اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

عمر باتری سمند چقدر است ؟

طول عمر مفید باتری ماشین

از نظر بسیاری از تولید کنندگان باتری میانگین عمر مفید باتری سمند در حدود 2 تا 3 سال می باشد، این می تواند با نگهداری و مراقبت درست از خودرو و باتری تا 5 سال نیز افزایش یابد.

تشخیص اتمام عمر باتری خودرو

طبق گزارشات باتری با ما نشانه‌های ضعیف‌شدن باتری معمولا مشخص هستند و تقریبا به‌راحتی می‌توانید آنها را تشخیص دهید. اگر این ۷ نشانه را متوجه شدید شک نکنید عمر باتری رو به اتمام است و باید آن را تعویض کنید.

·         چند سال از عمر باتری می‌گذرد

معمولا باتری ماشین از ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورد. بنابراین اگر چندسال است آن را تعویض نکرده‌اید دیگر وقت آن است.

·         چراغ چک موتور روشن می‌شود

چراغ چک موتور به مشکلات زیادی در خودرو ارتباط دارد و یکی از آنها باتری ماشین است. معمولا وقتی چراغ چک روشن می‌شو، اولین چیزی که بررسی می‌کنند باتری ماشین است. اگر نشانه‌های دیگر به اندازه کافی بارز هستند که بفهمید مشکل از باتری است، وقتی تعویض آن است. در غیر این‌ صورت ماشین را نزد تعمیرکار ببرید تا مشکلات احتمالی را بررسی کند.

·         موتور روشن می‌شود اما نه با سرعت همیشگی

چراغ‌های پرنور ماشین‌های دیگر را می‌بینید متوجه شوید یا اینکه خودتان حس کنید که در شب به خوبی جاده را نمی‌بینید.

رادیو، چراغ‌های داشبورد، برف‌پاک‌کن، شیشه‌بالابر برقی، سیستم تهویه، چراغ‌ها و بسیاری از موتور خودرو باید بلافاصله بعد از استارت زدن روشن شود. اگر دیر شروع به کار کند یا به باتری مربوط است یا مشکلی در دینام یا استارت وجود دارد.

معمولا ماشین در این حالت‌ها در هنگام استارت زدن و شروع احتراق چندبار کلیک می‌کند ولی موتور روشن نمی‌شود. اگر بعد از چند بار کلیک روشن شد، نشان می‌دهد باتری به میزان بسیار کمی برق‌رسانی دارد. این یعنی باتری ضعیف شده است. ولی اگر روشن نشود باتری مرده است.

یکی از بارزترین نشانه‌هایی که باتری به پایان عمرش نزدیک شده است کم‌نور شدن چراغ‌های جلو است. در این حالت باتری نمی‌تواند به‌اندازه کافی به چراغ‌های جلو برق‌رسانی کند. این موضوع را می‌توانید وقتی در جاده سیستم‌های الکترونیکی ماشین، همگی از باتری استفاده می‌کنند. وقتی باتری ضعیف است، هر یک از آنها ممکن است به‌درستی کار نمی‌کنند یا از کار بیفتند.

به گفته کیان باتری یکی دیگر از علائم خرابی باتری خودرو بوی بدی است که از آن به مشام می‌رسد. اگر ماشین را روشن کرده‌اید و بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده یا گوگرد استشمام می‌کنید، احتمالا نشانه نشت باتری است که ممکن است به دلیل قدیمی‌شدن باتری، آسیب خارجی به پایانه‌ها یا محفظه آن و یا اتصال کوتاه داخلی ایجاد شده باشد.

·         ارتباط عمر باتری خودرو با شارژ نشدن باطری

کامل شارژ نشدن باتری خودرو در طول رانندگی از دیگر عواملی است که به طور قطع عمر باطری ماشین را کم می کند. حتما می دانید که برای روشن شدن خودو لازم است تا باطری سالم باشد. یک باتری خوب برق لازم برای روشن شدن ماشین را فراهم می کند. در طول رانندگی نیز برای استفاده از برخی امکانات (کولر، سیستم صوتی و ) از باتری برق گرفته می شود.

در هنگام رانندگی باتری اتومات شارژ می شود ولی در مسیرهای کوتاه و با توقف های کوتاه، زمان کافی برای شارژ باتری وجود ندارد. در واقع وقتی مجبورید در فواصل کوتاه ماشین را متوقف و یا خاموش کنید برای دوباره روشن شدن، فضار بیشتری به باتری وارد می شود.

اگر باتری کامل شارژ نشود، اسید رقیق داخل باتری، به صفحات فلزی آسیب می زند. به این ترتیب عمر باطری ماشین به طرز محسوسی کم خواهد شد.

عوارض استفاده از باتری فرسوده

به جز مشکلات گفته شده در بالا در صورتی که عمر باتری خودروی شما تمام شده باشد در نتیجه دیگر توان کافی برای ذخیره انرژی ندارد که این باعث می شود عملکرد سیستم برقی خودرو مخصوصا در دور های پایین به مشکل مواجه شود. مثلا دریچه های برقی موتور خودرو نمی توانند کارایی قبلی را داشته باشند و به دستورات ECU واکنش درست را نشان دهند.

همچنین به دلیل جریان ناکافی ممکن است عملکرد جرقه‌زنی شمع‌های موتور با اختلال مواجه شود و در نتیجه میزان مصرف سوخت و شتاب و توان موتور کاهش پیدا کند. بنابراین بهتر است اگر باتری خودرو عمر مفید خود را پشت سر گذاشته است، در کمترین زمان آن را تعویض نمایید

طول عمر مفید باتری ماشین

طول عمر مفید به امری گفته می شود که قطعه در آن زمان بهترین کارایی خود را دارد و بعد از آن این کارایی را از دست می دهد. این اصطلاح برای تمامی قطعه ها مصداق است و باتری هم جزو آن ها حساب می شود. طول عمر مفید باتری خودرو یک تا دو سال می باشد و بعد از آن دیگر نمی تواند مانند روز اول کار کند و این به دلیل فرسودگی ساختاری داخل آن می باشد و اسید هایی که در آن وجود دارند خاصیت خود را از دست می دهند.

این اسید ها الکترون ها را ذخیره و به دینام منتقل می کنند و زمانی که خاصیت خود را از دست می دهند باتری دیگر مانند روز اول خود کار نمی کند. عمر مفید باتری اتومبیل و تعویض آن در این مقطع بسیار حیاتی می باشد چرا که هر لحظه این امکان وجود دارد تا باتری دیگر کار نکند و در این صورت خودرو خاموش می شود و دیگر روشن نخواهد ماند.

تعویض باتری خودرو

باتری ها هم دارای انواع مختلفی هستند و جنس های آن ها بسیار در این موضوع اثر گذار است، سعی کنید تا همیشه باتری اتومبیلی را خریداری و نصب کنید که توسط شرکت سازنده اتومبیل شما ساخته شده باشد تا بتواند عملکرد مفیدی را با خودرو داشته باشد و این گونه می توانید عمر مفید باتری اتومبیل و تعویض آن را به عقب تر بیندازیم.

از کجا بفهمیم که عمر باتری تمام شده است؟

برای این که بتوانید بفهمید عمر باتری شما تمام شده است یا خیر می بایست روی آن را نگاه کنید، روی باتری ها معمولا یک محفظه ای قرار دارد که با علامت سبز رنگ نمایش داده شده است، اگر این رنگ به حالت سیاه تغییر کند یعنی باتری کارایی خود را از دست داده است و باید آن را تعویض کنید. اگر رنگ آن به سفید تغییر کرده بود یعنی طول عمر مفید آن تمام شده است و بهتر است که آن را عوض کنید. اگر رنگ آن هم سبز بود که باتری سالم است و می تواند برایتان کار کند. عمر مفید باتری اتومبیل و تعویض آن به این صورت است که باید به جزئیات توجه کنید.

عمر مفید باتری

اگر به عنوان مثال استارت میزنید اما خودرو به خوبی استارت نمی خورد احتمال زیاد مشکل می تواند از باتری شما باشد، از طرف دیگر اگر نور چراغ ها کم شده است و یا اتومبیل اصلا روشن نمی شود احتمال زیاد باتری مشکل دارد و باید آن را به باتری سازی نشان دهید. عمر مفید باتری اتومبیل و تعویض آن کار بسیار راحتی است و اگر با آچار ها آشنایی داشته باشید می توانید آن را خودتان هم تعویض کنید.

نحوه تعویض باتری خودرو

برای تعویض باطری خودرو می بایست باتری کهنه را باز کنید و باتری جدید را خریداری کنید. باتری کهنه را می توانید به باتری ساز بدهید تا از قیمت باتری اصلی کم شود. بعد از این که باتری کهنه را باز کردید باید باتری جدید را سوار کنید. در جایگاه باتری دو کابل وجود دارند که سر آن ها دارای پیچ کی باشد و برای این که باتری را باز یا بسته کنید باید از آنها استفاده کنید.

باتری در حال تعویض

خیلی راحت کابل مشکی را به سر مشکی و کابل قرمز را به سر قرمز باتری متصل کنید و همچنین یک تسمه بر روی باتری قرار میگیرد تا آن را سفت کند و در جای خود نگاه دارد آن را هم سفت کنید تا کار با موفقیت تمام شود. عمر مفید باتری اتومبیل و تعویض آن را می توانید در تمامی مکانیکی ها و باتری سازی ها ببینید و اگر نیاز است آن را یاد بگیرید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. اگر عمر مفید باتری اتومبیل و تعویض آن را انجام ندهید یعنی به عمر باتری توجه نکنید مشکلات زیادی برای خودرو به وجود می آید.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا