اقتصادی

مصالح ساختمانی روی دست دلالان مانده است؟

به نظر می رسد رکود صنعت ساختمان در کنار طرح نسبتاً کند حرکت ملی مسکن منجر به انباشت تولید مصالح ساختمانی در دستان شرکت ها و دلالان شده است که از سال گذشته تا 2016 بر طبل های گران قیمت می کوبند. پایان بهار امسال قیمت سیمان در تابستان نسبت به بهار 15 درصد کاهش یافت در حالی که قیمت فولاد ثابت ماند.

به گزارش شبکه، بررسی های انجام شده در کارگاه های ساختمانی نشان می دهد که برخی از سازندگان برای گذراندن معاینه مصالح ساختمانی با مشکل مواجه هستند. با این حال، شرکت ها و کارگزاران مواد همچنان با مدیران پروژه تماس می گیرند. خرید اقساطی نهاده های ساختمانی تشویق می کنند

به نظر می رسد رکود بازار مسکن بر صنعت ساختمان نیز تاثیر گذاشته است. تولید مسکن در تهران در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.1 درصد و در کل کشور 13 درصد کاهش داشته است. بیشتر پروانه های ساختمانی صادر شده در پاییز و زمستان سال گذشته مربوط به طرح نهضت ملی مسکن بوده است. پروژه ای که به دلیل کمبود منابع کم کم پیشرفت کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند رونق ساخت و ساز می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود. اما از سوی دیگر، این عقیده وجود دارد که عرضه مسکن منجر به کاهش فشار تقاضا می شود که در درازمدت به نفع مردم عادی است. از آنجایی که هزینه های مسکن بیشترین سهم از سبد یک خانوار را تشکیل می دهد، تجهیز خانه می تواند هزینه های خانواده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تورم را کاهش دهد.

وزارت راه و شهرسازی از اجرای نهضت ملی مسکن برای یک میلیون واحد صحبت می کند. اما بر اساس اعلام شرکت زمین و مسکن کره، 509 هزار واحد از این پروژه نهایی شد و 194 هزار واحد به مرحله پایه رسید. مقامات وزارت زمین گفتند که واحدهای مالکیت خانه، نوسازی روستایی و موارد دیگر باید به این تعداد اضافه شود که کل تولید مسکن کشور را به یک میلیون واحد می رساند.

با این حال، تصویر کلی نشان می دهد که امیدها به تعهد وزارت راه و شهرسازی برای ساخت 4 میلیون مسکن کم رنگ می شود. با توجه به عدم توانایی متقاضی، افزایش هزینه نسبت به سال گذشته و چون سیستم بانکی برای اعطای وام به واحدها به پروژه ملحق نشد، اجرای پروژه ها کند بود.

با تشدید رکود بازار مسکن نسبت به سال گذشته، تاثیر منفی بر صنایع کمکی این بخش گذاشت. اگرچه عواملی مانند کندی معاملات مسکن، نوسانات ارز، قیمت گذاری اجباری، خاموشی در برخی شعب و مشکلات صادرات سیمان و فولاد مشکلاتی را برای صنعت سیمان و فولاد ایجاد می کند، اما سازندگان مهمترین عوامل را در رکود می دانند. بازار نهاده های ساخت و ساز منجر به کاهش شدید ساخت و ساز مسکن خواهد شد. البته از زمان ورود سیمان در بورس کالا، این صنعت دستخوش تغییراتی شده و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در این میان، موفقیت برنامه‌های دولت برای رفع محدودیت‌های برق در کارخانه‌های سیمان و فولاد منجر به تولید مازاد نهاده‌های ساختمانی شده و حداقل از این منظر، نگرانی‌ها در مورد تورم مصالح ساختمانی فروکش کرده و بازارها آرام شده است.

در تابستان 1401 قیمت نهاده های ساختمانی در تهران نسبت به بهار 3.4 درصد کاهش یافت. این در حالی است که نهاده های عمرانی پایتخت در فصل بهار نسبت به زمستان 1400 26.3 درصد افزایش قیمت داشت. بیشترین تورم فصلی در گروه مدیران مربوط به «رنگ ساختمان» با 9.9 درصد افزایش و کمترین آن مربوط به گروه «سیمان، بتن، ماسه» با منفی 15.4 درصد بوده است. قیمت گروه «میلگرد، میلگرد، پروفیل» نیز نسبت به بهار 0.4 درصد کاهش یافت. یک کیلوگرم میلگرد در حال حاضر بین 16 تا 17 هزار تومان و هر بسته سیمان نوع 5 حدود 55 هزار تومان قیمت دارد.

در تابستان 1401 تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی در شهر تهران 29.3 درصد بوده که نسبت به فصل قبل 14.1 درصد کاهش داشته است (43.4 درصد).

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا