علمی و پزشکی

پشت پرده نایاب شدن دستمال کاغذی در بازار / اقتصاد دستوری حتی حریف دستمال کاغذی هم نیست!

نیما بصیری تهرانی، نماینده اتاق ایران، اظهار نظر درباره افزایش قیمت مواد سلولزی در شرایط فعلی را برای تولیدکنندگان پرهزینه دانست. تولید برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد زیرا نظم ثابتی را حفظ می کند.

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان با هدف کسب درآمد و سود تولید می کنند. بدون توجیه اقتصادی برای تولید، تولیدکنندگان انگیزه خود را برای تولید از دست می دهند و در صورت کسب سود، می توانند هزینه های اضافی مانند دستمزد کارگران و حامل های انرژی را بپردازند.

این فعال اقتصادی افزود: نبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار به دلیل تولید غیراقتصادی این محصولات بوده است. کالا.”

پشت کمیاب دستمال کاغذی در بازار/اقتصاد سفارشی، رقابتی برای دستمال کاغذی وجود ندارد!

بصیری با انتقاد از سیاست کنترل قیمت گفت: تجربه نشان می دهد که اقتصاد دستوری می تواند در کوتاه مدت به ثمر بنشیند و در بلندمدت به شکست منجر شود.

اتاق بازرگانی گفت: تولیدکنندگان باید بتوانند مواد اولیه را در حالت پایدار تهیه کنند و پس از تولید محصولات صنعتی را با سود پایدار عرضه کنند. تولیدکنندگان نمی خواهند بازار دچار نوسان شود و نوسانات قیمت می تواند مزایای موقتی را به همراه داشته باشد. سود مطمئن و یکنواخت است و سود از حاشیه خرید مواد اولیه برای آنها جذابیت چندانی ندارد.

نایب رئیس کمیته صنعت اتاق ایران به مادران توصیه کرد برای فرزندان خود از فروشگاه های زنجیره ای لباس بخرند. زیرا این فروشگاه به خریداران تخفیف می دهد و به مادران اجازه می دهد تا برای کاهش هزینه های خانواده در اسرع وقت برای فرزندان خود لباس بخرند.

وی به عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه اشاره کرد. هیچ ثباتی در طرح های تامین مواد اولیه وجود ندارد و فقدان چنین طرح هایی در شرایط تحریم بیشتر نمایان می شود. به عنوان مثال پودرها و خمیرهای جاذب باید از شیلی وارد شود و محصول به مدت سه ماه در دریا بماند تا کشتی برای آوردن این محموله به ایران آماده شود.

به گفته مدیرعامل انجمن سلولزی بهداشتی ایران: تحریم ها برای معیشت مردم نقش گذاشته و سفره مردم را کم کرده است.

بصیری می گوید که بیش از 50 درصد از مواد پوشاک و حتی چسب های اطراف آن را وارد می کند. در داخل کشور تولید می شود.

بیشتر بخوانید:

217 256

دکمه بازگشت به بالا