اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

تنظیم ترموستات یخچال

یخچال چند دقیقه یک بار باید اتومات کند؟

به نقل از bajajfinservmarkets.in همانطور که گفته شد مدت زمان اتومات یخچال به دمایی که برای یخچال تنظیم می‌شود بستگی دارد. علاوه بر این، میزان گاز مبرد موجود در سیستم و نیز سلامت برخی قطعات حساس مانند کمپرسور و ترموستات یخچال نیز تاثیر مستقیم دارند. در برخی مواقع که یخچال شارژ گاز می‌شود، برای مدت زمانی کار کردن مداوم یخچال نرمال است و این مورد پس از نهایتا 24 ساعت به روند قبلی خود باز می‌گردد، که در غیر این صورت نشان از وجود مشکل و خرابی یخچال است و باید با تکنسین باتجربه تماس گرفته شود.

خرید یخچال ال جی از بانه: اما به طور کلی، در جواب پرسش ” یخچال هرچند دقیقه باید اتوماتیک کند ؟” می توان گفت که تا 6 ساعت این امر طبیعی و به طور معمول کمتر از این مقدار است. در صورتی که این زمان بیشتر به طول انجامد، ممکن است دستگاه شما مشکل و ایرادی داشته باشد و ضروری به نظر برسد تا بتوان راه حل رفع مشکل را به صورت اصولی پیدا کرد.

انواع ترموستات یخچال و اجزای آنها

تنظیم دمای یخچال به وسیله ترموستات صورت می گیرد. ترموستات یخچال از قطعات متفاوتی تشکل شده است:

  • بدنه فلزی
  • کنتاکت های اتصال
  • فانوسک محتوی گاز
  • لوله مویی
  • لوله بلو
  • فنر و اهرم ها
  • پیچ تنظیم

معمولا لوله بلوی ترموستات را به قسمت تحتانی یا سقف اواپراتور متصل می‌سازند و با قرار دادن ترموستات یخچال در حالت وصل، کمپرسور شروع به کار می‌کند. با سرد شدن اواپراتور، گاز درون لوله بلو، لوله مویی و به تبع آنها فانوسک، تقلیل حجم داده و جمع می‌شود و با جمع شدن آن اهرم اتصال کلید درون ترموستات، به طرف پایین کشیده شده و فاز موتور قطع می‌گردد. با خاموش شدن موتور و توقف کار کمپرسور، سرمای محیط یخچال، مخصوصا اواپراتور، کاهش یافته و گاز درون فانوسک ترموستات یخچال فعال شده و بر اثر گرم شدن محیط، اضافه حجم یافته و فانوسک بزرگتر می شود.

با افزایش حجم فانوسک، کلید ترموستات به حالت وصل درآمده و کمپرسور شروع به کار می‌کند. میزان سرمای دلخواه در اواپراتور و یخچال، یا به عبارت دیگر مدت زمان کارکرد یخچال را می‌توانید به وسیله ولوم ترموستات که در واقع اهرم کنترل حجم فانوسک است، تنظیم کنید.
ترموستات یخچال را با باز کردن درب دستگاه در داخل و عموما در قسمت بالا سمت راست می‌توان یافت. انواع ترموستات یخچال وجود دارند که بعضا در نحوه کارکرد و یا شیوه تنظیم متفاوتند.

در تصاویر بالا یک نمونه ترموستات ولومی را مشاهده می‌کنید.

نوع اول ترموستات یخچال مدل فشار بخار

در این نوع از ترموستات یخچال، میله ای شیشه ای وجود دارد که به وسیله مایعی حساس به دما پر شده و می‌تواند سریعا بخار شود. میله شیشه ای توسط لوله ای نازک به یک دیافراگم متصل است. در صورت افزایش دما مایع داخل شیشه منبسط شده و به دیافراگم فشار وارد می‌کند که سبب فعال شدن یک کلید و در پی آن فعال شدن سیکل سرمایش یخچال می‌شود. با کاهش دما نیز سطح مایع داخل ترموستات پایین آمده و کمپرسور یخچال قطع می‌شود.

نوع دوم ترموستات یخچال مدل دوقطبی

اساس کار این مدل از ترموستات یخچال، بر مبنای تفاوت میان دو فلز در میزان تغییرات طولی در دماهای مختلف است. یکی از دو فلز نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس بوده و دیگری تغییرات کمتری از خود نشان می‌دهد. افزایش دما سبب می‌شود که فلز حساس تر در یک سمت منبسط شده و کلید فعال سازی سیکل سرمایشی یخچال را روشن کند. در سوی دیگر با کاهش نواری که دو فلز را روی خود دارد از سمت دیگر جمع شده و باعث خاموش شدن کلید می‌گردد.

تعمیر تخصصی یخچال فریزر خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

نوع سوم ترموستات یخچال مدل الکترونیکی

این مدل از ترموستات یخچال که به مدل دیجیتالی یا الکترونیکی شناخته می‌شود، دارای یک سنسور تشخیص دماست که بر اساس دمای یخچال به موتور دستور قطع یا وصل شدن می‌دهد. بدین ترتیب اگر دمای یخچال بیشتر از مقدار تنظیم شده برای ترموستات باشد، دستور به کار افتادن کمپرسور ارسال می‌شود و در صورت پایین‌تر آمدن دمای یخچال از دمای سنسور ترموستات، دستور خاموش شدن کمپرسور ارسال می‌شود.

درجه ترموستات یخچال روی چند باید باشد ؟

عوامل زیادی مانند تغییر دمای محیط در فصول مختلف، می‌توانند در تغییر و تنظیم دما توسط ترموستات یخچال تاثیرگذار باشند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده است که حتی هنگام بسته بودن درب یخچال، دمای محیط اطراف همچنان میتواند روی دمای داخل یخچال تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، گرم شدن هوا در طول ماه‌های تابستان ایجاب می‌کند تا دمای یخچال خود را کمی پایین تر بیاورید یا به عبارت دیگر درجه ترموستات را روی مقدار بیشتری قرار دهید. در زمستان این امر بالعکس بوده و کمی دما را افزایش یا درجه ترموستات را کاهش می‌دهیم.

تنظیم اشتباه ترموستات یک است، برای اطلاعات بیشتر به مقاله اختصاصی کاراباما مراجعه کنید.

علاوه بر تنظیم صحیح درجه ترموستات یخچال در تابستان، نکات زیر هم می تواند در خنک نگهداشتن یخچال به شما کمک کند:

  1. اجازه دهید هوا در یخچال جریان داشته باشد. مواد غذایی داخل یخچال را با کمی فاصله بچینید تا جریان هوا در یخچال به طور صحیح پخش و توزیع شود.
  2. به هیچ وجه غذای گرم را درون یخچال قرار ندهید. زیرا اینکار باعث می شود دمای یخچال افزایش یابد و کمپرسور مجبور است دو برابر کار کند تا دمای یخچال را به درجه ای که تنظیم کرده ایم برساند. مصرف برق نیز افزایش می‌یابد و کارآیی یخچال هم به شدت پایین می‌آید.
  3. درب یخچال را بسته نگه دارید. اکثر مردم عادت دارند که درب یخچال را بی دلیل باز کنند و به دنبال خوراکی بگردند.
  4. بهداشت یخچال را فراموش نکنید. سعی کنید به صورت مرتب یخچال را تمیز کنید. همچنین پاک کردن برفک و یخ زدگی یخچال باعث می‌شود کارآیی دستگاه بهتر شود.

تست ترموستات یخچال

برای مطمئن شدن از اینکه دمای هوای محیط روی دمای داخل یخچال تان تاثیر گذاشته یا نه، می توانید تست زیر را انجام دهید:

ابتدا مطمئن شوید که درجه یخچال را روی 3 درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید. بعد از آن یک لیوان آب را در وسط یخچال قرار دهید و بعد از یک شبانه روز لیوان آب را درآورده و با کمک دماسنج دمای آن را اندازی گیری کنید. اگر درجه آن بین 1 درجه سانتی گراد تا 5 درجه سانتی گراد بود، یعنی یخچال به خوبی کار می‌کند و نیازی به تغییر درجه یخچال نیست.

کلام پایانی

در این مقاله، با شیوه کار ترموستات، نحوه تنظیم ترموستات یخچال و انواع ترموستات آشنا شدید. چنانچه دیدید، ترموستات برای تنظیم دمای داخل یخچال نقش پراهمیتی دارد. از این رو هرگونه اشتباه در تنظیم آن یا ایراد پیدا کردن آن می‌تواند عاملی جهت نامناسب بودن دمای یخچال باشد. در صورتی که ترموستات یخچال‌تان دچار ایراد شده و دمای یخچال به هم ریخته و قادر به رفع آن نیستید، از یکمرکز معتبر کمک بگیرید.

سوالات متداول

ترموستات برای ثابت نگه داشتن دمای یک محیط یا یک محفظه مانند یخچال طراحی شده است. این سیستم کاملا مکانیکی بوده و بدون دخالت دست، دمای داخل یخچال را تنظیم می‌کند.

به طور کلی، در جواب پرسش ” یخچال هرچند دقیقه باید اتوماتیک کند ؟” می توان گفت که تا 6 ساعت این امر طبیعی و به طور معمول کمتر از این مقدار است.

عوامل زیادی مانند تغییر دمای محیط در فصول مختلف، می توانند در تغییر و لذا تنظیم دما توسط ترموستات یخچال تاثیرگذار باشند. به همین دلیل، گرم شدن هوا در طول ماه‌های تابستان ایجاب می‌کند تا دمای یخچال خود را کمی پایین تر بیاورید یا به عبارت دیگر درجه ترموستات را روی مقدار بیشتری قرار دهید. در زمستان این امر بالعکس بوده و کمی دما را افزایش یا درجه ترموستات را کاهش می‌دهیم

منبع : lteif.com.lb

دکمه بازگشت به بالا