اقتصادی

مصرف کمتر آب در تولید هندوانه نسبت به سایر محصولات کشاورزی

جليزي مديركل سبزيجات و گياهان وزارت جهاد كشاورزي گفت: در بسياري از موارد هندوانه به مراتب كمتر از ساير موارد است زيرا آبي كه براي توليد هندوانه استفاده مي شود را نمي توان براي آشاميدن لب شور و حتي در صنايعي كه اين كار را انجام نمي دهند استفاده كرد. آنها را پردازش کنید. . محصولات کشاورزی و میوه ها آب مصرف می کنند.

حسین اصغری در گفت وگو با شبکه، در پاسخ به این سوال که سالانه چه میزان هندوانه در کره تولید می شود و کدام منطقه بیشترین هندوانه تولید می کند؟ سطح زیرکشت هندوانه برای محصولات زراعی از سال 1393 تا 1391 بیش از 1.31 میلیون هکتار با خروجی 3.6 میلیون تن بوده است. صبح.

وی در ادامه گفت: میانگین تولید از حدود 27.5 تن در سال 1391 به حدود 39.5 تن در سال 1400 افزایش یافت. در همان دهه، زمانی که میانگین عملکرد 43 درصد افزایش یافت، سطح زیرکشت نیز حدود 50000 هکتار کاهش یافت (تقریباً 40 درصد کاهش). علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب با کاهش این میزان، تقاضای داخلی و بازارهای صادراتی نیز با استفاده از روش ها و فناوری های جدید تامین شده است.

مدیرکل خوراک و فرآورده های بافندگی وزارت جهادکشاورزی افزود: مهمترین مناطق تولید هندوانه سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، خوزستان و خراسان رجبی در جنوب کرمان است.

برای پاسخ به این سوال که آیا تولید هندوانه با توجه به کمبود آب خانگی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است؟ هندوانه به دلیل داشتن ریشه های قوی، کامل و عمیق، مقاوم به خشکی بوده و راندمان مصرف آب در کشت را افزایش می دهد و به همین دلیل می توان آن را در فصل دیم کشت کرد.

اصغری گفت: هندوانه ها به دلیل کوتاه بودن فصل رشد، زمین را برای مدت کوتاهی اشغال می کنند و به تبع آن از تعداد دوره های آبیاری و کل آب مصرفی کاسته می شود.

هندوانه نسبت به سایر محصولات کشاورزی آب کمتری مصرف می کند.

وی گفت: کیفیت آبی که برای تولید هندوانه از آب کشاورزی استفاده می شود اغلب شور و شور است که آن را غیرقابل استفاده برای شرب می کند و اغلب توسط صنعت تصفیه نمی شود. او انجام می دهد

1 کیلوگرم هندوانه 200 لیتر آب مصرف می کند

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان آب مصرفی به ازای هر کیلوگرم هندوانه در دوره مورد مطالعه حدود 200 لیتر است. یعنی در هر مترمکعب آب حدود 5 کیلوگرم محصول تولید می شود، اما تلاش برای بهبود بهره وری آب با افزایش تولید در واحد سطح و کاهش تقاضای آب از طریق مصرف بهینه و مدیریت منابع آب مانند توسعه نشاء و استفاده است. سیستم های آبیاری محلی، استفاده از مالچ، استفاده از بذرهای اصلاح شده و تغییر فصل رشد هندوانه به روزهای خنک و بارانی در طول سال یک عمل ثابت است.

هندوانه فقط یک محصول تابستانی نیست.

اصغری با اشاره به اینکه هندوانه صیفی جات نیست بلکه در تمام سال تولید می شود، افزود: علاوه بر این با توجه به تجربه و دانش فنی کشاورزان و مزیت های اقلیمی موجود، تولید حدود 53 درصد هندوانه نقطه قوت کشورمان است. ” در فصل بهار و زمستان که هوا خنک است و در فصل پاییز باران مناسب است تولید می شود و 47 درصد هندوانه داخلی در تابستان تولید و به فروش می رسد.

انتظار می رود تولید هندوانه در سال جاری 3.2 میلیون تن باشد

به گفته وی، با توجه به تداوم خشکسالی، پیش بینی می شود در سال زراعی 1401-1401، 77 هزار هکتار زیر کشت و 3.2 میلیون تن هندوانه کشت شود. البته تحقق تولید تابستانه (کشت بهاره) منوط به تامین منابع آبی توسط وزارت نیرو در زمین های زراعی است.

وی همچنین به صادرات هندوانه اشاره کرد و گفت: اخیراً (1399 تا 1398) متوسط ​​حجم صادرات هندوانه 730 هزار تن، ارزش صادرات 168 میلیون دلار و در سال 1400 902 هزار تن (با احتساب خربزه) بوده است. صادرات بالغ بر 208 میلیون دلار بوده که آن را به یک پول ملی مهم تبدیل کرده است.

ظرفیت صادرات هندوانه به ترکیه حدود 100 عدد در روز است.

این خبر چقدر صحت دارد که دبیر کل خواربار و نساجی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه روزانه بیش از 700 کانتینر هندوانه به ترکیه صادر می شود. وی گفت: حق اظهارنظر در مورد صادرات گمرک است و تمامی استعلامات باید به مراجع ذیربط مراجعه شود. بر اساس اعلام اداره سبزی و نباتات، میانگین ارزش کل صادرات در سال 1400 208 میلیون دلار و ظرفیت صادرات هندوانه به ترکیه حدود 100 عدد در روز است، اما صادرات 700 کانتینر غیرواقعی به نظر می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا