اقتصادی

درآمد ۳۷۷ میلیاردی دولت از تولید و واردات دخانیات

سال گذشته سپرده‌های کالاهای دخانی توسط افراد و شرکت‌ها به خزانه‌داری دولت با بیش از ۵۱ درصد افزایش به بیش از ۳۷۷ میلیارد تنباکو رسید.

به گزارش شبکه، آمار سپرده‌های دولت برای افراد و شرکت‌ها که شامل هولوگرام، 10 درصد انحصار واردات و 2 درصد انحصار در تولید، توزیع و دریافت‌های جاده‌ای است، نشان می‌دهد که در سال گذشته 277 میلیون و 777 هزار تومان در خزانه دولت این بخش واریز شده است. بوده

این رقم نسبت به میزان سپرده گذاری در مدت مشابه سال 1399 معادل 249 هزار و 572 میلیون تومان 51.1 درصد افزایش داشته است.

ودیعه هولوگرام 5 میلیون تومان، انحصار تولید 24.5 میلیون تومان، توزیع 154 میلیون تومان و بارنامه 335 میلیون تومان بوده است. البته با توقف واردات تنباکو پس از سال 1397، انحصار واردات پرداخت نشد.

موضوع مالیات بر دخانیات همواره محل بحث وزارت بهداشت و تولیدکنندگان دخانیات بوده است. تولیدکنندگان دلیل این افزایش ناگهانی را قاچاق سیگار می‌دانستند، اما وزارت بهداشت همواره ارتباط بین افزایش قیمت و قاچاق را رد کرده است و جمعیت غیرسیگاری سال گذشته نیز اعلام کردند که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد.

به طور کلی ردیف مالیات دخانیات در دی ماه و قبل از اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده شامل ماده 73 قانون برنامه ریزی ششم است که برای شرکت های داخلی 10 درصد، برای شرکت های بین المللی 25 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 15 درصد و 2 درصد است. انحصار و مالیات پنبه برای برندهای داخلی و خارجی 250 میلیون و 500 هزار تن بود، اما مقرر شد مالیات دخانیات در چارچوب قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده تجمیع و سالانه 5 درصد اضافه شود. لایحه بودجه 1401 تنباکو تجویز شد.

اما در سال گذشته کمیته تلفیق کنگره تصویب کرد که از ابتدای سال 1401، 800 نخ سیگار تولید داخل با نشان تجاری بین المللی و 15 تن به ازای هر نخ سیگار وارداتی، 230 تن به قیمت خرده فروشی سیگارهای داخلی با نشان ایرانی اضافه شود. انجام داد. دخانیات واجب است. موضوعی که انتقادات و هشدارهای تولیدکنندگان را درباره احتمال افزایش چشمگیر قاچاق به دنبال داشت که در نهایت با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا