اقتصادی

گرمای نسبی بازار مسکن در نیمه زمستان

بنگاه های معاملات ملکی در تهران به دلیل رکود بازار موازی از شرایط نسبتاً مساعدی برای خرید و فروش مسکن خبر می دهند. در عین حال گفته می شود که کیفیت بازار و واحدهای نوساز رو به کاهش است و مالکان از فروش آنها خودداری می کنند. با وجود تفاوت قیمت آپارتمان های جدید و قدیمی، Keychain هنوز در بازار نیمه راکد فعلی مشتریان دارد.

به گزارش شبکه، بررسی های میدانی نشان داده است که با نزدیک شدن به هفته پایانی سال، بازار مسکن تهران کمی نقد شده است. در 15 روز اول بهمن ماه، بازار املاک از وضعیت بهتری نسبت به ارز، طلا و خودرو برخوردار است. با این حال، در مقایسه با ژانویه، تفاوت قابل توجهی وجود ندارد. تعداد معاملات مسکن در کلان شهرها نسبت به نیمه اول سال افزایش یافته و به حدود 10 هزار واحد در ماه رسیده است اما همچنان از حالت عادی فاصله دارد. مشاوران املاک از این حجم راضی نیستند.

بررسی دو منطقه پرتقاضای بازار مسکن تهران، غرب و شرق تهران، کاهش مقاومت قیمتی را نشان داد. حتی برخی از بنگاه های معاملات ملکی نسبت به هفته قبل افزایش اندکی را مشاهده می کنند. یکی از دلایل پایین نیافتن قیمت، نبود فایل های با کیفیت است. مشاوران املاک می گویند اکثر پرونده های دفاتر املاک واحدهای قدیمی هستند، امکانات کاملی ندارند و واحدهای نوساز فروش بهتری دارند.

یک مشاور املاک در منطقه تهران فارس با بیان اینکه بازار تا حدودی گرم شده است، گفت: تفکر سنتی در مورد ارزش ملک و ساختمان باعث افزایش نسبی معاملات شده است. با این حال، با ثابت ماندن قیمت ارز و طلا، مقداری سرمایه سرگردان که گمان می رود کمتر از 10 درصد باشد، برای حفظ ارزش دارایی به بازار مسکن می آید.

گرمای نسبی در بازار مسکن در نیمه زمستان

در مناطق 22 گانه تهران، توسعه منطقه 5 در غرب و منطقه 4 در شرق که اولی به طور کلی رتبه اول و دومی رتبه دوم تا چهارم را دارد، به نوعی بیانگر شرایط عمومی بازار مسکن تهران است. منطقه 5 نسبت به سال گذشته 20 درصد و منطقه 4 22 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته اند که تقریباً معادل 20 درصد افزایش متوسط ​​قیمت مسکن در تهران است. میانگین افزایش قیمت در منطقه 1 تهران 17 درصد بوده که بخشی از تقاضای سرمایه در تهران را نشان می دهد.

در حال حاضر متوسط ​​قیمت مسکن در منطقه 5 مترمربع 40.7 میلیون تومان، منطقه 4 35 میلیون تومان و منطقه 1 70.2 میلیون تومان به ازای هر مترمربع است.

قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ​​از متری 15 میلیون تومان شروع می شود و تا متری 70 میلیون تومان می رسد. البته در تبلیغات اغلب در جنوب تهران نرخ متری زیر 15 میلیون تومان به چشم می خورد در حالی که در شمال پایتخت متری بالای 70 میلیون تومان به چشم می خورد.

اگرچه قیمت مسکن طی چهار سال گذشته به ویژه در سال گذشته به شدت افزایش یافته است، اما معاملات کساد بوده است، اما از نیمه دوم سال جاری تا حدودی بازار گرم شده است. بدین ترتیب در آذرماه و دی ماه سال 1400 تعداد 9772 و 9816 معاملات مسکن در شهر تهران منعقد شد که نسبت به آذر و دی ماه 1399 به ترتیب 282 و 179 درصد افزایش داشتند.

حجم معاملات نسبت به سال گذشته 3 تا 4 برابر افزایش یافته است.

در واقع تعداد تراکنش ها به حدود 10 هزار تراکنش رسید که با حجم عادی تراکنش های حدود 15 هزار تایی فاصله چندانی ندارد. آمارها حاکی از آن است که خرید و فروش ملک در تهران نسبت به سال گذشته سه یا چهار برابر شده است، در حالی که قیمت ها افزایش چشمگیری نداشته اما کاهش قابل توجهی نداشته است.

تحقیقات رونق نسبی بازار مسکن را ناشی از عواملی چون ثبات بازارهای موازی، تثبیت قیمت طلا و ارز در محدوده های خاص و نگاه به مسکن به عنوان دارایی ایمن در برابر سقوط و تورم بورس دانسته است. . اما چشم انداز بازار مسکن با توجه به مذاکرات هسته ای نامشخص است و احتمال کاهش تا حدودی قیمت مسکن با توجه به توافق هسته ای وجود دارد.

اما قیمت ساخت و ساز، به گفته انبوه سازان، طی سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است. نرخ افزایش دستمزد و مصالح نیز بر قیمت واحد نهضت ملی مسکن تاثیر گذاشت. دولت قیمت مسکن دولتی را در سال گذشته متری 2.7 میلیون تومان تعیین کرد و اخیراً آن را به 4.7 میلیون تومان رساند.

رشد قیمت مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافت

این در حالی است که این گزارش نشان می دهد که رشد قیمت مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. طی سه ماه گذشته رشد ماهانه قیمت مسکن تهران 1.2 درصد، 1.8 درصد و 1.1 درصد بوده که نرخ رشد سالانه 20 درصدی داشته است. از سوی دیگر، نرخ تورم سالانه دی ماه در سه سال گذشته به ترتیب 91، 41 و 99 درصد بوده است. این در حالی است که با وجود بازدهی حدود 20 درصدی بازار مسکن در سال گذشته، این ارقام برای بازار ارز 8 درصد و برای سکه 4.2 درصد بوده است. این عاملی بوده است که برخی افراد را متقاعد به خرید ملک کرده است.

متوسط ​​قیمت مسکن در تهران 32.9 میلیون تومان است.

بدین ترتیب بر اساس گزارش بانک مرکزی، گزارش دی ماه 1400 میانگین قیمت خانه 1 متری در تهران این ارقام 32 میلیون تومان و 940 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 1.1 و 20.3 درصد افزایش نشان می دهد. تعداد معاملات در این ماه 9816 مورد بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب 0.5 و 179 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا