برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

تقویت مو با مصرف ویتامین

برای بسیاری از افراد داشتن موهای سالم نشانه سلامت یا زیبایی است، مانند سایر قسمت بدن موها نیز برای سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند. در واقع عامل ریزش مو در برخی موارد کمبودهای تغذیه ای و رژیم غذایی ناسالم می باشد. درحالی که نمی توان از ، تاثیر تغییرات هورمونی و سن هم روی رشد و هم ریزش مو غافل شد ، وجود یا کمبود ویتامین ها نیز روی رشد موها موثرند. در حالی که هیچ درمان جادویی برای ریزش مو وجود ندارد، برخی از ویتامین ها می توانند به حمایت از مو، پوست و ناخن های سالم کمک کنند. به خصوص اگر کمبود ویتامین دارید، مکمل های حاوی ویتامین ها می توانند به سلامت موهای شما کمک کنند و موهای نازک شما را تقویت کنند.

ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو کدامند ؟

همانطور که گفته شد کمبود ویتامین های خاص می تواند منجر به ریزش مو شود، بنابراین مصرف ویتامین های موثر در رشد مو به اندازه مورد نیاز ضروری می باشد تا احتمال ریزش مو کاهش یابد. ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو شامل موارد زیر می شوند: با سرم دو فاز آرگان بیز موهایی صاف و درخشان داشته باشید .

ویتامین دی D برای جلوگیری از ریزش مو مطالعه ای در سال 2019 انجام شد که نشان داد در موارد متعددی، بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آره آتا ارتباط مستقیمی وجود دارد، این شرایط می تواند منجر به ریزش شدید مو شود؛ در بررسی های انجام شده در این تحقیق افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا کمبود ویتامین D موجود در خون خود داشتند. در مطالعه دیگری در سال 2016 بر اساس داده های 55929 زن در ایالات متحده، محققان ارتباطی بین مصرف ویتامین D و ریزش مو پیدا نکردند؛ همچنین برای اثبات اینکه ویتامین D می تواند منجر به رشد مجدد مو شود شواهد کمی وجود دارد. بنابراین برای تأیید فواید ویتامین D برای رشد مو تحقیقات بیشتری لازم است.

اداره مکمل های تغذیه ای توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 600 واحد بین المللی یا 15 میکروگرم ویتامین D دریافت کنند. بدن انسان ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه خورشید تولید می کند، با این حال بسیاری از مردم دارای کمبود ویتامین D هستند؛ آمارها نشان می دهد که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. زمانی که مکمل رشد موی شما حاوی ویتامین D باشد، توسط سلول های اپیدرم متابولیزه می شود که کراتین ایجاد می کنند. مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

از آنجایی که مصرف ویتامین های گروه ب تاثیر قابل توجهی بر موها دارند، به همین دلیل توصیه می شود این مواد غذایی را در خود قرار دهید. کمبود بیوتین می تواند منجر به ریزش مو شود، در یک بررسی در سال 2019، محققان 18 مطالعه بر روی افراد دارای کمبود بیوتین و ریزش مو انجام دادند. در هشت مورد از این مطالعات مصرف مکمل های بیوتین باعث کاهش ریزش مو شد؛ با این وجود اثر ویتامین های B در رشد مو هنوز نامشخص است و به تحقیقات بیشتر نیاز دارد. سایر ویتامین های گروه B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو حمل می کنند، این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند.

ویتامین ای E برای افزایش رشد مو ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و به مسدود کردن رادیکال های آزاد در سطح فولیکول مو کمک کرده و به طور بالقوه فولیکول های سالم در طولانی مدت را حفظ می کند. البته به دلیل ویژگی رقیق کنندگی خون که این ویتامین به همراه دارد، توصیه می شود تا چند روز بعد از انجام عمل جراحی، و … از خوردن مکمل های حاوی ویتامین ای خودداری کنید. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل های ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند، در همین حال گروه دارو نما تنها 0.1٪ افزایش رشد را مشاهده کردند.

بر اساس مطالعه ای دیگر که در سال 2019 انجام شد غلظت ویتامین E در خون افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا به طور قابل توجهی کمتر از افراد فاقد این بیماری است. همچنین نتایج یک مطالعه بالینی در سال 2010 نشان داد که استفاده از مکمل های توکوترینول (یكی از آنتی اکسیدان های ویتامین E) باعث بهبود سلامت مو در افراد مبتلا به آلوپسی می شود؛ این مکمل ها همچنین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند. مکمل های ویتامین E به صورت کپسول و به صورت مایع در دسترس می باشند اما غذاهای حاوی مقدار مناسب ویتامین ای عبارتند از: تونیک تقویت مو هیر فرند بیز راز داشتن موی زیبا .

خانواده توت‌ها

انواع توت ها با ترکیبات مفید و ویتامین‌هایی که از رشد مو پشتیبانی می‌کنند، پر شده است. این شامل ویتامین C که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است، می‌باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب مولکول‌های مضر مانند رادیکال‌های آزاد کمک کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند و کنترل آن‌ها برای حفظ سلامت ضروری است. همچنین، بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می‌کند. کلاژن همانطور که می‌دانید به تقویت مو کمک می‌کند تا از شکننده بودن آن جلوگیری شود. خانواده توت‌ها سرشار از ویتامین C است. به عنوان مثال، 1 فنجان (144 گرم) توت فرنگی 85 میلی‌گرم یا حداکثر 113 درصد  از نیازهای روزانه ویتامین C شما را تأمین می‌کند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی خال مخالی دارای مواد مغذی هستند که رشد مو را تحریک می‌کنند. این محصولات منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 بوده که از طرق مختلف به نفع رشد مو عمل می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو است. این شرایط در ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی وجود دارد. ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین‌های B است. همه این مواد مغذی به تقویت موها و پرپشت شدن آن کمک می‌کند. جالب اینجاست که پژوهش‌ها  نشان می‌دهد کمبود ویتامین D3 با ریزش مو ارتباط مستقیم دارد.

دانه های روغنی

دانه‌ها سرشار از مواد مغذی با کالری نسبتاً کم هستند. بسیاری از این مواد مغذی در رشد مو نقش مهمی دارند. این موارد شامل ویتامین E، روی و سلنیوم است. براساس بررسی‌های علمی 28 گرم از دانه آفتابگردان تقریباً 50 درصد از نیازهای روزانه ویتامین E را در شما فراهم می‌کند. از این گذشته، دانه‌های روغنی خاصی مانند دانه کتان و دانه چیا نیز اسیدهای چرب امگا 3 موردنیاز موهای شما را تأمین می‌کند. دو قاشق غذاخوری بذر کتان 4.7 گرم اسیدهای چرب امگا 3 موردنیاز شما را فراهم می‌کند. البته توصیه می‌شود که برای به دست آوردن بهترین نتایج، ترکیبی از همه دانه های روغنی را مصرف کنید. تونیک ریزش مو بیز درمان قطعی ریزش مو .

دکمه بازگشت به بالا