اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

آیا مصرف قهوه باعث کاهش ریسک چاقی و بروز بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود؟

فواید نوشیدن قهوه

درمان پیسی با قهوه های گانودرما: امروزه قهوه جایگاه ویژه‌ای بین افراد پیدا کرده است. این نوشیدنی بی نظیر، علاوه بر طعم و عطر خاص آن دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی نیز می‌باشد. در اینجا فواید نوشیدن قهوه را بررسی خواهیم گفت. با ما در قهوه ریو همراه باشید.

مشاهده این فیلم نیز پیشنهاد می‌شود:

اثر قهوه بر افسردگی

قهوه گانودرما برای پسوریازیس: میزان ابتلا به سندرم افسردگی در زنان حدود 30 ساله، 14 تا 19 درصد است. مصرف روزانه 2 تا 4 فنجان قهوه می‌تواند خطر پیشرفت سندرم افسردگی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. با مصرف کافئین، فعالیت هورمون ادنوزین که هورمون آرامش‌بخش و خواب آور است، متوقف می‎‌شود. اما بعد از مدتی بدن برای جبران این کمبود، ادونوزین بیشتری تولید کرده و باعث حس آرامش شما می‎‌شود. قهوه‌ یک نوشیدنی نشاط‌ آور است. بر اساس تحقیقات دانشگاه هاروارد در سال 2011، افرادی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند احساس شادی بیشتری می‌کنند. همچنین تا 20 درصد کمتر دچار افسردگی می‌شوند‌. پس قهوه بنوشید و از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

تاثیر قهوه بر دیابت

فروشگاه محصولات دکتر بیز در تهران: مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است که حاکی از تاثیر این نوشیدنی بی‌نظیر بر سلامتی و دیابت در افراد بوده است. طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد، مصرف روزانه 2 تا 4 فنجان قهوه، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 به میزان 25 درصد می‎‌شود. البته عناصر دیگری جز کافئین نیز در قهوه وجود دارد که تاثیر محافظتی در برابر دیابت دارد.

تحقیقاتی در سال 2018 ثابت کرده است که مصرف طولانی مدت این نوشیدنی پرطرفدار می‌تواند با خطر کاهش ابتلا به دیابت مرتبط باشد. هرچند شواهدی نیز مبنی بر این که قهوه سیاه ممکن است برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مضر باشد، وجود دارد که هنوز در حال بررسی است. توجه داشته باشید که افزودن بیش از اندازه شکر یا کرم، می‌تواند ریسک دیابت و اضافه وزن را بالا ببرد.

اثر قهوه بر وزوز گوش

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف روزانه 3 فنجان قهوه در بزرگسالان، خطر ابتلا به بیماری وزوز گوش را تا 15% کاهش می‌دهد. کافئین موجود در قهوه، مهم‌ترین عنصری است که روی سیستم شنوایی مرکزی و گوش داخلی تاثیر گذاشته و به بهبود وزوز گوش کمک می‎‌کند.

تقریبا ده درصد افراد، دچار وزوز گوش هستند. تحقیقات نشان داده است افرادی که روزانه سه تا چهار فنجان قهوه می‌نوشند، تا 15 درصد کمتر به این مشکل دچار می‌شوند‌. محققان با آزمایش‌های مدون دریافتند زنانی که روزانه حدود 450 تا 599 سی‌سی قهوه مصرف می‌‎کنند، تا 15 درصد نسبت به زنانی که روزانه 150 سی سی می‌نوشند، کمتر دچار وزوز گوش می‌شوند‌. هر چند هنوز بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

تاثیر قهوه بر نشاط

قهوه‌ یک نوشیدنی نشاط‌ آور است که بر اساس تحقیقات دانشگاه هاروارد در سال 2011، افرادی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند، احساس شادی بیشتر کرده و همچنین تا 20 درصد کمتر دچار افسردگی می‌شوند‌. این نوشیدنی محبوب، به دلیل آنتی‌ اکسیدان‌‌های فراوانی که دارد، در بهبود خلق و خو تاثیر می گذارد. قهوه شما را آرام (تر) خواهد کرد. حتی بوی قهوه باعث ایجاد حس آرامش می‎‌شود.

قهوه ترکیب پروتئینی در مغز که با استرس همراه است را نیز تغییر می‌دهد. به‌همین دلیل نوشیدن آن، با دفع استرس باعث آرامش شما خواهد شد.

تاثیر قهوه بر سرطان

تاثیر قهوه به دلیل دو عنصر شیمیایی موجود در آن بنام‌های کاهوئل و کافستول، در پیشگیری از انواع سرطان نیز قابل‌توجه است. بر اساس پژوهش‌های مرکز سرطان فاربر در بوستون ایالات متحده، آن دسته از بیماران مبتلا به سطح پیشرفته (مرحله ۳) سرطان روده بزرگ که هر روز حدود چهار فنجان نوشیدنی کافئین دار می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند، احتمال عود بیماری یا مرگ ناشی از سرطان در آنها ۵۲ درصد کمتر است.

همچنین تحقیقات بیانگر این هستند که قهوه می‌تواند تا 40 درصد ریسک ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات انجمن امریکایی مبارزه با سرطان، ریسک ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پوستی، با نوشیدن روزانه 4 فنجان قهوه کاهش می‌یابد. بنابر این تحقیقات، دی‌آی‌آی موجود در قهوه، باعث ترمیم و اصلاح سلول‌ها می‎‌شود. پس با نوشیدن قهوه، از فواید بی‌نظیر این نوشیدنی بهره‌مند شوید.

قهوه و میگرن

مطالعات زیادی در زمینه تاثیرات قهوه بر سلامتی انجام شده است که نشان دهنده فواید بی‌نظیر این نوشیدنی است. بر اساس تحقیقاتی که در مجله بیزینس اینسایدر به چاپ رسید، میگرن در نتیجه بزرگ شدن رگ‌های خونی در اطراف مغز که منجر به افزایش میزان جریان خون به مغز می‎‌شود، اتفاق می‌افتد. کافئین موجود در قهوه می‌تواند این رگ‌ها را باریک کرده و باعث کاهش جریان خون به مغز شده و سردردهای میگرنی را تسکین بخشد. نوشیدن روزانه 3 فنجان قهوه در روز، باعث کاهش سردرد و میگرن می‎‌شود. بهترین راه مقابله با سردرد، نوشیدن قهوه 100% عربیکاست.

تاثیر قهوه بر هوشیاری

قهوه به دلیل داشتن کافئین که ماده ای محرک به شمار می‌رود، باعث رفع خستگی و بالا بردن سطح هوشیاری و در پی آن بهبود عملکرد روزانه می‎‌شود. بنابراین از بهترین نوشیدنی‌ها برای یک روز شلوغ و پر کار به شمار می‌رود. 99 درصد کافئین موجود در قهوه، بعد از 45 دقیقه جذب می‎‌شود و با کاهش ترشح سروتونین، خواب‌آلودگی را کم کرده و باعث کاهش درد نیز می‎‌شود. ترشح این هورمون در مغز، خواب‌آلودگی و احساس گرسنگی را به همراه دارد.

 

همچنین کافئین موجود در قهوه ترشح هورمون دوپامین در بدن را بالا می‌برد. در نتیجه، موچب افزایش تمرکز و کاهش خستگی می‎‌شود. مصرف روزانه این نوشیدنی به میزان دو تا سه فنجان، فعالیت سیستم مرکزی عصبی را افزایش داده و موجب بهبود تفکر منطقی و سرعت واکنش های رفتاری انسان می‎‌شود. همچنین باعث شناسایی تأثیر کلمات مثبت بر اثر تأثیر خاص کافئین بر بخشی از مغز می‎‌شود که مسئول شناخت گفتار و زبان است.

قهوه و ورزش

امروزه در بسیاری از نقاط جهان، ورزشکاران با هدف افزایش انرژی و ارتقای عملکرد فیزیکی بدن هنگام ورزش، قهوه می‌نوشند. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه، تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد سیستم عصبی ورزشکاران دارد. نوشیدن قهوه‌ یک ساعت قبل ورزش، باعث افزایش پلاسمای خون شده و موجب بهبود عملکرد فیزیکی می‎‌شود. به دنبال آن، ماهیچه‌ها دیرتر احساس خستگی می‌کنند. این نوشیدنی بی‌نظیر، جریان خون را تا 30 درصد افزایش داده و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را بیشتر کرده و مدت طولانی‌تری را می‌توانید ورزش کنید.

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف ۲ فنجان قهوه پیش از ورزش می‌تواند تا حد زیادی دردهای عضلانی را کاهش دهد و همچنین باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و در نتیجه سوزاندن کالری بیشتر شود. قهوه به دلیل داشتن کافئین می‌تواند عملکرد استقامتی بدن در ورزش‌هایی مانند دو، شنا و دوچرخه سواری را تقویت کند. همچنین می‌تواند به بازیابی توان شما پس از انجام تمرینات کمک کند.

 قهوه و سلامت پوست

قهوه علاوه بر اینکه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است، یکی از ترکیبات اصلی ماسک‌های جوانساز و ضدپیری پوست صورت نیز محسوب می‎‌شود. کافئین و آنتی‌اکسیدان‌ موجود در قهوه می‌تواند به عنوان اسکراب، آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث درخشش و لطافت پوست شود. همچنین می‌تواند به روشن شدن پوست، جلوگیری از بسته شدن منافذ و صاف شدن خطوط و تقویت لایه‌های حفاظتی پوست کمک کند. تحقیقاتی نشان داده است که ماسک قهوه، در رفع سلولیت‌های قسمت‌های مختلف بدن نیز موثر است.

مطالعات بسیاری مبنی بر خاصیت ضد التهابی، ضد آفتابی و آبرسانی قهوه وجود دارد. کافئین موجود در قهوه‌یکی از مواد موثر در رفع قرمزی پوست نیز است. به این منظور می‌توانید پودر قهوه را کمی بخیسانید و آن را به پوست خود بمالید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صورت خود را بشویید.

روش دیگری برای داشتن پوستی درخشان و لطیف، این است که 2 قاشق غذاخوری پودر قهوه را با 1 قاشق نمک دریا و 1 قاشق روغن زیتون مخلوط کنید. خمیر بدست آمده را به صورت دورانی روی پوست بمالید و به مدت 5 الی 10 دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس با آب ولرم بشویید. از این ماسک می‌توانید برای قسمت‌های دیگر بدن نیز استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع ماسک قهوه برای سلامت پوست و مو مطلب قهوه و زیبایی را بخوانید.

اثر قهوه بر سلامت چشم

مصرف قهوه علاوه بر لذت نوشیدن آن، فواید بی‌نظیری نیز بر سلامتی بدن دارد. دانه‌های قهوه خام، حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان‌ به نام کلروژنیک می‌باشد که به کاهش فشار خون کمک کرده و بدن را به نوعی بیماری چشم که به دلیل کمبود اکسیژن ایجاد می‎‌شود، مقاوم می‎‌کند. کمبود اکسیژن روی شبکیه چشم تاثیر منفی دارد و آن را آسیب پذیر می‎‌کند. طبق تحقیقاتی که در سال 2012 در دانشگاه توکیو انجام شد، مصرف کپسول کافئین می‌تواند سبب افزایش میزان اشک در افراد شده و علائم خشکی چشم را کاهش دهد.

همچنین اگر قهوه را روی پوست صورتتان قرار دهید، موجب کاهش آب اضافی و منقبض شدن رگ‌های خونی می‎‌شود که برای از بین بردن حلقه های تیره زیر چشم مفید است. زیرا با افزایش سن، پوست زیر چشم نازک تر شده و رگ‌های خونی به‌آسانی قابل مشاهده‌اند.

 تاثیر کافئین بر سلامت مغز

در ادامه بحث فواید و مضرات قهوه، می‌خواهیم به تاثیر کافئین بر مغز بپردازیم. امروزه کافئین به عنوان یک داروی محرک روان‌گردان شناخته می‎‌شود که روی سلامت مغز تاثیرگذار است. این عنصر، پیام‌رسان‌های عصبی ادنوزین در مغز را مسدود کرده و باعث افزایش تمرکز و هوشیاری شما می‎‌شود. کافئین می‌تواند روی نورون‌ها اثر محافظتی داشته باشد که در نتیجه مانع روند بیماری‌هایی از قبیل آلزایمر و پارکینسون می‎‌شود.

پارکینسون دومین بیماری رایج در حوزه عملکرد مغز است. نوشیدن روزانه 2 الی 3 فنجان قهوه، موجب کاهش ابتلا به این بیماری می‎‌شود. همینطور خطر ابتلا به پارکینسون در افرادی که به طور مداوم قهوه مصرف می‌کنند، تا حدود 60 درصد کمتر است. وقتی قهوه می نوشید، کافئین وارد دستگاه گوارشی و خون شده و نهایتا به مغز می رسد. همین امر باعث بهبود عملکرد سلول‌های عصبی، حافظه، خلق و خو، انرژی، زمان پاسخ و عملکرد می‎‌شود.

 قهوه و کاهش وزن

از فواید بی‌نظیر این نوشیدنی، می‌توان به تاثیر آن بر چربی سوزی و کاهش وزن اشاره کرد. امروزه کافئین در بسیاری از مکمل‌های چربی سوزی استفاده می‎‌شود. کافئین موجود در قهوه، با خارج کردن چربی از بافت آن که توسط هورمون اپی نفرین اتفاق می‌افتد، به لاغری کمک می‌کند. همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. البته این فرایند در افراد لاغر بالاتر است. به‌صورتی‌که کافئین موجود در قهوه، باعث افزایش سوخت وساز بدن در افراد لاغر تا 29 درصد و در افراد چاق تا 10 درصد است. بر اساس تحقیقات، کافئین می‌تواند باعث افزایش 3 تا 11 درصدی این فرایند در حالت استراحت شود.

نوشیدن اسپرسو با افزایش سطح انرژی، بالا بردن سوخت و ساز و دمای بدن و همچنین کاهش موقت گرسنگی همراه است. در نتیجه شما با مصرف روزانه ۲ فنجان اسپرسو می‌توانید به سوزاندن چربی‌های اضافه بدنتان کمک کنید. هر اونس (30 گرم) از یک شات اسپرسو، تنها حاوی 3 کالری است.

برخی تحقیقات نیز نشان‌دهنده تاثیر قهوه در کاهش اشتها بوده است. قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم می‌باشد. این مواد معدنی در تنظیم سطح قند خون, استفاده صحیح بدن از انسولین, کاهش ولع مصرف شیرینی و تنقلات تاثیر مثبتی دارند. نوشیدن قهوه، جریان خون را تا 30 درصد افزایش می‌دهد. در نتیجه اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها بیشتر شده و مدت طولانی‌تری را می‌توانید ورزش کنید. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف ۲ فنجان قهوه پیش از ورزش می‌تواند تا حد زیادی درد عضلانی را کاهش دهد. همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه سوزاندن کالری بیشتر می‌شود. اما از مضرات قهوه برای معده غافل نشوید

دکمه بازگشت به بالا