشگیری می‌شود.

از دیگر کاربرد و در لوازم خانگی می توان به استفاده از آن در ماشین لباسشویی اشاره کرد. با کمک اینورتر می‌توان کارکرد کمپرسور یخچال را با توجه به مقدار مواد غذایی داخل یخچال تنظیم کرد. درمورد ماشین لباس‌شویی نیز می‌توان سرعت گردش را بر اساس حجم و وزن لباس‌ها با کمک اینورتر تنظیم نمود.

از نمونه کاربردهای اینورتر موتور می‌توان به سانتریفیوژ اشاره کرد. سانتریفیوژ‌ها درواقع موتورهایی با دور بالا هستند. کاربرد اینورتر، بالابردن دور موتور است تا بتوان ذرات ریز مواد را نیز از هم جدا کرد.

بسیاری از دستگاه‌های دیگر که فعالیت گشتاور ثابت دارند، مانند نوار نقاله، میکسر و… و نیز دستگاه‌هایی مانند فن یا پمپ صنعتی که نوع فعالیت‌هایشان، توان ثابت یا گشتاور متغیر است، از انواع اینورتر مانند صنعتی بهره‌مند هستند. اینک قدری جزئی‌تر به کاربرد اینورتر صنعتی ایرانی می‌پردازیم.

  1. کاربرد اینورتر در کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌ها و هم‌سو با اقتصاد مقاومتی است. در حال حاضر در حدود 65 درصد از مصرف انرژی در صنعت ، به انرژی الکتریکی مربوط می‌شود. بسیاری از فعالان حوزه‌های گوناگون صنعت، به دنبال راه‌هایی برای افزایش راندمان دستگاه‌ها توأم با کاهش مصرف برق هستند.

موتور در کاهش مصرف برق به‌ویژه در فن‌ها و پمپ‌ها به شدت است. اینورترها این کاهش مصرف انرژی را معمولا با افزایش راندمان موتور محقق می‌سازند. در واقع موتور با محاسبه و کنترل میزان توانی که باید در موتور اعمال شود، میزان برق مصرفی را نیز کنترل می‌کند و کاهش می‌دهد.

از دیگر مزیت‌های غیرمستقیم اینورتر می‌توان به پاداش‌ها و تخفیف‌هایی اشاره کرد که در حوزه‌ی صنعت و تولید، برای مصرف بهینه‌ی انرژی در نظر گرفته می‌شود. گفته می‌شود با اینورترها می‌توان در مصرف برق تا هفتاد درصد صرفه‌جویی کرد. در ادامه مثالی از این کاربرد برای شما آورده شده است.

استفاده در پمپ های صنعتی و ساختمانی

یکی از کاربردهای اصلی اینورتر صنعتی AC، برای پمپ‌های آب می باشد. از مزایای استفاده از اینورتر برای پمپ های آب کاهش هزینه نگهداری، بهینه‌سازی مصرف، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و… می‌باشد. در بخشی که برای کنترل پمپ‌ها باید از موتورهای الکتریکی استفاده شود، برای دستیابی به مدیریت بهتر و نوآورانه سیستم باید راندمان انرژی و پایداری اقتصادی را در نظر گرفت. از این رو می‌توان تجربه صرفه‌جویی در مصرف انرژی با اینورتر صنعتی را درنظر گرفت.

با استفاده از اینورتر می‌توانید مصرف انرژی را به طرز چشمگیری کاهش دهید. اینورتر صنعتی تمامی متغیرهای اساسی موتور مانند ولتاژ، جریان و سرعت اسمی را کنترل می‌کند. این روند باعث کاهش هزینه در چرخه عمر سیستم می‌شود. اینورتر پمپ هنگام استفاده در یک سیستم استاندارد با موتور ثابت به دلیل عملکردهای خاص کنترل موتور، موجب صرفه‌جویی فوری و قابل توجه در انرژی می‌شود. با این حال راندمان بیشتری به دست خواهد آمد و بدین ترتیب راه‌حل‌های خوبی به دست می‌آید.

  1. کاربرد اینورتر در افزایش طول عمر موتور و تجهیزات

اینورتر یا همان درایو (بهتر است از مطلع شوید) می‌تواند فرکانس و ولتاژ کاری موتور را به‌طور بهینه کنترل کند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینورتر موتور را می‌توان حفاظت از آن دربرابر آسیب‌های ناشی از بار اضافه‌ی الکتریکی، اتصال فاز به فاز، ولتاژ پایین یا بالا و سایر آسیب‌های این‌چنینی محافظت کند. از آن‌جا که سرعت بهینه‌ی الکتروموتورها با اینورتر تنظیم می‌شود، طول عمر دستگاه‌ها افزایش می‌یابد.

کاربران دستگاه‌ها غالبا با مشکلاتی چون شوک‌های زمان استارت مواجه هستند. اینورتر با کاهش جریان برق در راه اندازی، مانع از ایجاد این شوک‌ها می‌شود. به همین دلیل عمر دستگاه‌ها افزایش می‌یابد. با راه‌اندازی نرم موتور، ضربات مکانیکی که در بخش‌های مختلف موتور در زمان راه‌اندازی وارد می‌شد، کاهش می‌یابد. به این ترتیب عمر تجهیزات و قطعات نیز افزایش خواهد یافت. یکی از جاهایی که در آن از اینورتر استفاده می شود آسانسور است که به اینورتر آسانسور معروف است. در ادامه به شمانمونه ای از این مورد را خواهیم گفت.

 نوار نقاله

اینورتر موتور نوعی رگولاتور الکترونیکی است که در انواع نوار نقاله و بقیه سیستم های اینورتر صنعتی در جهت کنترل سرعت موتور و گشتاور AC با تغییر فرنکانس و ولتاژ ورودی موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه اینورترها به کاربران اجازه می دهند تا سرعت و گشتاور موتور نقاله را مشخص کند، با شناسایی رفتار های غیر عادی موتور، از خود واکنش نشان می دهد و با خاموش کردن تجهیزات قبل از بروز آسیب از آنها محافظت می کند. پس به دلیل بازدهی اثبات شده اینورترها در محافظت از تجهیزات در برابر آسیب های احتمالی، گروه سنابرق توان به شما استفاده از انواع اینورتر صنعتی ایرانی را پیشنهاد می کند.

  1. کاربرد اینورتر در هوشمندسازی و برنامهریزی حرکت موتور

کنترلی که اینورتر بر جریان برق دارد، به نوعی هوشمندسازی دستگاه منجر می‌شود. چنان که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اینورتر می‌تواند دستگاه را از ورود بار اضافه و آسیب‌های مشابه حفظ کند. با وجود اینورتر نیازی به قطع منبع اصلی برق در هنگام خاموش و روشن کردن دستگاه نیست.

همچنین با توجه به مثال‌هایی که زده شد، اینورتر می‌تواند جریان را کملا در کنترل آورد و از فشارهای بیش از حد پیش‌گیری کند. اینورتر درکنار کنترلی که بر جریان برق دارد، سرعت و جهت حرکت موتور را نیز تغییر می‌دهد؛ بی‌ آن که به یا سایر تجهیزات برقی نیاز باشد. بنابراین کاربرد اینورتر به نوعی با هوشمندسازی سیستم‌ها مرتبط است. در ادامه به مثالی از این بخش اشاره خواهیم کرد.

 اینورتر آسانسور

اختراع دستگاهی به نام اینورتر موتور الکتریکی در دهه 60 میلادی توسط شرکت ژاپنی یاسکاوا باعث ایجاد تحول در زمینه کاربری از موتور ها شد. اینورتر دستگاهی است که با کنترل سرعت چرخش موتور باعث بهبود حرکت و کنترل موتور می شود. در صنعت آسانسور، شروع به حرکت نرم و آرام، کنترل مناسب سرعت در بازه های زمانی مختلف از شروع به حرکت تا پایان حرکت، توقف نرم و… از اهمیت بالایی برخوردار است.

به کمک اینورتر آسانسور میتوان این موارد به همراه خیلی موارد کنترلی و حفاظتی دیگر را به راحتی و با تنظیم تنها چند پارامتر اینورتر صنعتی انجام داد. بصورتی که امروزه تقریبا هرکجا که موتور استفاده شده، یک دستگاه اینورتر نیز در کنار موتور برای کنترل و بهبود حرکت موتور قرار داده شده است. در سیستم آسانسور هم اینورتر آسانسوری یا همان اینورتر ایرانی آسانسور وظیفه کنترل دور موتور را برعهده دارند.

  1. کاربرد اینورتر در کیفیت روند کار و تولید

راندمان بالای دستگاه‌ها و تجهیزات، قلب تپنده‌ی هر فعالیت تولیدی و صنعتی است. یکی از کاربردهای مهم اینورتر، افزایش راندمان کاری است. بسیاری از دستگاه‌ها، موتورها و تجهیزات برقی به دفعات در اثر شوک استارت یا وارد آمدن بار اضافه‌ی الکتریکی و ولتاژ ورودی بالا، دچار آسیب شده و از کار می‌افتند.

برخی مواقع ممکن است حتی نتوان عیب دستگاه را رفع کرد و این به معنای خسارتی عظیم است. حتی اگر چنان که در اکثر مواقع مشاهده می‌شود، دستگاه از دور خارج نشده باشد و تنها نیازمند تعمیر باشد، هزینه و زمانی که برای اصلاح و راه‌اندازی مجدد صرف می‌شود، ما را با زیان قابل توجهی روبه‌رو خواهد کرد.

از کاربردهای مهم اینورتر، کاهش این آسیب‌ها و گردش روان‌تر چرخه تولید و صنعت است. اینورتر می‌تواند با تنظیم و کنترل جریان برق و بهینه سازی مصرف انرژی، صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه‌های تعمیر و راه‌اندازی مجدد داشته باشد

دکمه بازگشت به بالا