علمی و پزشکی

ساخت باتری با استفاده از ماسک!

شفاف و طبق نقل قولی از نیواطلس: تجهیزات حفاظت فردی یکی از مهم‌ترین سلاح‌های ما در برابر ویروس SARS-Cow-2 است، اما متأسفانه برای ایجاد حداکثر محافظت، این تجهیزات فقط برای یک بار مصرف باید استفاده شود که مقادیر زیادی زباله تولید می‌کند. مطالعه ای که در سال 2020 انجام شد نشان داد که در ابتدای همه گیری هر ماه 129 میلیارد ماسک استفاده می شد. این ماسک‌ها در نهایت دور ریخته می‌شوند یا در محیط‌هایی مانند دفن زباله و اقیانوس‌ها می‌سوزند و گازهای سمی تولید می‌کنند که دانشمندان در حال یافتن راه‌هایی برای بازیافت ماسک‌ها و تبدیل آن‌ها به اقلام کارآمدتر مانند مصالح راه‌سازی هستند. برای ساخت باتری های مناسب استفاده می شود.

محققان ابتدا این ماسک را با استفاده از امواج فراصوت استریل کردند و سپس آن را در جوهر گرافن غوطه ور کردند. در مرحله بعد، ماسک فشرده شده و تا دمای 140 درجه سانتیگراد گرم شد و آن را به یک ساختار گلوله‌شکل رسانا تبدیل کرد که می‌توان از آن به عنوان الکترود در باتری استفاده کرد. این گلوله ها توسط یک لایه عایق ساخته شده از ماسک جدا می شوند. همه آنها را در الکترولیت قرار دهید و در نهایت یک پوشش محافظ ساخته شده از سایر زباله های پزشکی روی آن قرار دهید.

این باتری ها بسیار کارآمدتر هستند و محققان ادعا می کنند که به چگالی انرژی 99.7 وات بر کیلوگرم دست یافته اند.

این نزدیک به چگالی انرژی باتری های لیتیوم یون معمولی با چگالی انرژی بین 100 تا 265 وات بر کیلوگرم است.

تیم تحقیقاتی با افزودن نانوذرات پروسکایت کلسیم-کبالت به الکترود موفق به بهبود باتری شدند.

این امر چگالی انرژی باتری را بیش از دو برابر کرد و به 208 وات بر کیلوگرم رساند. بهترین نسخه باتری پس از 1500 سیکل ظرفیت خود را در 82 درصد حفظ کرد و بیش از 0.54 ولت را برای بیش از 10 ساعت تحویل داد.

تیم توسعه می گوید این باتری ها مزایای دیگری نیز دارند. استفاده از ضایعات به این معنی است که ارزان، در صورت نیاز انعطاف پذیر و یکبار مصرف با قطر کوچک است.

دکمه بازگشت به بالا