اقتصادی

روشی برای مصرف آب شور زهاب‌های کشاورزی/تلاش دانش‌بنیان‌ها برای حل معضل ریزگردها

دبیر دفتر تخصصی توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری خانه آبی با اشاره به اقدامات فنی زیر بر لزوم همکاری همه دستگاه ها برای پیشبرد این پروژه ها تاکید کرد. این کارگروه برای کاهش مصرف آب، کاهش آلاینده ها و افزایش اشتغالزایی دانش بنیان گفت:

به گزارش شبکه، دکتر نادرقلی ابراهیمی در اولین بخش از گفت و گو با شبکه، ایران را کشوری دانست که در منطقه خشکی از کره زمین قرار دارد که تحت الشعاع خشکسالی های دوره ای قرار گرفته و تحت تاثیر قرار گرفته است. ما شاهد سیل بودیم و آب و خاک ما را فرسایش نداد. به گفته وی، استفاده از فناوری راهی مطمئن برای حل مشکلات زیست محیطی است. ورود فرهنگ، علم و دانش به حوزه محیط زیست می تواند در کاهش مشکلات این حوزه موثر باشد. در این راستا، فناوری های جدید و دانش بومی به طور گسترده ای در دسترس است و برای حل بسیاری از مشکلات و معضلات استفاده می شود.

وی در قسمت دوم این گفت و گو به سایر برنامه های فنی این کارگروه در زمینه های مختلف از جمله استفاده از نمک در زهکشی کشاورزی، مدیریت پسماند و کاهش مسائل زیست محیطی اشاره و برجسته کرد. حمایت های لازم برای پروژه های آزمایشی برای نمایش فناوری و تجاری سازی وزارتخانه های مربوطه باید ارائه شود. ابراهیمی یادآور شد: به وضوح از پیشنهادهایی که می تواند به نفوذ علم و دانش کمک کند و مشکلات در زمینه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست را به حداقل برساند، استقبال می کنیم.

بخش دوم این گفت و گو ادامه دارد:

نحوه استفاده از محلول شور برای زهکش های کشاورزی

دستیار کارگروه تخصصی توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: نادرقلی ابراهیمی در ادامه گفت وگو با شبکه.مواد: به ویژه طرح استفاده از آب نمک زهکشی کشاورزی در مناطق دارای خاک شور در جنوب کره ترویج شد و در نتیجه محصولات کشاورزی و مراتع با استفاده از لوله های زهکشی کشاورزی خاک شور تولید اقتصادی شد.

وی افزود: توسعه این روش می تواند زمینه ساز اشتغال زایی و تولید ثروت در برخی مناطق با دسترسی محدود به آب شیرین باشد. تولید بذر و گیاه مقاوم یکی دیگر از دستاوردهای این طرح، پرورش گیاهان مقاوم به نمک است.

با استفاده از این گیاهان، ابراهیمی تولید بذر در سایر مناطق کرد گفت: شست و شوی خاک با استفاده از فرصت های موجود بدون افزایش هزینه های شور و نمک زدایی می تواند به تولید اقتصادی در مناطق دارای آب نمک و خاک دست یابد.

این مقام ساخت دستگاهی برای تولید آب از هوا وی از دیگر طرح های مورد حمایت این ستاد نام برد که با موفقیت توسط هر دو شرکت دانش بنیان بومی سازی شد و ادامه یافت. این دستگاه به شما امکان تولید آب از رطوبت موجود در هوا را می دهد. این دستگاه قابل حمل امکان تامین آب از هوا را به خصوص در مناطقی با رطوبت نسبی مناسب و یا در مناطقی که به دلایلی امکان تامین آب وجود ندارد را فراهم می کند.

وی گفت: این دستگاه در مراحل تجاری و تولید انبوه قرار دارد.

برنامه های فناوری برای مدیریت زباله

ابراهیمی بخشی دیگر از فعالیت این کارگروه را در حوزه مدیریت پسماند دانست و گفت: در کره تخمین زده می شود که 5-7 کیلوگرم برای هر نفر در سال است.

ابراهیمی زباله های الکترونیکی را شامل تجهیزاتی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن همراه و … می داند که نگرانی های زیست محیطی زیادی را ایجاد می کند و موارد زیر را یادآور شد: با پشتیبانی ارائه شده، یکی از شرکت های دانش بنیان با تفکیک زباله های الکترونیکی و استخراج فلزات گرانبها توانست کسب و کار جدیدی ارائه دهد.

او از این طریق این یک بازار بزرگ برای جمع آوری و دفع زباله های الکترونیکی در نظر گرفته می شود. اضافه کردن: روش‌های حفاظت و توسعه بیابان‌های سبز در دستور کار قرار گرفت و گیاهان مقاوم کشت و آبیاری غرقابی شدند. این طرح در «هندیجان»، «سیستان و بلوچستان»، «بوشهر» و برخی از مناطق مرکزی اجرا شد.

دبیر کارگروه تخصصی فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و توسعه محیط زیست معاونت علمی ادامه می دهد: گیاهان «کاکتوس» مقاوم در برابر بهره برداری ثانویه و همچنین خشکسالی و کم آبی توسعه یافته اند. به عنوان خوراک دام در حین اجرای این طراحی گیاه کاکتوس به منظور تثبیت خاک و تولید اقتصادی خوراک کاکتوس جایگزین برخی از گیاهان بیابانی خواهد شد. ما هم امیدواریم این طرح می تواند تا حدودی پاسخگوی نیازهای کشور در زمینه بیابان زدایی و تامین خوراک صنعت دام باشد.

V استفاده از شاخه ها و ساقه های نیشکر در خوراک دام وی با اشاره به سایر پروژه های در دستور کار این کارگروه گفت: در سراسر کشور مقدمات احداث کارخانه 50 هزار تنی با قابلیت تولید خوراک دام از ساقه و شاخه های نیشکر در حال انجام است. این روش جایگزین کشت سیاه می شود که مزارع نیشکر را می سوزاند و این باقی مانده ها را از بین می برد.

با تاکید بر ابراهیمی یکی از شرکت های دانش بنیان به روشی برای تولید خوراک دام با استفاده از شاخه های درجه یک دست یافته و پایلوت 4000 تنی این طرح نتایج رضایت بخشی را به دست آورده است. او ادامه داد. در تولید ساقه و شاخه های راسی و مصرف خوراک دام نیشکر در ابعاد وسیع تری در تمامی مزارع نیشکر کاربرد دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اجرای این طرح بیشترین نیاز غذایی کشور به دام سبک و سنگین را تامین می کند، گفت: کاهش آلاینده های ناشی از آتش سوزی در مزارع نیشکر و کاهش مصرف آب مفید خواهد بود.

همکاری با سایر ارگان ها برای کاهش مسائل زیست محیطی

دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست به ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضرورت همکاری همه دستگاه ها را برای اجرای این طرح ها با هدف کاهش مصرف آب، یادآور شد. کاهش آلاینده ها و مشاغل دانش بنیان افزایش ایجاد اشتغال گفت: برخی از این پروژه ها صنعتی شده اند و دستگاهی که از هوا آب تولید می کند، دستگاه الکترودیالیز و پمپ فشار بالا وی گفت: این محصول توسط بخش خصوصی تولید و تجاری سازی شده است.

وی موفقیت تجاری سازی این دستاوردهای دانش بنیان را منوط به شناسایی دقیق تقاضای بازار و عدم وجود واردات و همچنین ممنوعیت صادرات و ملاحظات هزینه بالا برای نمونه های خارجی که بر استفاده ترجیحی از محصولات ایرانی تاکید می کند، می داند. – نمونه ها و تولید اولیه.

وی یادآور شد: تجاری سازی برخی از این دستاوردهای دیگر نیازمند تعامل با نهادهای ذیربط و همکاری و همدلی در این زمینه است. آن مثال پرورش ماهی در قفس لازم است وزارت کشاورزی و جنگلداری به ویژه سازمان شیلات در بخش تولید داخلی دخالت کند و از واردات قطعات قفس جلوگیری کند.

ابراهیمی گفت: بسیاری از قطعات قفس وارداتی است و افزوده می شود. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای افزایش تعرفه واردات وارد عمل شود. این اقدامات زنجیره های مرتبطی هستند که به کسب و کارها اجازه می دهند توانایی های خود را اثبات کنند.

وی گفت: تجاری سازی زمانی اتفاق می افتد که محصولات داخلی با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر یا مشابه محصولات وارداتی باشد. در صورت وقوع مانع تولید داخلی نشوید.

دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست گفت: کشاورزی و صلح ما از پروژه های آزمایشی برای نمایش فناوری و تجاری سازی پشتیبانی لازم را ارائه می دهیم.

تلاش دانشمندان دانش بنیان برای حل مشکل ریزگردها

دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی و فرسایش در معاونت علمی گفت: در بخش ریزگردها چندین طرح مناسب با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شده است. گفت: تولید پوشش غیر نفتی یکی از این طرح ها است دو پایلوت «اصفهان» و «سیستان» برای مناطق در معرض فرسایش بادی و مناطق دارای کانون گرد و غبار و تپه‌های شنی اجرا شد. در ترجیح پوشش روغنی در نظر گرفته شده و اجرا می شود.

وی در ادامه گفت: روکش های نفتی به دلیل آلودگی محیط زیست و افزایش قیمت نفت گران هستند. مالچ زیستی به طور قابل توجهی هزینه ها را کاهش می دهد.

ابراهیمی گفت: تولید کفن های غیرنفتی باعث ایجاد کسب و کارهای جدید می شود و صرف پاشیدن این کفن ها می تواند زمینه ساز ایجاد کسب و کارهای نوین دانش بنیان در کشور باشد. در عین حال پوشش مناسب با شرایط محیطی کشور می تواند مشکل ریزگردها را برطرف کند. زیرا بسیاری از مناطق کشور ما دارای مناطق بیابانی هستند که فرسایش یافته و ریزگردها تولید می کنند و با این پوشش ها می توان بخشی از این مشکلات را برطرف کرد.

این مقام حمایت آژانس حفاظت از محیط زیست برای پوشش بیولوژیکی؛ او اضافه کرد: در این راستا بررسی، اعتبارسنجی و تایید فاز تولید توسط کمیته مشترکی با حضور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور انجام می شود. زیر نظر این کمیته اداره می شود و دبیرخانه آن در سازمان محیط زیست مستقر است. با شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری، امیدوارم تصویب محصولات برای جلوگیری از ریزگردها تسریع بیشتری یابد.

او ایالت دریاچه ارومیه همچنین اشاره کرد و گفت. برای رفع مشکلات پیرامون دریاچه ارومیه از بادشکن های مختلف و روش های مناسب برای کاهش گرد و غبار و جلوگیری از فرسایش بادی استفاده شد. این پروژه را می توان فرصتی عالی برای مشارکت مردم در مدیریت بیابان و توسعه کسب و کار مردم دانست و به سایر دریاچه هایی که به مراکز تولید خشک و ریزگرد تبدیل شده اند تعمیم داد تا از گسترش بیابان زایی جلوگیری شود. منطقه کویری

ابراهیمی تاکید کرد: این طرح با همکاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا شد. ابراهیمی گفت: این طرح در مناطقی مانند هندیجان اجرا شده است، بنابراین بهتر است برای افزایش تولید در مناطق بیابانی و تثبیت پوشش گیاهی مناسب از سیلاب فصلی استفاده شود. فیلمبرداری شد.

محصولاتی که می توانند طیف وسیعی از الزامات فنی کشور را برآورده کنند

ابراهیمی گفت: 250 شرکت و استارتاپ دانش بنیان در حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست فعال هستند و بیش از 350 محصول و خدمات دانش بنیان توسط این تعداد شرکت عرضه و تجاری سازی شده است و محصولات آنها قابل تامین است. طیف گسترده ای از الزامات فنی

وی گفت: در شرایط فعلی کاهش بارندگی، افزایش سیلاب، افزایش فرسایش خاک و… تعداد شرکت ها و فناوری ها کم و نیاز ملی به این میزان است، اما در راستای اشاعه و اشاعه فناوری، وجود دارد. ایده ها و محصولاتی در این زمینه در این زمینه هستند و از همه دعوت می شود پیشنهادات خود را ارائه دهند و قطعاً از پیشنهاداتی استقبال می کنیم که بتواند به نفوذ علم و دانش کمک کند و مشکلات در زمینه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست را به حداقل برساند.

دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مباحث مربوط به دانش بنیان را به صورت کمی و کیفی مورد بحث قرار داد. باید در زمینه اشاعه فناوری و بومی سازی فناوری تلاش بیشتری کرد تا مشکل حل شود. تاکید می‌کند که گروه‌های خصوصی و دولتی باید رویکردی را در پیش بگیرند که در برنامه‌های خود از مهارت‌ها و دانش‌های محلی حداکثر استفاده را بکنند و این اشتغال‌زایی باید به‌جای ایجاد اشتغال و ثروت در خارج از کشور، برای کشور و رفاه آن انجام شود. برای وجود و آسایش مردم ایران و سربلندی میهن عزیزمان دعا کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا