اقتصادی

پردیس‌های فناورانه در مناطق نفت‌خیز کشور راه‌اندازی می‌شوند/دلایل کُندی جذب شرکت‌ها در پارک نفت

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز از راه اندازی پردیس فناوری در منطقه نفت خیز کشور خبر داد و گفت: فاز اول این پروژه در پردیس پتروشیمی ماهشهر و پردیس گاز عسلویه و فاز دوم در خوزستان واقع شده است. و در حال بررسی راه اندازی این پردیس ها در مناطق نفتی مانند بوشهر هستند.

اسماعیل کفایتی در گفت وگو با شبکهوی پارک نفت را یکی از قدیمی ترین پارک های کشور عنوان کرد و گفت: نفت اولین صنعت کشور است که پایه اصلی اقتصادی کشور را تشکیل می دهد. از این رو پارک از جایگاه ویژه ای در وزارت نفت و کشور برخوردار است. از سوی دیگر پارک علم و فناوری یک نهاد تعاملی و پویا است که این پارک را به یک نهاد به سرعت در حال به روز شدن تبدیل کرده است.

او گفت: تجربه نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که بر اساس پارک‌های علم و فناوری توسعه می‌یابند، در آینده کمتر دچار شکست می‌شوند. به این ترتیب، پارک یک رویکرد مشترک برای اتصال مجموعه‌های دانش شایسته به بخش‌های صنعتی که نیاز به دانش و مهارت دارند، اتخاذ می‌کند و منجر به یک رویداد فناوری می‌شود.

کفایتی اشتغال افراد تحصیلکرده و ادامه آن را یکی از مشکلات کشور دانسته است. در 40 سال گذشته مشکل اصلی کشور جامعه بی سواد بوده است اما اکنون یکی از مشکلات مهم کشور یکی از مشکلات کشور است. از دست دادن و مهاجرت تحصیلکردگان و نیز این افراد; بخش دولتی و خصوصی نمی توانند این افراد را جذب کنند.

مدیر پارک صنعت نفت کارآفرینی را یکی از راه های جذب این افراد برشمرد و یادآور شد: موجی از تحصیلکردگان به سمت تحصیلات پس از متوسطه پیش می رود. به عنوان مثال طبق آمار در حال حاضر 2000 نفر بیکار دارای مدرک دکترا در کره هستند. بنابراین یک رویکرد جدید می تواند شرایط کارآفرینی را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان زیادی در رشته های مهندسی به ویژه رشته های نفت، گاز و پتروشیمی هستند، گفت: می تواند فعالیت استارت آپ ها را کاهش دهد و نرخ رشد را افزایش دهد.

رئیس پارک صنعت نفت با اشاره به برخی رویکردهای پارک در حمایت از ایده های نوآورانه در حوزه نفت و گاز افزود: در قالب ایده یا مقاله.. این ایده ها پس از اثبات اثربخشی و تجاری سازی پشتیبانی می شوند.

فرآیند جذب پایگاه دانش از پارک نفت اولیه

کفیاتی درباره جذب کسب و کارهای دانش بنیان توسط پارک صنعت نفت گفت: ارزیابی شرکت

وی در ادامه گفت: این شرکت حق تولید فناوری را دارد و همچنین تاییدیه های فناوری را از تحقیقات دریافت کرده است، اما گاهی اوقات ارزش کافی و بالایی (TRL) نداشته است. بنابراین ارزیابی در این زمینه زمان بر بود.

کفایتی افزود: این پارک برای ده شرکت فناوری تایید شده است. از سوی دیگر، تأسیس شرکت مستلزم مقررات تشکیلاتی است و با ایجاد این زیرساخت، پس از انتخاب هیئت مدیره، سریعتر در این پارک شرکت ایجاد می کنیم.

وی گفت: شرکت های منتخب در سه دسته رشد، پارک و نیروی محرکه شناخته می شوند. ما تا 100 شرکت را در مرحله اول می پذیریم.

مدیرعامل پارک صنعت نفت استقبال کند پارک از کسب و کارها را ارزیابی زمان بر دانست و موارد زیر را یادآور شد: از طرفی شرکت های منتخب بنگاه های بزرگی مانند یکی از شرکت های فعال در این حوزه هستند. ما سانتریفیوژها و جداکننده های کلاس بین المللی را طراحی و تولید می کنیم و می توانیم استارت آپ های دیگری را در آینده توسعه دهیم. انتظار داریم این شرکت های بزرگ در این پارک مستقر شوند تا به آنها در توسعه زمینه هایی مانند کاتالیزورها، مواد افزودنی، مجوزهای پتروشیمی و کارخانه های نمایشی کمک کنند.

وی گفت: انتخاب شرکت توسط دلال انجام می شود و پارک زیر مجموعه وزارت نفت، هیات مدیره ای متشکل از وزیر علوم، وزیر نفت، معاون رئیس جمهور و مدیرعامل است. یک سازمان برنامه ریزی و بودجه سه تا پنج نفر از افراد حقیقی در هیئت مدیره پارک هستند که معمولاً مدیران عامل شرکت های بزرگ وزارت نفت هستند.

ایجاد پردیس نفت در مناطق نفت خیز

کفایتی گفت که بودجه این پارک از سوی شرکت ملی نفت تامین می شود. کفایتی گفت: امیدواریم علاوه بر تهران در سایر مناطق نفتی کشور نیز پردیس نفت ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه باید ابتدا پردیس پتروشیمی در ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه راه اندازی شود، یادآور شد: در نظر دارم این پردیس ها را ابتدا در مناطق نفتی مانند خوزستان و بوشهر و پردیس تحقیقاتی در فارس اصفهان راه اندازی کنیم. استان مازندران در فاز دوم قرار دارد.

به گفته وی پارک صنعت نفت در زمینی به مساحت 35 هزار هکتار در ری شهر تهران احداث شده است.

مدیرعامل پارک صنعت نفت یکی دیگر از دلایل کندی استقرار شرکت های فناور در این پارک را اینگونه عنوان کرد: ، برخی از شرکت ها این پارک افراد غیر ساکن را در خود جای می دهد و شرایطی فراهم شده است که پس از انجام عملیات عمرانی و ساختمانی، مشاغل بیشتری ایجاد شود.

اولویت های توسعه فناوری پارک نفت

کفایتی محدوده بالادست نفت را یکی از اولویت های پارک عنوان کرد و گفت: یک ستاد تحول در شرکت ملی نفت تشکیل شده است و اجازه دهید بستر تعامل را از طریق سایر بخش‌های صنعت نفت و بنگاه‌های دانش بنیان پیاده کنیم.

او اضافه کرد: این مشارکت در حوزه نفت غیرفعال بوده و به سایر بخش‌های صنعت نفت نیز گسترش خواهد یافت.

دوگانگی پارک نفت

مدیرعامل پارک صنعت نفت در پاسخ به این سوال که آیا دوگانگی پارک مزاحم فعالیت های پارک می شود یا خیر، تاکید کرد که وزارت علوم در این خصوص سخت گیری نمی کند و به شرح زیر است. هیئت نیز حضور وزیر علوم است و مطالبات این صنعت از وزارت نفت است.

وی ادامه داد: تاکنون همکاری بین سازمان های مرتبط خوب بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا