چند نکته در خصوص تهویه پارکینگ
یکی از خطراتی که همواره ساختمانها را تهدید میکند خطر آتش سوزی است. در بیشتر مواقع دودی که از این آتش سوزی ایجاد میشود به مراتب خطر بیشتری برای جان افراد به دنبال دارد. بنابراین با کنترل و مدیریت دود میتوان از ساختمان و افراد ساکن در این ساختمانها محافظت کرد و خسارات ناشی از حریق را کاهش داد.
اکثر ساختمانها به خصوص ساختمانهای بزرگ پارکینگ دارند و معمولا این پارکینگها در طبقات زیرین قرار دارند که امکان تهویه هوا به خوبی در آنها وجود ندارد. در این موارد باید از سیستم تهویه پارکینگ استفاده کرد. تارا تهویه ارائه دهنده انواع دریچه تهویه هوا آماده ارائه خدمات به شما می باشد.
انواع سیستم تهویه پارکینگ
سیستم تهویه ساده
سیستم تهویه کانالی
سیستم تهویه جت فن
به دلیل این که در پارکینگهای بسته یا نیمه باز امکان تخلیه هوا به صورت طبیعی وجود ندارد، عملیات ورود هوای تازه و خروج هوای آلوده و ایجاد جریان ما بین این دو نقطه به کمک جت فن انجام میشود. سیستم کانال کشی در پارکینگها اغلب سیستمهایی جاگیر هستند و شکل نازیبایی ایجاد میکند، در بعضی از پارکینگها حجم کانالهای تخلیه زیاد است و برای این که فضای بیشتری برای قرار گرفتن کانالها ایجاد شود طراح مجبور به افزایش سقف پارکینگ میشود.
سیستم نوین تهویه پارکینگ
سیستم نوین تهویه پارکینگ از فنهای تامین و تخلیه هوا و جت فنهای پارکینگی استفاده میکند. این سیستم باعث حذف کانالکشی تخلیه هوای پارکینگ شده و تهویه پارکینگ را با دقت بیشتری انجام میدهد. علاوه بر این تا حد زیادی باعث صرفه جویی در مصرف برق میشود. در این سیستم با حذف کامل کانال کشی فضای بیشتری برای سایر تجهیزات ایجاد شده است و به این ترتیب در طبقات امکان جاگذاری تعداد بیشتری خودرو وجود دارد. همین طور هزینههای مربوط به سقف کاذب در نقاط کانال کشی کاهش پیدا میکند.
جت فنها با وجود سایز کوچک، عملکرد هماهنگی دارند و میتوانند جریان هوا را به خوبی در فضای پارکینگ ایجاد کنند و هوا را از منبع تغذیه به منبع تخلیه برسانند. در این سیستمها، فنهای تخلیه دود (اگزاست فن) و تزریق هوای تازه (ساپلای فن) و لوازم جانبی آن (سایلنسر) قابل نصب در شفت، پشت بام، اتاق فن و… هستند.
در صورتی که طبقات مختلف از فنهای مشترک استفاده کنند، هوای تزریق شده و تخلیه شده با استفاده از دمپرهای موتوری به میزان تعریف شدهای تنظیم میشود. به این ترتیب جت فنها با همگن کردن هوای پارکینگ باعث تهویه مناسب در کل فضای پارکینگ میشوند.
دمپر اگزاست پارکینگ
مدت زمانی است که سازمان آتش شنانی تهران تعبیه سیستم کنترل دود و حریق را برای پارکینگ های طبقاتی الزامی کرده است. یکی از تجهیزات بسیار مهمی که در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد دمپر های هوای تازه و هوای اگزاست پارکینگ هستند.
این دمپر های باید به صورت خودکار عمل کنند به عبارتی باید مجهز به موتور دمپر باشند.به طور معمول برای هوای ، از دمپر ضد حریق موتوری استفاده می شود.ضخامت پره و قاب این دمپر بهتر است ۱٫۵ میلی متر منظور شود و موتور مورد استفاده در این دمپر به فراخور ابعاد دمپر متغیر است.کنترل این دمپر صرفا به صورت On-Off باید باشد.
برای سیستم اگزاست پارکینگ ، از دمپر پره دوبل استفاده می شود.ضخامت قاب به طور معمول ۱٫۵ میلی متر است و پره های مورد استفاده به صورت پره دوبل ، و به طور معمول ضخامت هر پره یک یا ۱٫۵ میلی متر است. بین پره ها از نوار سیلیکون ضد حریق و در طرفین پره ها از فنر استیل هوابند برای هوابندی بیشتر استفاده می شود.
موتور دمپر مورد استفاده در این دمپر ها ، از نوع کنترل دود و حریق است و معمولا گشتاور مورد نیاز برای این دمپر ها ۱۰ نیوتن متر است که یکی از مارک های معتبر موجود در بازار به نام لوفبرگ ( محصول جمهوری چک ) این گشتاور را تامین می کند.
اهمیت تهویه هوا و تخلیه دود پارکینگ
پارکینگ به مکانی اطلاق می گردد که به منظور توقف خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. دلایل متعددی وجود دارد که چرا تهویه پارکینگ های داخلی ساختمان ها مهم است. یکی از دلایل اصلی این است که اگزوز خودرو می تواند آلاینده های مضر مانند مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را در هوا منتشر کند که می تواند اثرات جدی بر سلامتی انسان داشته باشد. با بهبود کیفیت هوا در پارکینگ ها می توان خطر قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها را کاهش داد که می تواند به حفظ سلامت ساکنان ساختمان کمک کند.
تهویه و مدیریت دود پارکینگ علاوه بر بهبود کیفیت هوا می تواند به کاهش خطر آتش سوزی و انفجار در پارکینگ ها نیز کمک کند. خودروها حاوی مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و روغن هستند که در صورت تماس با جرقه یا منبع اشتعال دیگر می توانند مشتعل شوند. با حذف این بخارات قابل اشتعال از هوا می توان خطر آتش سوزی و انفجار را به حداقل رساند.
یکی دیگر از مزایای سیستم هوای تهویه پارکینگ این است که می تواند به جلوگیری از آسیب به وسایل نقلیه و مصالح ساختمانی کمک کند. سطوح بالای رطوبت و نمناکی در پارکینگ ها می تواند باعث زنگ زدگی و خوردگی خودروها و مصالح ساختمانی شود که می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه گردد. با بهبود گردش هوا و حذف رطوبت، تهویه پارکینگ می تواند به کاهش خطر آسیب به وسایل نقلیه و مصالح ساختمانی کمک کند.
کلیات سیستم تهویه هوای پارکینگ
شرایط سیستم تهویه پارکینگ ها بر اساس ضوابط ملاک عمل در آئین نامه سامانه های تهویه، تخلیه و کنترل دود سازمان آتش نشانی می باشد. مندرجات این آئین نامه بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ویرایش سال 1395 و استانداردهای BS-7346:2013 و NFPA 92:2015 و NFPA 92A:2009 تنظیم گردیده است.
بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، کلیه پارکینگ های بسته، در هر ترازی، به منظور خروج دود و سایر فرآورده های ناشی از آتش سوزی، باید دارای تهویه به نحو مناسب باشند. پارکینگ های بسته واقع در طبقات همکف و منفی یک، با مساحت ناخالص کمتر از 300 متر مربع که از طریق رمپ یا یکی از اضلاع با فضای آزاد در ارتباط هستند، نیازی به تعبیه سیستم تهویه هوای مکانیکی ندارند.
در پارکینگ های بسته تا طبقه منفی سه (شامل منفی سه با عمق کمتر از 9 متر) با مساحت ناخالص کمتر از 500 متر مربع، سیستم تهویه می تواند شامل تنها کانال تخلیه به همراه دو فن معمولی باشد. در صورت استفاده از فن محوری که به طور مستقیم با جریان هوای عبوری در ارتباط است، فن باید دارای نرخ مقاومت در برابر حریق F300 باشد.
پارکینگ هایی که از یک سمت دارای سطوح باز مرتبط با فضای آزاد بوده و این سطوح نیمی از سطح مورد نیاز پارکینگ های باز را مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، تامین می نماید، پارکینگ نیمه باز محسوب شده و نیازی به تعبیه کانال و دریچه هوای تازه ندارند. در این پارکینگ ها کانال و دریچه های تخلیه هوا باید مطابق ضوابط تعبیه شوند.
مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، ساختمان هایی که دارای حداقل یک کف با عمق بیش از 9 متر نسبت به پایین ترین تراز تخلیه خروج هستند، ساختمان عمیق محسوب شده و طبقات زیرزمین این ساختمان ها، حتی در صورت داشتن کاربری غیر پارکینگ، باید مجهز به سامانه تهویه مناسب دود باشند.
نقشه های تعیین شده از سوی سازمان آتش نشانی باید بدون کوچک ترین تغییری در شکل و اندازه گذاری ها، اجرا شوند و در صورت تغییر در حین اجرا، باید با دریافت دستورالعمل جدید، اصلاحات لازم صورت گیرد. در غیر این صورت تأییدیه نهایی از سوی سازمان صادر نخواهد شد.
کلیه موارد و نکات دستورالعمل ارائه شده مربوط به نقشه ها که از سوی سازمان آتش نشانی صادر می شود، بدون کوچک ترین تغییری باید اعمال گردد.
انواع پارکینگ
پارکینگ روباز
پارکینگ های رو باز، پارکینگ های بدون سقف یا دیوار و پوشش کامل هستند. برای اینکه یک پارکینگ به عنوان رو باز طبقه بندی شود باید استاندارد ها و پارامتر هایی را داشته باشد. هر کشوری استاندارد های خاص خود را دارد.
پارامتر ها برای پارکینگ های رو باز در کشور هلند باید رعایت شود درج گردیده است.
- تهویه طبیعی باید وجود داشته باشد.
- حداقل باید دو دیوار مخالف با دهانه های دائماً باز داشته باشد.
- دهانه های موجود در این دیوارها باید حداقل یک سوم از کل دیوار یا حداقل 2.5٪ از سطح کف سطح پارکینگ سطح پارکینگ باشند.
- فاصله بین دیوارها نباید بیش از 54 متر باشد.
- دیوار باز خارجی پارکینگ تا نزدیکترین ساختمان می بایست حداقل 5 متر فاصله داشته باشد.
- پایین ترین سطح پارکینگ نباید عمیق تر از 1.3 متر زیر سطح زمین باشد.
- نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد که مانع تهویه طبیعی شود.
اگر فقط یکی از الزامات بالا برآورده نشود ، پارکینگ به عنوان یک پارکینگ بسته طبقه بندی می شود و می بایست برای آن تهویه مکانیکی تعبیه شود.
پارکینگ های بسته
پارامترهای پارکینگ های بسته عبارتند از:
- دیوارهای بیرونی بیش از حداکثر فاصله مجاز، از هم فاصله داشته باشند.
- حداکثر یک دیوار با دهانه های باز داشته باشد.
- پارکینگ های زیرزمینی بدون فضای باز.
- فاصله ای کمتر از 5 متر تا ساختمانهای مجاور.
- عمق بیش از 1.3 متر زیر سطح زمین.
- وجود مانع داخل پارکینگ که مانع از تهویه طبیعی هوا می شود.
انواع روشهای تهویه پارکینگ
تهویه طبیعی
از تهویه طبیعی با استفاده از باد و شرایط حرارتی در پارکینگ های روباز استفاده می شود.
تهویه نیمه طبیعی
در این حالت هوای تأمین کننده به طور طبیعی وارد پارکینگ می شود و هوای خروجی به صورت مکانیکی تخلیه می شود و بالعکس.
تهویه ساده
در پارکینگ های بسته از تهویه ساده استفاده می شود. چنین سیستم هایی از هواکش های آکسیال و اگزاست فن ها تشکیل شده است، اما از هیچ کانال و اتصالاتی استفاده نمی شود.
تهویه معمولی
در پارکینگ های بسته از تهویه معمولی نیز استفاده می شود. این سیستم هم از هواکش های آکسیال و هم از اگزاست فن با کانال و اتصالات برای انتقال هوا تشکیل شده است.