آموزش کسب درآمد از سایت علی بابا چینی
آموزش فروش کالا در علی بابا : کسب درآمد از alibaba
سایت alibaba.com در سال 1999 راه اندازی شد به عنوان یک بازار تجارت الکترونیک B2B مستقر در چین فعالیت خود را آغاز کرده است. سایت علی بابا به شما این امکان را می دهد که بیش از 190 کشور و منطقه مختلف را مورد هدف قرار داده و کالاهای خود را در بیش از 40 دسته اصلی محصولات بفروشید. خرید از سایت علی بابا می تواند برای افراد تازه وارد خیلی آسان نباشد، لذا در این آموزش تلاش کرده ایم نکاتی که برای شروع فعالیت نیاز دارید، بیان کنیم و به سوالات متداول فروش در علی بابا پاسخ دهیم.
علی بابا (alibaba) یک بازار آنلاین تجارت، خرید و فروش محصولات به صورت عمده و جزیی است و شما می توانید محصولات خود را در طیف گسترده ای از دسته ها از جمله گروه های زیر بفروشید.
ساعت، جواهرات و عینک
چراغ و روشنایی
مبلمان
محصولات مربوط به حیوانات خانگی
بهداشتی و پزشکی
لوازم اداری و مدرسه
ابزار و سخت افزار
لوازم جانبی و ارتباط از راه دور
اسابا بازی و سرگرمی
وسایل کودک
هدایا و صنایع دستی
لوازم الکترونیکی مصرفی
لوازم خانگی
پوشاک
اکسسوری های فشن
بسته بندی و چاپ
زیبایی و مراقبت شخصی
خانه و آشپزخانه
ماشین آلات
وسایل نقلیه و لوازم جانبی
ورزش و سرگرمی
چمدان و کیف
چه محصولاتی را در علی بابا بفروشیم؟
شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که علی رغم محصولات متنوعی که می توان فروخت، چه کالا هایی فروش بالاتری خواهد داشت. چند قدم ساده وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که در خصوص فروش محصول در علی بابا تصمیم گیری کنید :
تحقیق در بازار : در خصوص این موضوع که چه محصولاتی در علی بابا محبوب هستند، تحقیق کنید و اینکه آیا شما می توانید همان محصول یا محصول بهتر را با قیمتی مناسب ارائه دهید؟
بررسی درخواست خریداران : برای ارزیابی سطح تقاضاها در دسته های مختلف کالا در علی بابا، درخواست های خرید کاربران در این سایت را بررسی کنید.
ثبت آدرس ایمیل : اگر ایمیل خود را در سیستم alibaba alert ثبت کنید، آخرین درخواست های خریداران به ایمیل شما ارسال خواهد شد و شما می توانید به صورت رایگان در این سرویس مشترک شوید.
هزینه فروش در سایت علی بابا چه قدر است؟
علی بابا هیچ هزینه ای مانند کمیسیون فروش و کارمزد تراکنش دریافت نمی کند. فروشندگان به صورت رایگان (Free Suplier) می توانند 50 محصول در علی بابا به فروش برسانند. اما اگر به عنوان فروشنده طلایی بخواهید در سایت عضو شوید دو پلن برای شما وجود خواهد داشت. که Basic ان سالانه 2289 دلار و Premium آن 4089 دلار هزینه خواهد داشت.
آیا فروش در علی بابا ارزش دارد و سودمند است؟
در حالی که فروش کالا در علی بابا کاملا امکان پذیر است اما هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که شما می توانید سود بالایی بدست آورید چرا که شما باید با طیف وسیعی از فروشندگان که در چین مستقر هستند و به صورت زیر زمینی فعالیت می کنند، رقابت کنید و البته قیمت های خود را پایین تر از آنها ارائه دهید. علاوه بر آنکه هزینه عضویت در علی بابا در صورت فروش بالا را باید بپردازید. با این حال در شروع کار شما می توانید درآمد مطلوبی داشته باشید.
با عضویت رایگان شروع کنید. با عضویت رایگان شما می توانید ویژگی های سایت علی بابا را بررسی کنید و قبل از پرداخت عضویت سالاته، عملکرد سیستم و البته میزان تقضای خریداران را بررسی کنید.
با یکی از فروشندگان چینی همکاری کنید. برای افزایش حاشیه سود خود و افزایش میزان سفارشات با یک تولید کننده چینی شریک شوید.
در بازار تحقیق کنید و به این سوال پاسخ دهید که چگونه سایر تامین کنندگان محصولات مشابه، بازاریابی را انجام می دهند و قیمت گذاری می کنند. نیاز های خریداران را به خوبی تحلیل کنید و برای انجام مشاغل جدید پیشگام شوید.
علی بابا از چه متدی برای پرداخت استفاده می کند؟
این موضوع بسیار مهم است که درامد خود را از چه طریقی می توانید نقد کنید. لذا بایستی متد پرداختی علی بابا را بررسی کرد.
کردیت کارت
دبیت کارت
Wire Transfer
پی پال
وسترن یونیون
Boleto
Pay Later
توجه داشته باشید که اگر شما، حسابی در این سیستم ها ندارید، جای نگرانی نیست چرا که می توانید از خدمات نقد کردن درآمد ارزی سایت پی98 استفاده کنید.
راهنمای تصویری فروش در علی بابا
چگونه کالای خود را در علی بابا بفروشیم؟
1. سایت علی بابا
به سایت علی بابا به آدرس alibaba.com وارد شوید.
2. ایجاد اکانت
بر روی دکمه “Join Now” کلیک کنید تا به مراحل ایجاد اکانت در علی بابا وارد شوید.
3. تکمیل اطلاعات
فرمی به شما نشان داده می شود. این فرم را با اطلاعاتی که از شما درخواست شده است، تکمیل کنید. و سپس بر روی دکمه “Create My Account” کلیک کنید.
4. مشخصات محصول
در این بخش شما باید مشخصات محصول خود را وارد کنید. سعی کنید عکس هایی که از محصول خود به اشتراک می گذارید، با کیفیت باشند و مخاطب را جذب کنند.
5. انتخاب گروه برای محصول
همانطور که در ابتدای متن بیان کردیم بایستی محصول شما به یکی از گروه های اعلام شده از سوی علی بابا تعلق بگیرد. در این بخش گروه محصول خود را انتخاب کنید. این گروه ها به خریداران کمک می کند، محصول شما را آسان تر پیدا کنند.
6. توضیح مختصر در باره محصول
توضیح مختصری در باره کالایی که قصد فروش آن در علی بابا دارید، بنویسید. سعی کنید کوتاه اما جامع محصول خود را به خریداران معرفی کنید.معرفی محصول
7. زمان تحویل
پس از آنکه فرم های معرفی محصول را کاملا تکمیل کردید، سپس باید مشخص کنید که چه مدت طول می کشد محصول به دست مشتری برسد. در پایان بر روی “Submit” کلیک کنید.
سایت علی بابا چیست؟
زمانی که برای اولین بار وارد وبسایت علی بابا Alibaba.com می شوید، دقیقاً همان حسی را دارید که علی بابای داستان ها در هنگام گشوده شدن درب غار پر از گنجش داشت! هرچیزی که به ذهن شما خطور کند در این وبسایت آماده ی خرید و فروش است. شما در این وبسایت می توانید به 40 دسته کالا ، در بیش از 5.5 میلیون فروشگاه، که متعلق به 240 کشور و منطقه از سراسر جهان می باشد دسترسی داشته باشید. در حال حاضر سایت علی بابا Alibaba.com بیش از500 میلیون کاربر رسمی دارد . اگر شما یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید وبسایت علی بابا Alibaba.com می تواند سکوی پرتاب شما به بازارهای بین المللی باشد.
پرواضح است که کسب و کار های کوچک و متوسط برای موفق شدن در کارشان وهمچنین حفظ این موفقیت نیازمند دستیابی به تأمین کنندگان قابل اعتماد و با ثبات می باشند که این امر از طریق سایت علی بابا Alibaba.com میسر شده است.
از طرف دیگر اگر شما تولید کننده یا تأمین کننده ی محصولی هستید، می توانید با عضویت در این سایت، مشتریانی از سراسر دنیا بیاید! به لطف تکنولوژی و بستر اینترنت، امروزه این امکان برای همه فراهم شده تا با چند کلیک درگوشه ای از دنیا، مرزها را درنوردیده و به سراسر جهان دسترسی یابند. از مزایای دیگر اینترنت، خلق شدن تجارت الکترونیک است، از دید تجارت الکترونیک هر یک از ساکنان کره زمین میتوانند مشتری آینده ی ما باشند. در هیچ یک از برهه های تاریخ چنین فرصت ارزشمندی برای ما وجود نداشته است.
در داستان علی بابا وقتی که شخصیت اصلی داستان(علی بابا) وارد غار پر از گنج شد، خود را ثروتمند ترین فرد روی زمین می دید! اما وقتی شما وارد وبسایت علی بابا Alibaba.com می شوید ممکن است در ابتدا کمی سردرگم شوید، چرا که تعدد امکانات این وبسایت شما را محو خواهد کرد! در مواجه با امکانات و فرصت های بالقوه ی موجود در این وبسایت، شما به یک راهنما نیاز دارید تا مربی شما در این دنیای پویا و هیجان انگیز باشد.
تاریخچه ی شکل گیری سایت علی بابا Alibaba.com
وبسایت علی بابا در سال 1999 توسط 18 نفر به رهبری آقای جک ما ، در شهر هانگ ژو چین تاسیس شد. علت نام گذاری این وبسایت به نام علی بابا ، به گفته ی موسس آن، فراگیر بودن و آشنا بودن این نام برای اکثر مردم جهان می باشد. جک ما پس از آنکه ایده ی این نام به ذهنش خطور کرد ، با مردمی از کشورهای آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، چین و … درباره ی علی بابا گفت و گو کرد و دریافت که مردم اکثر فرهنگ های دنیا، داستان علی بابا و 40 دزد را شنیده اند. بنابراین نام علی بابا را انتخاب نمود.
مزیت های نام علی بابا برای سایت به اعتقاد جک ما:
- علی بابا به عنوان یک تاجر باهوش و خوش رفتار در اذهان مردم تصویرسازی شده است.
- سهولت تلفظ.
- شهرت جهانی و خاطره انگیز بودن داستان علی بابا.
جک ما از کودکی به یادگیری مهارت های زبان انگلیسی پرداخته بود و در سن 12 سالگی به عنوان راهنما به گردشگران خارجی خدمت رسانی می نمود. او پس از اتمام دوره ی کالج، به عنوان معلم زبان انگلیسی و مترجم مشغول به کار شد. در اواسط سال 1990 میلادی در خلال انجام یک پروژه ی کاری، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد. در این سفر بود که جک با اینترنت و قدرت نفوذ آن آشنا شد. پس از شناسایی پتانسیل های اینترنت، او تصمیم گرفت با استفاده از این ابزار شگفت انگیز به شکوفایی تجارت کشور چین یاری رساند.
اولین فعالیت وی بر بستر اینترنت، راه اندازی یک وبسایت تبلیغاتی بازرگانی (نیازمندی ها) برای شرکت های چینی بود . بعد از کار با شرکت های کوچک و متوسط، جک به نیازهای پنهان اینگونه شرکت ها پی برد. او با تکیه بر همان نیازها تصمیم گرفت کسب و کاری را بر بستر اینترنت پایه ریزی کند که به جهانی شدن این شرکت ها کمک کند. همانگونه که علی بابای داستان، با گفتن رمز خاصی، درب غار پر از گنج را گشود، وبسایت علی بابا نیز در نظر داشت در نقش این رمز ورود، شرکت های کوچک و متوسط را ثروتمند سازد!
از ابتدا، بنیانگذاران این شرکت اعتقاد داشتند که اینترنت باعث می شود که شرکت های کوچک و متوسط بتوانند نوآوری و تکنولوژی را برای رشد و رقابت بهتر در اقتصادهای داخلی و جهانی به کار گیرند. جک ما و تیمش پس از آنکه وبسایت علی بابا را به سودآوری رساندند و مزیت های این وبسایت برای تولید کنندگان، صادرکنندگان و سایر عوامل بازار در چین هویدا شد، بر آن شدند که این کسب و کار را رشد و توسعه دهند.
