سنسور مپ مزدا 3 کجاست؟

سنسورمپ خودرو مزدا چیست و کجا قرار دارد؟

در قسمت موتور خودرو تعدادی سنسور وجود دارد که هریک از آنها وظیفه خاصی در خودرو دارند که یکی از آنها سنسور مپ است . این قطعه درنزدیکی مینی فویل ورودی قرار دارد و اطلاعات کامل و ثابت مربوط به مقدار فشار موجود در داخل منیفولد ورودی را فراهم می کند. موتور کامپیوتر باید ورودی های بسیاری از سنسورها را دریافت کند و از هماهنگی این سنسور ها با هم اطمینال حاصل کند. معرفی، ساختار، محل نصب و نشانه خرابی سنسور مپ؛ مطلبی است که در ادامه بدان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ساختار سنسور اصلی مزدا:

این قطعه با یک شیلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد. در واقع منیفولد هوا دارای مجرای ورودی هوا به داخل موتور و مجرای خروجی دود از موتور می باشد. سنسور مپ اصلی مزدا 3 با قرار گیری در این قسمت به طور مرتب فشار هوای وارده به دریچه ورودی را محاسبه می کند و آن را برای ECU ارسال می کند. ECU اطلاعات دریافت شده را با شرایطی که خودرو در آن قرار گرفته مانند شرایط جاده، شرایط آب و هوا، سرعت حرکت و غیره …. مطابقت می دهد  و با توجه به آن دریچه ورود هوا را کنترل می کند.

محل نصب سنسور مپ اصلی مزدا 3 :

محل قرار‌گیری سنسورمپ که می توان اشاره کرد بعد از دریچه گاز قرار می‌گیرد و به همین خاطر کامپیوتر خودرو (ECU) می‌تواند با محاسبه اندازه هوای واردشده به هر سیلندر اندازه سوخت لازم برای پاشش در هر سیلندر و زمان دقیق جرقه‌زدن شمع را برای هر سیلندر معین کند.محل قرار گیری این قطعه الکتریکی در خودرو‌های مختلف متفاوت است . در واقع محل دقیق سنسور مپ در مدل‌های مختلف مزدا 3 ممکن است کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی در یکی از مکان‌های زیر قرار دارد:

  • روی منیفولد ورودی: این مکان رایج‌ترین محل نصب سنسور مپ در مزدا 3 است. منیفولد ورودی قطعه‌ای است که هوا را از دریچه گاز به داخل موتور هدایت می‌کند.
  • نزدیک منیفولد ورودی: در برخی از مدل‌ها، سنسور مپ ممکن است در نزدیکی منیفولد ورودی، روی فایروال یا در کنار دریچه گاز نصب شده باشد.

قطعات متصل به سنسور مف مزدا 3 :

به طور کلی باید بدانید که این قطعه با سنسور دور موتور و سنسور دمای هوای ورودی برای تزریق دقیق اندازهر سوخت به سیلندر موتور با هم کار می‌کند.

نحوه کار سنسور مپ فابریکی مزدا 3 :

مپ سنسور به ایسیو ECU متصل است و گزارشات را به آن ارسال می کند، در حقیقت این قطعه یعنی سنسور مپ  به نام سنسور فشار منیفولد هوا نیز شناخته می شود.  یا سنسور فشار منیفولد هوا (Map Sensor) یکی از قطعاتی است که بطور کاملا مستقیم به ECU متصل می‌شود. وظیفه سنسور مپ در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است. این قطعه در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می‌شود و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد.

ایسیو با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور مپ، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل می‌کند. پس اگر مپ سنسور به درستی وظیفه خود را انجام ندهد خودرو از کار خواهد افتاد. چرا که ECU توانایی محاسبه میزان دقیق فشار هوا به داخل موتور را بدون اطلاعات مپ سنسور نخواهد داشت. در بسیاری از مواقع سنسور مپ فابریکی مزدا 3 دچار مشکلاتی میشود و نیاز به تنظیم سیستم و یا تعویض آن دارد.تقریبا هر کسی می تواند سنسور مپ را جایگزین کند.

سنسور مپ (Manifold Absolute Pressure) یکی از قطعات مهم در سیستم مدیریت موتور (ECU) خودرو مزدا 3 است که وظیفه اندازه‌گیری فشار هوا در منیفولد ورودی را بر عهده دارد. این اطلاعات برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت و همچنین کنترل عملکرد موتور به ECU ارسال می‌شود.

نحوه یافتن سنسور مپ

برای یافتن سنسور مپ در مزدا 3 خود، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با جستجوی آنلاین مدل و سال خودرو خود، تصاویر و نمودارهایی را پیدا کنید که محل سنسور مپ را نشان می‌دهند.

علائم خرابی سنسور مپ

اگر سنسور مپ خراب باشد، ممکن است علائم زیر را مشاهده کنید:

  • روشن شدن چراغ چک موتور: این شایع‌ترین علامت خرابی سنسور مپ است.
  • کاهش قدرت موتور: اگر سنسور مپ اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند، ممکن است موتور قدرت کافی را برای کارکرد صحیح نداشته باشد.
  • مشکل در شتاب‌گیری: سنسور مپ خراب می‌تواند باعث مشکل در شتاب‌گیری خودرو، به خصوص در سربالایی‌ها شود.
  • مصرف سوخت بالا: اگر سنسور مپ به درستی کار نکند، ممکن است ECU مخلوط غنی‌تر هوا و سوخت را ایجاد کند که منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود.
  • رانندگی بد: سنسور مپ خراب می‌تواند باعث رانندگی بد خودرو، مانند از دست دادن قدرت ناگهانی یا لرزش شود.

عیب یابی و تعویض سنسور مپ

اگر مشکوک به خرابی سنسور مپ هستید، باید توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی شود. مکانیک می‌تواند با استفاده از ابزار دیاگ، سنسور مپ را تست کند و در صورت خرابی آن را تعویض کند.

نکات مهم

  • سنسور مپ یک قطعه حساس است و باید با احتیاط با آن برخورد شود.
  • هنگام تعویض سنسور مپ، از قطعات یدکی اصلی استفاده کنید.
  • اگر در مورد یافتن یا تعویض سنسور مپ خود مشکل دارید، به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید یا با یک مکانیک واجد شرایط تماس بگیرید.

توجه:

  • اطلاعات ارائه شده در این مقاله فقط برای مقاصد اطلاع رسانی است و نباید به عنوان جایگزینی برای مشاوره مکانیک واجد شرایط استفاده شود.
  • همیشه قبل از انجام هرگونه تعمیر یا نگهداری روی خودرو خود، دفترچه راهنمای خودرو خود را برای دستورالعمل‌های خاص بررسی کنید.

تست سنسور مپ مزدا 3 :

برای تست سنسور مپ مزدا 3 درخودرو شما حتما باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید چرا که از روی این دستگاه برخی نشانه‌ها از جمله ریپ زدن خودرو : سه کار کردن آن، لرزش موتور در حالت‌های طبیعی عملکردی، کم شدن یک دفع قدرت موتور ماشین، دوده گرفتن سر شمع‌ها وبالا رفتن یک دفع مصرف سوخت صورت می‌گیرد .

چگونه سنسور مپ را تمیز کنیم؟ در هنگام شستشوی سنسور مپ نباید آن را دستکاری کنید والبته نوک سنسور باید رو به پایین باشد. برای این کار تنها اسپری ماده شستشو کافی خواهد بود. کارکرد بالای این قطعه و یا ورود آب به آن می‌تواند عمر مفید مپ سنسور را کاهش بدهد.

زمان تعویض سنسور مپ مزدا 3 نیو:

به طور کلی می توان گفت که زمان تعویض سنسور مپ مزدا 3 در دفترچه راهنمای خودرو و دیگر خودروها درج شده است.اما این عمل بعد از هر 150 هزار تا 160 هزار کیلومتر، باید تعویض بشود. ECU یا کامپیوتر خودرو میزان باز یا بسته ‌بودن دریچه هوا و سوخت مورد نیاز احتراق را بر پایه داده‌های دریافت‌شده از سنسور مپ اصلی مزدا 3 تنظیم می‌کند. بنابراین درهنگام دیدن خطا در عملکرد سنسور اکسیژن بعد از تست سنسور، فورا نسبت به تعویض سنسور MAP با نمونه نو و استاندارد اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا