اقتصادی

مافیای خودرو کارش را بلد است/خودروها را در پارکینگ نگه داشتند تا با افزایش قیمت وارد بازار کنند

یکی از اعضای کمیته صنعت و معدن شورای اسلامی تاکید کرد: واردات خودرو از پارکینگ ها به بازار به معنای افزایش تولید نیست، بلکه باید تمرکز وزارت حراست بر هماهنگی عرضه و تقاضای خودرو باشد. تولید خود را افزایش دهید و با روش های صحیح واردات وارد بازار شوید.

لطف الله سیاهکلی در گفت وگو با شبکه، درباره وضعیت بازار خودرو و افزایش قیمت ها در این بازار گفت. قوانین حاکم بر بازار خودرو به معنای واقعی کلمه اجرا نمی شود. دستورالعمل خودروهای وارداتی که توسط دولت تهیه شده است به درستی با قانون برخورد نمی کند. وزیر صمت گفت: مقررات واردات خودرو اهداف قانون را برآورده نمی کند، وزیر صمت گفت: تولید داخلی امسال باید عرضه و تقاضا را در بازار خودرو متعادل کند و قیمت خودرو را 15 درصد کاهش دهد.

این نشان دهنده غیرانسانی بودن خودروسازان است.

وی گفت: متاسفانه این روزها شاهد افزایش قیمت خودروها هستیم اما خبری از کاهش آن نیست. شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو همچنان زیاد است. ادعای افزایش تولید خودرو نادرست است. خودروهایی را که از کف پارکینگ خارج شده بودند به بازار آوردند اما این به معنای افزایش تولید نیست. این امر باعث می شود خودروسازان پس از افزایش قیمت خودروهای خود را در پارکینگ ها رها کنند تا وارد بازار شوند. الان که قیمت ها بالا رفته ماشین را روانه بازار کرده اند. اتفاق خاصی نیفتاد. قیمت خودروها افزایش یافته و خودروسازان آنها را از پارکینگ ها خارج کرده و وارد بازار کرده اند.

مگر گفته نمی شود تولید خودرو داخلی است؟

نماینده مردم قزوین در شورای اسلامی گفت: مافیای خودرو می داند که چه کار می کند. اظهارات وزیر در مورد افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت ارز صحت ندارد. مگر گفته نمی شود تولید خودرو داخلی است؟ شاید 20 درصد به قیمت ارز بستگی دارد. قیمت کل خودرو چگونه می تواند تحت تاثیر نرخ ارز باشد؟ این تناقض تا کی ادامه خواهد داشت؟ تمرکز وزارت ایمنی باید بر ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو باشد. تولید خودرو باید به جایی می رسید که لاتاری خودرو حذف می شد.

تقاضا در بازار خودرو همچنان بالاست

وی همچنین تاکید کرد: تقاضا در بازار خودروی امروزی همچنان بالاست و عرضه کم است. در مواقعی که تولید به سطح مطلوبی نمی رسد، برای تنظیم بازار به واردات نیاز است. متاسفانه در این زمینه هم نتایج خوبی حاصل نمی شود. خودروهای وارداتی تاثیری بر بازار ندارند.

این عضو شورای صنعت مجلس گفت: وزیر صمت تذکر دوم مجلس را دریافت کرده است. در فوتبال، کارت زرد دوم به معنای اخراج است. ما بلد نیستیم فوتبال بازی کنیم، بدون توپ بازی می کنیم یا مثل همیشه توپ در زمین مردم است. از آنجایی که توپ در زمین مردم است، مجلس و دولت بدون توپ بازی می کنند.

در پایان، سیاکولی فاش می‌کند که افزایش اخیر قیمت خودرو برای خنثی کردن تاثیر واردات است و مافیا به راحتی تسلیم نمی‌شود. خودرو در ایران محصولی پرسود است و دنیا از مشتریان برای خرید آن التماس می کند، اما در ایران به امروز رسیده است. حالا وزیر نسخه ای برای کنگره نوشته است که بر کالاهای سرمایه ای مالیات بگیرد تا بتواند بازار خودرو را مدیریت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا