اقتصادی

چگونه اقتصاد ایران رشد کرد؟

اگرچه رشد اقتصادی در سال گذشته به 3.6 درصد مثبت رسیده است ، فعالیتهای نفت ، صنعت ، برق ، گاز و آب ، ساخت و ساز و کشاورزی بیشترین سهم را از این رشد به خود اختصاص داده اند.

به گزارش شبکه ، براساس اعلام بانک مرکزی ، تولید ناخالص داخلی سال گذشته 635 میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل 3.6 درصد رشد داشته است.

علاوه بر این ، نرخ رشد اقتصادی کره در سه ماهه دوم سال گذشته 5.4 درصد به علاوه پس از ثبت 3.8 درصد در سه ماهه سوم سال گذشته و 7.7 درصد در سه ماهه چهارم سال جاری بوده است.

رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در بهار سال گذشته -0.2 درصد بود. در تابستان ، پاییز و زمستان 1399 ، آنها به ترتیب 3.5٪ ، 3.0٪ و 3.6٪ افزایش داشتند ، در حالی که رشد اقتصادی در کشورهای بدون نفت در سال گذشته 2.5٪ برآورد شده بود.

با این حال ، از نظر سهم فعالیت در تولید ناخالص داخلی ، بررسی رشد اقتصادی 3.6٪ در سال گذشته نشان داد که سهم بخش کشاورزی از 0.6٪ به 0.4٪ کاهش یافته و نرخ رشد این بخش به 4.5٪ رسیده است.

سهم نفت در تولید ناخالص داخلی از منفی 7.4٪ به 1.4٪ افزایش یافت و نرخ رشد بخش به 11.2٪ رسید.

بعلاوه ، سهم بخش خدمات از رشد اقتصادی از منفی 0.1 به صفر رسیده و از 0٪ نرخ رشد برخوردار است.

از سوی دیگر ، صنایع و معادن که رشد اقتصادی سال گذشته را به ثبت رسانده اند ، 1.9 درصد بوده و به رشد 7.1 درصدی رسیده اند.

سرانجام ، در این دوره ، سهم بخش ساخت و ساز در مقایسه با سال گذشته 0.4 درصد افزایش یافت ، اما نرخ رشد 7/7 درصد بود.

بنابراین ، دلیل اصلی افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) باید به دنبال افزایش ارزش افزوده نفت ، صنعت ، برق ، گاز و آب ، ساخت و ساز ، کشاورزی ، حمل و نقل ، انبار و مخابرات با سهام مربوطه باشد. تولید تولید ناخالص داخلی سال گذشته به ترتیب 1.4٪ ، 1٪ ، 0.5٪ ، 0.4٪ ، 0.4٪ و 0.4٪ بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا