اقتصادی

عملیات اجرایی احداث رآکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بازدید از سایت UCF در اصفهان گفت: ساخت رآکتور تحقیقاتی طی هفته های آینده به طور رسمی در سایت اصفهان آغاز می شود.

به گزارش شبکه، محمد اسلامی گفت: اولین و مهمترین بخش، اتهاماتی است که در دو دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که طی آن به طور مداوم محکوم، پراکنده، لحن ایجاد کرده و خود را پنهان کرده اند. صلح آمیز من هیچ هدف بیهوده ای ندارم.

وی گفت: در تمام این مدت و در هیچ بازرسی از سوی آژانس، حتی یک مورد اعلام نشده که ایران قبلاً اهداف و برنامه های خود را اعلام نکرده باشد و یا به صورت مخفیانه انجام شده باشد. همانطور که این موارد مستند است، این بازنمایی اخبار و محتوا برای هدفی جز اتلاف وقت و خسته کردن دیگران مورد استفاده قرار نمی گیرد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد که آژانس همچنان در تاسیسات هسته ای کشور وجود دارد و از نظارت محافظت می کند.
مهندس اسلامی توضیح داد: نکته دوم اینکه سند اساسی برنامه ملی هسته ای ابتدا بر اساس سند راهبردی 20 ساله سازمان تدوین و تحت عنوان CPF در اختیار آژانس قرار گرفت. اگر تا دیروز فردی می گفت که از برنامه هسته ای ایران اطلاعی ندارم، این موضوع بسیار مهم است زیرا امروز به صورت مستند و مستند از برنامه جمهوری اسلامی ایران اطلاع دارند.

برنامه ریزی برای تولید 10000 مگاوات انرژی هسته ای

وی گفت: مشکل اصلی توسعه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران افزایش ظرفیت نیروگاه های داخلی این کشور است. تولید هسته ای پایدار معادل 1000 مگاوات است و در حال حاضر 2000 مگاوات انرژی هسته ای تولید می کند و قصد دارد 10000 مگاوات انرژی هسته ای جدید تولید کند. از آنجایی که ما به ویژه در جنوب کشور هستیم، می‌توانیم کار تحقیق و طراحی را در سایت‌های مساعد و مناسب برای نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای آغاز کنیم.

مشارکت بین المللی و ملی در برنامه های انرژی هسته ای استقبال می شود

اسلامی تاکید کرد: در این راستا از مشارکت های بین المللی استفاده خواهیم کرد و هیچ کس منتظر نخواهد بود زیرا ایران از توان علمی، صنعتی و فناوری کافی برخوردار است. خوشبختانه شرکت های بزرگی وجود دارند که می توانند از برنامه تولید 10000 مگاواتی هسته ای و همچنین تمامی شرکت ها و نهادهای مشارکت کننده در برنامه آژانس انرژی اتمی ایران حمایت کنند. ما از شما استقبال می کنیم.

مدیرعامل سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با توجه به رآکتورهای تحقیقاتی به ویژه آنهایی که قادر به انجام آزمایش سوخت هسته‌ای روی دیگر راکتورهای هسته‌ای هستند، طبق برنامه ریزی انجام شده طی چند هفته آینده ساخت راکتورهای تحقیقاتی را رسما آغاز خواهیم کرد. او گفت. راکتور اصفهان این پروژه کاملاً بومی و ایرانی است و باید گفت که زنجیره تحقیقات، ارزیابی، آزمایش و اطمینان از تولید هسته‌ای ما را تکمیل خواهد کرد.

آشوب علیه ایران برای غنی سازی و چرخه سوخت

او توضیح داد: لازم به ذکر است چرخه سوخت هسته ای مهمترین بخش صنعت هسته ای است و تمامی این آشوب هایی که تاکنون آغاز شده برای غنی سازی بوده و قدم بعدی بهره مندی از صنعت چرخه سوخت است. به صورت تحقیقاتی و نیمه صنعتی و باید توجه داشت که کشورهای خارجی در این زمینه با ما همکاری نکردند و برخی کشورها نیز برای اجرای این پروژه آمدند، دست از کار کشیدند و رفتند. نیروهای تغییر در صنعت و مهندسی داخلی شامل سازمان های انرژی هسته ای و شرکت های دانش بنیان است. ما می توانیم این فرآیند را به سمت صنعتی شدن سوق دهیم و سوخت راکتورهای هسته ای و بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه های مجموعه اصفهان را تولید کنیم.

ایجاد ظرفیت برای بومی سازی تولید برق هسته ای

اسلامی گفت: انرژی هسته ای تنها در چند کشور دنیا به صورت یکپارچه طراحی و ساخته می شود و هیچ کشور دیگری در این زمینه با ما همکاری نمی کند، بنابراین باید بدانیم که باید توانمندی های خود را به طور کامل توسعه و بومی سازی کنیم. به یاری خداوند متعال، بیایید شاهد تحول بنیادین زیرساخت ها و رویکردمان باشیم تا ملت ایران بتواند از برق بدون تغییر و پاکی چون انرژی هسته ای و هسته ای بهره مند شود و از آن بهره مند شود.

انرژی هسته ای 85 میلیون بشکه نفت را ذخیره می کند

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: انرژی هسته ای به صورت آزمایشی از سال 1392 آغاز شد و در سال 1393 به طور رسمی چرخه عملیاتی خود را طی کرد و بیش از 52 میلیارد کیلووات ساعت برق پایدار در فرکانس ثابت 50 هرتز به شبکه تزریق کرد که میزان آن حدودا 85 میلیون بشکه صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی مربوط به نفت است که تاثیر زیادی در کاهش آلاینده ها و سلامت جامعه دارد و از آسیب به محیط زیست ملی جلوگیری می کند و می تواند به عنوان نیروی پاک و پایدار مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا