اقتصادی

خواب بازار مسکن در ۶۰ درصد محله‌های تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی در تهران گفت: “البته اگر تلاطمی در بازار موازی ایجاد شود ، تأثیر آن بر بازار مسکن کاهش می یابد و ثبات پایین می آید. انتظار می رود این واکنش فعلی بازار باشد. ”

محمود محمودزاده در مصاحبه با شبکه گفت: قیمت مسکن در تهران 3 درصد افزایش یافت. از 399 دانگ موجود در کلان شهر ، 250 دانگ اصلاً معامله ای انجام ندادند. به عبارت دیگر ، در حدود 60٪ محلات حتی یک قرارداد منعقد نشده است. از 40٪ باقیمانده ، بعضی از مناطق فقط یک یا دو مورد از قرارداد فروش را اجرا می کردند. بنابراین ، ارائه داده های قیمت برای چنین بازارهایی نادرست است و به همین دلیل ، ما اعلام کرده ایم که از سال 2009 این روش را مجاز نمی دانیم.

وی افزود در حالی که قیمت های منتشر شده براساس میانگین نرخ معاملات استوار است ، معاملات به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اگر دو معامله در همسایه انجام شود ، نمی توان آن را با استاندارد اعلام میانگین همسایه یکسان دانست.

معاون وزیر مسکن و ساختمان با اشاره به ماده 5102 در مورد فروش خانه ها در تهران در ژوئن 1400 این موضوع را گفت. با این حال ، اگر به عنوان مثال 1000 معامله در یک ماه انجام شود و 50 معامله در ماه آینده انجام شود ، در این دو ماه نمی توانید نتایج مشابهی کسب کنید.

به گفته محمودزاده ، چند محله محدود در تهران در مناطق 1 ، 3 ، 4 ، 5 و 6 وجود دارد که فضای بورس مسکن در آنها واقع شده است. به عنوان مثال ، شرق منطقه 4 تجارت بیشتری نسبت به سایر مناطق این منطقه دارد. بنابراین ، قیمت ها برای مناطق دیگر در منطقه 4 یا کل شهر تهران نباید براساس قیمت های استخراج شده از قراردادهای این منطقه تعیین شود.

وی گفت: ارائه آمار دقیق از بازار مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است. آمار به زودی منتشر خواهد شد “.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تأکید اصلی ما این است که نباید انتظار تورم در بازار مسکن را داشته باشیم. اگر فضای عمومی بازار ثبات داشته باشد و فروشندگان مایل به فروش واحدهای خود با قیمت پایین تر باشند ، این نشان می دهد که قیمت قبلا واقعی نبوده است. در این زمان ، خریداران کمی پیدا می شوند و فروشندگان می توانند دست به دست هم دهند ، اما بازار ثبات دارد.

محمودزاده در مورد پیش بینی وضعیت آینده بازار مسکن گفت: “ثبات قیمت بازار مسکن به وضعیت اقتصاد کلان بستگی دارد.” در واقع ، هیچ یک از بازارهای طلا ، ارز ، مسکن و سهام استقلال مشخصی ندارند و بهم وابسته اند. از این نظر ، آنها با هم و با سرعت ثابت حرکت می کنند.

وی سیاست های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن را در نظر گرفت و افزود: خانه از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شد. با توجه به این موضوع ، اگر در بازارهای دیگر سر و صدا ایجاد شود ، مسلماً بازار مسکن کمتر خواهد شد. این را می توان از واکنش بازار انتظار داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا