علمی و پزشکی

افزایش سرایت‌پذیری کرونا / احتمال بومی شدن بیماری در دنیا

یکی از اعضای کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفت: “نه تنها این جهش می تواند باعث افزایش شیوع ویروس شود ، بلکه می توان آینده ای را تصور کرد که جهش هایی که باعث ویروس شدن ویروس می شوند ، رخ دهد.”

دکتر احسان مصطفوی در گفت وگو با شبکه وی گفت: “بر اساس گزارش منتشر شده ، هیچ مدرکی وجود ندارد که جهش ویروسی در ایران ، مانند سایر مناطق جهان ، باعث افزایش قدرت ویروس شود.” اما به نظر می رسد این جهش ها شیوع بیماری را افزایش داده است.

دو احتمال برای آینده تاج

وی افزود: “باید تحقیقات مداوم در مورد جهش های ویروسی در ایران و سایر کشورها انجام شود.” اگر به دلیل جهش در ویروس ، حدت و عفونت نیز افزایش یابد ، مبارزه با ویروس دشوارتر خواهد شد و عواقب آن برای جامعه جهانی بیشتر خواهد بود. یک احتمال قابل تصور دیگر برای Covid-19 این است که انتقال کاهش می یابد و جهش ها از راه هایی رخ می دهد که دیگر به راحتی انسان را آلوده نمی کند. در این حالت می توان به نوع دیگری از ویروس کرونا اشاره کرد ، ویروس SARS. ویروس SARS در زمان شیوع در 26 کشور آلوده شده است. با این حال ، ویروس به خوبی از نظر بهداشت عمومی کنترل می شود و به دلیل جهش های تصادفی رایج در ویروس ، ویروس SARS در گذشته به ویروسی تبدیل شده است که به راحتی به انسان منتقل نمی شود.

آیا کرونا بومی خواهد شد؟

مدیر مرکز تحقیقات بیماری های جدید و عود کننده در انستیتوی پاستور در ایران ، در مورد امکان بومی سازی ویروس کرونا وی گفت: برای بیشتر بیماری های عفونی با واکسن های م effectiveثر ، معمولاً حداقل در بعضی از نقاط جهان محلی از این بیماری وجود دارد. از آنجا که هنوز واکسن موثری در برابر بیماری عروق کرونا وجود ندارد و نمی توان ایمنی طولانی مدت را به درستی قضاوت کرد ، اکنون باید فرض کنیم که بیماری شریان کرونا به احتمال زیاد در سراسر جهان شیوع پیدا کند.

آلودگی هوا باعث شکل جدی تاج می شود

وی در مورد نقش آلودگی هوا در انتقال ویروس کرونا گفت: “به طور قطعی اثبات نشده است که آلودگی هوا می تواند باعث افزایش مرگ و میر تاج شود ، اما شواهد احتمالی نشان می دهد که آلودگی هوا به قلب و ریه ها آسیب زده است.” و از این طریق افراد مبتلا به بیماری کرونا قلب می توانند اشکال جدی تری از این بیماری را تجربه کنند. در عین حال ، آلودگی هوا باعث ایجاد التهاب در ریه ها می شود و حساسیت فرد به ویروس کرونا افزایش می یابد.

مصطفوی افزود: “از طرف دیگر ، این فرضیه وجود دارد كه ذرات ویروسی توسط ذرات معلق در هوا قابل انتشار هستند. این هنوز اثبات نشده است ، اما یك بار دیگر اثبات شد ، میزان تأثیر آلودگی هوا بر ویروس كرونا دوباره افزایش می یابد.” به طور کلی ، شواهد مختلف نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند اشکال جدی تری از بیماری را در بیماران ایجاد کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا