برترین های کسب و کاربین الملل

منظور از دبی پمپ چیست؟

چنانچه شما نیز به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید که دبی پمپ آب چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه دبی پمپ آب مورد نیاز

همانطور که گفتیم، دبی پمپ آب یعنی میزان حجم آبی که در واحد زمان از دهانه خروجی پمپ پمپاژ می شود.

برای محاسبه مقدار دبی پمپ مورد نیاز ساختمان می توان از پارامترهای تعداد افراد ساکن در ساختمان و تعداد حمام موجود در آن کمک گرفت.

به این صورت که هر چه تعداد افراد ساکن در ساختمان بیشتر باشند، دبی یا حجم آب مورد استفاده از پمپ نیز افزایش پیدا می کند.

به عنوان مثال برای یک بنا با 4 نفر ساکن و با دو عدد حمام در واحد، مقدار دبی آب مورد نیاز 2000 گالن در ساعت است.

اما این مقدار دبی مورد نیاز برای یک خانواده 2 نفره با یک عدد حمام نصف این میزان خواهد بود. البته در این میان توجه به پارامتر ارتفاع ساختمان نیز بسیار با اهمیت است.

زیرا به طور کلی دبی پمپ آب را به همراه هد پمپ محاسبه می کنند و هر چه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، هد پمپ مورد نیاز نیز افزایش پیدا می کند.

حال به منظور سهولت محاسبه دبی پمپ آب، در قسمت ذیل جدول محاسبه دبی پمپ آب را برای ساختمان ها مختلف از جمله واحد های چند طبقه، ساختمان اداری و بیمارستان قرار داده ایم.

جدول محاسبه دبی پمپ آب در ساختمان های مختلف

منحنی پمپ آب

تمام پمپ های آب خانگی دارای مشخصه ای به نام منحنی پمپ آب هستند، که در داخل آن میزان هد پمپ و دبی پمپ آب مشخص شده است.

با استفاده از این منحنی و تطبیق دادن آن با نیاز ساختمان، می توان پمپ آب متناسب این دو پارامتر را انتخاب کرد.

منحی پمپ آب ارائه شده توسط شرکت سازنده پمپ آب، میزان دبی پمپ آب مورد نیاز با توجه به هد پمپ آب را نشان می دهد.

بر اساس این منحنی هر چه دبی پمپ کم شود، هد پمپ بیشتری در دسترس است.

به طور کلی با افزایش دبی پمپ به دلیل نیروی اصطکاک و سایر کاهنده های فشار در سیستم، به هد بیشتری نیاز است.

نتیجه گیری:

با توجه به آنچه گفته شد، می توان اینطور نتیجه گیری کرد، که میزان دبی یا حجم آب پمپاژ شده در واحد زمان توسط دستگاه پمپ آب خانگی نقش بسیار مهمی در راندمان، تامین سلامت پمپ و کاهش میزان هدر رفت آب دارد.

لذا توصیه ما به شما این است که حتماً قبل از خریداری انواع پمپ آب خانگی با یک تماس گرفته و با ایشان مشورت کنید.

همکاران ما در گروه تاسیسات 24 ساعته آماده ارائه خدمات و مشاوره برای این منظور به شما شهروندان عزیز می باشند.

بنابراین در صورت نیاز به کسب اطلاعات در زمینه انتخاب و خرید پمپ و همین الان با ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست سرویسکار را پر کنید.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

منابع: در این مقاله قصد داریم تا در مورد هد و دبی در کارکرد پمپ آب مطالبی را برای شما عزیران بیان کنیم. ابتدا با هد شروع می‌کنیم.

هد چیست؟

هد یا فشار پمپ یعنی در شرایط استاندارد یک پمپ تا چه ارتفاعی می‌تواند سیال را بالا برد. در پمپ‌های سانتریفوژ واحد اندازه‌گیری هد بر حسب متر یا فوت است. همچنین برای پمپ‌های روتاری و جا به جایی مثبت اغلب فشار پمپ بر حسب ، پوند بر اینچ مربع، کیلو پاسکال  می‌باشد. همان‌طور که در فوق ذکر شد در پمپ‌های سانتریفوژ واحد هد متر می‌باشد. این بدین معناست که پمپ تا چند متر ارتفاع سیال را بالا می‌برد.

رای مثال هد پمپی حداکثر ۲۳ متر است، یعنی که پمپ مورد نظر می‌تواند ۲۳ متر سیال را تحت فشار بالا ببرد. اصطلاح تحت فشار در پمپ‌های گریز از مرکزی که توانایی انتقال سیال را به درون شلنگ یا لوله دارند و نمی‌توانند سیال را پرتاب کنند، استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است عدد هد هر پمپ روی آن درج شده است. اما باید توجه داشته باشیم حداکثر هد هر پمپ در شرایط آزمایشگاهی و استاندارد اندازه‌گیری شده و برای ساختمان‌هایی که شرایط لوله کشی در وضعیت استاندارد نمی‌باشد نباید به آن عدد بسنده کرد. همچنین عدد حداکثر هد پمپ درباره لوله‌های مستقیم و صاف صادق می‌باشد.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه بین المللی رانندگی (IDP = International Driving Permit) سندی به شکل کارت یا دفترچه و یا ترکیبی از این دو است که اعتبار یک یا سه ساله دارد و توسط مراجع ذی‌صلاح کشورهای مختلف صادر می‌شود. به موجب این مدرک، شخص دارنده، حق رانندگی با وسایل نقلیه موتوری را در کشوری غیر از وطنش، پیدا می‌کند و می‌تواند با وسیله نقلیه خود سفر کند.

گواهینامه بین‌المللی نمی تواند نقش یک گواهینامه رانندگی را در کشور محل سکونت‌تان ایفا کند و تنها زمانی می توانید نسبت به دریافت آن اقدام کنید که گواهینامه رانندگی ملی را دریافت کرده باشید. به عبارت دیگر این سند بین‌المللی تنها زمانی معتبر است که همراه با اصل گواهینامه صادره از کشور مرجع باشد.

سازمان جهانی اتومبیلرانی، مرکز جهانی صدور گواهینامه بین‌المللی برای کشورهایی است که به عضویت این سازمان در آمده‌اند. تعداد اعضای این سازمان به 196 کشور می‌رسد و همگی آنها این مدرک بین المللی را قبول دارند.

مفهوم دبی

دبی به حجم یا مقدار سیال جا به جا شده در مدت زمان مشخص گفته می‌شود به عبارت دیگر دبی حجم یا مقدار سیالی است که از مکان مشخصی در واحد زمان عبور می‌کند. دبی پمپ یعنی اینکه پمپ مورد نظر در واحد زمان توانایی جا به جایی چه میزان از سیال را دارد. لازم به ذکر است واحد دبی متر مکعب بر ثانیه می‌باشد.

برای مثال پمپ ۱ اسب بشقابی در ارتفاع ۱۰ متر ۱۰لیتر سیال به ما می‌دهد و در ارتفاع ۲۰ متر ۷لیتر سیال. از مثال بالا در می‌یابیم که هد و دبی مکمل و پشتیبان هم می‌باشند. از جهتی دبی زمانی کاربرد دارد که چند مصرف‌کننده برای سرویس‌دهی پمپ در جریان مسیر وجود داشته باشد.

در این صورت اگر پمپ نصب شده دارای دبی کم باشد نمی‌تواند به مصرف کننده‌ها به خوبی سیال را برساند. این موضوع در  نیز صادق است، پمپی که دبی آن بالا باشد اما هد آن کم باشد در طبقات فوقانی دچار قطعی خواهیم شد.

پمپ‌های سانتریفوژ باید در محدوده مجاز تعیین شده هد و دبی شرکت سازنده کار کنند در غیر این صورت باعث بروز مشکلات و خرابی‌های فراوانی در پمپ می‌شود. این محدوده مجاز تعین شده هد و دبی در پمپ‌های سانتریفوژ روی پلاک نصب شده روی پمپ قابل مشاهده بوده. در ادامه به واکنش پمپ در دبی بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز می‌پردازیم.

عکس‌العمل پمپ در دبی

در صورتی که سیال مورد استفاده در پمپ پایین‌تر از حد مجاز تعیین شده روی پلاک پمپاژ شود پس از گذشت مدتی از کارکرد پمپ به دلیل عدم وجود توازن بر روی محور پمپ فشار زیادی روی بیرینگ‌های شفت وارد می‌شود. همچنین به علت وجود فشار روی پمپ، مکانیکال سیل نیز دچار مشکل می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد تا جایی که باعث نشتی از پمپ شود.

لازم به ذکر است اگر دبی پمپاژٰ شده بسیار پایین‌تر از از بازه مجاز باشد علاوه بر مشکلات به وجود آمده باعث به شدت گرم شدن بدنه پمپ نیز می‌شود.
از دیگر مشکلاتی که در صورت پایین بودن دبی برای پمپ به وجود می‌آید، می‌توان به افزایش فشار روی یاتاقان بخاطر عدم توازن بر روی محور پمپ‌ها اشاره کرد.

از جهت دیگر اگر سیال پمپاژ شده توسط پمپ دارای دبی بالاتر از حد مجاز باشد، پس از گذشت مدتی از کارکرد پمپ، پدیده‌ی کاویتاسیون رخ می‌دهد. یعنی به علت ورود سیال با سرعت بسیار بالا به درون پمپ، مقداری از آن تبخیر می‌شود. همچنین سیال تبخیر شده در مجاورت پروانه به خاطر بالا رفتن فشار موضعی به حبابچه‌هایی تبدیل می‌شود.

به خاطر ضربه زدن این حبابچه‌ها به پروانه‌های پمپ، پروانه دچار خوردگی می‌شود و باعث پایین آمدن راندمان پمپ می‌شود. به عبارت دیگر در پمپ‌ها پدیده کاویتاسیون باعث ایجاد فرسودگی زیاد اجزای سازنده و قطعات پمپ می‌شود. همچنین می‌تواند طول عمر پروانه یا پمپ را به طور چشمگیری کاهش دهد.

دکمه بازگشت به بالا