بر مبنای همین تصمیم گروه علی بابا را تاسیس نمودند و همزمان به یک گروه پیشرو در زمینه ی بازرگانی آنلاین در سطح دنیا تبدیل شد. امروزه گروه علی بابا Alibaba و شرکت های وابسته ی آن، سهم عظیمی از بازار عمده فروشی و خرده فروشی آنلاین و همچنین کسب و کار مبتنی بر محاسبات ابری ، رسانه های دیجیتال، سرگرمی و… را در اختیار دارد. برای آنکه وبسایت علی بابا Alibaba.com را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا می بایست با گروه و مجموعه ی بالادستی این وبسایت یعنی مجموعه ی علی بابا Alibaba آشنا شویم.
اهداف و چشم اندازهای مجموعه ی علی بابا Alibaba
از آنجایی که تمام کاربران وبسایت علی بابا Alibaba.com ، چه خریداران، چه تامین کنندگان و دیگر بازرگانان، جزیی از سرمایه ی اصلی وبسایت علی بابا Alibaba.com محسوب می شوند و سایه ی اهداف کلی وبسایت علی بابا Alibaba.com در تمام فرآیند های اجرایی و فنی این وبسایت دیده می شود، کاربران می بایست از این اهداف مطلع باشند تا بتوانند به طور موثرتری به کسب سود بپردازند. سه هدف اصلی برای وبسایت علی بابا Alibaba.com از ابتدا توسط جک ما و تیمش تعریف شد.
اهداف سایت علی بابا
1) سهولت بخشیدن به انجام امور بازرگانی در هر نقطه از کره ی زمین.
2) تبدیل شدن به یک شریک تجاری ضروری برای تمام بازرگانان.
3) فعالیت بلند مدت 102 ساله.
اهداف فوق اگرچه در ذهن علی بابای داستان ها نبود اما جک و همکارانش این اهداف را مبنایی برای خلق، حیات و توسعه ی وب سایت علی بابا Alibaba.com در نظر دارند و هنوز هم بعد از گذشت 18 سال از تاسیس وب سایت علی بابا Alibaba.com ، وقتی در آپارتمان محقری که مکان اولیه ی شرکت بود، دور هم جمع می شوند، بر این اهداف تاکید می کنند! در ضمن اگر از عدد 102 سال تعجب کرده اید، قدری صبور باشید، در ادامه آن را روشن تر خواهیم کرد!
فرهنگ سازمانی و ارزش های اصلی مجموعه ی علی بابا Alibaba
فرهنگ سازمانی مجموعه ی علی بابا Alibaba بر یک محور اساسی می چرخد و آن پشتیبانی و به اوج رساندن کسب و کارهای کوچک است. مجموعه ی علی بابا Alibaba یک اکوسیستم را مدیریت می کند که در آن تمام مشترکین اعم از مصرف کنندگان، بازرگانان، واسطه های ارائه دهنده ی خدمات ودیگر ذینفعان فرصت های ارزشمندی برای رونق کسب و کار خود می یابند.
موفقیت و رشد سریع وب سایت علی بابا Alibaba.com بر اساس روحیه کارآفرینی، نوآوری و تمرکز پویا بر نیازهای مشتریانش ساخته شده است. جک ما و تیمش معتقدند که یک احساس قوی از ارزش های مشترک، آن ها را قادر می سازد که یک فرهنگ و جامعه مشترک را ایجاد و حفظ کنند. به عبارت دیگر آنها صرفا به دنبال رشد و توسعه ی اکوسیستم علی بابا Alibaba بدون در نظر گرفتن خلق ارزش های جدید، نیستند.
جک و تیمش به همراه 3 هدف اصلی، ارزش های هسته ای سازمان را نیز تعریف نمودند . این ارزش ها در واقع هدایت کننده ی وب سایت علی بابا Alibaba.com جهت دستیابی به اهداف سه گانه ی معود می باشند. تمام کارکنان وب سایت علی بابا Alibaba.com از بدو استخدام در مجموعه، می آموزند که چگونه این ارزش ها را رعایت نموده و چگونه با یک هم افزایی مثبت از طریق این ارزش ها، شرکت را به اهداف کلانش نزدیک تر نمایند.
ارزش های وب سایت علی بابا:
1) مشتریان ما همیشه در الویت اول هستند
منافع و خشنودی مجموعه ی مشتریان و بازرگانان برای وب سایت علی بابا Alibaba.com در الویت اول است. برای Alibaba.com، این مهم ترین ارزش هسته ای است. وب سایت علی بابا Alibaba.com اعتقاد دارد که مشتریانش جوهره ی حیات آن ها را می سازند. بنابراین، اولین ارزش هسته ای در کسب و کار Alibaba.com خشنود سازی مشتری می باشد. زیرا فقط و فقط مشتریان خشنود همکاری خود را با مجموعه ادامه خواهند داد.
2) کار تیمی
وب سایت علی بابا Alibaba.com بر این باور است که کار تیمی، افراد عادی را قادر می سازد تا چیزهای فوق العاده ای را که هیچ گاه به تنهایی قادر به کسب آن نبودند، به دست آورند. مجموعه ی Alibaba اعتقاد دارد که هرگاه مشتریان در الویت اول باشند و اعضای تیم شرکت در جایگاه بعدی، چنین مجموعه ای هیچگاه سهام داران ناراضی نخواهد داشت.
3) تغییر را در آغوش بگیر!
در این جهان به سرعت در حال تغییر، وب سایت علی بابا Alibaba.com تلاش می کند تا با بهره بردن از این ارزش هسته ای، انعطاف پذیر، نوآور و آماده برای انطباق با شرایط جدید کسب و کار باشد تا برای حداقل 102 سال پویا بماند.
4) راستی و درستی
وب سایت علی بابا Alibaba.com انتظار دارد کارکنانش از بالاترین استانداردهای صداقت و درستی برخوردار باشند زیرا بدون وجود این عناصر کلیدی، هیچ کسب و کاری موفق نخواهد بود.
5) شور و اشتیاق
وب سایت علی بابا Alibaba.com انتظار دارد افرادش با تمام وجود برای وظایف محول شده تلاش کنند ، به استقبال آتش چالش ها بروند! و هرگز از انجام آنچه که آنها معتقدند درست است، دست بر ندارند.
6) تعهد
در مجموعه ی علی بابا Alibaba کارکنانی که نشان دهنده ی استقامت و برتری هستند، به شدت پاداش داده می شوند. هیچ چیز نباید به آرامی انجام شود، زیرا وب سایت علی بابا Alibaba.com مردم را تشویق می کند که “با خوشحالی کار کنند و به طور جدی زندگی کنند.”
این 6 ارزش اصلی مجموعه ی Alibaba تا کنون به شدت برای وبسایت علی بابا Alibaba.com و مشتریانش مفید بوده. در طول دوره سخت اقتصادی در اوایل سال 2009، زمانی که کسب و کارها در ایالات متحده و چین در حال تلاش برای بقا بودند، وب سایت علی بابا Alibaba.com بر پایه ی همین ارزش ها، اقدام به پرداخت وام به مشتریان وفادار برای کمک به آنها نمود. در مجموع، این شرکت بیش از 7.9 میلیارد دلار هنگ کنگ به تامین کنندگان در استانهای گوانگدونگ، جیانگ سو و شاندونگ و شانگهای وام پرداخت کرد.
شرکت ها و سایت های زیر مجموعه ی گروه علی بابا
در این قسمت شرکت ها و زیر مجموعه های گروه علی بابا Alibaba را معرفی می نماییم تا با فعالیت ها دیگر این مجموعه ی عظیم آشنا شوید. گروه علی بابا Alibaba به جز وب سایت علی بابا Alibaba.com فعالیت های مختلفی را انجام می دهد و همچنین برای شکل دهی به اکوسیستم خود از کسب و کارها و خدمات شرکت های مرتبط و وابسته حمایت می کند. کسب و کارهای بزرگ و عمده ی مجموعه ی علی بابا Alibaba به غیر از وب سایت فروشگاه علی بابا Alibaba.com عبارتند از:
1. فروشگاه اینترنتی تائوبائو TAOBAO MARKETPLACE
وبسایت تائوبائو که در سال 2003 تاسیس شد، بزرگترین فروشگاه اینترنتی و موبایلی C2C در چین می باشد. این فروشگاه اینترنتی در واقع یک شبکه ی اجتماعی مبتنی بر خرید و فروش در چین می باشد. . خریداران می توانند با اطلاعات موجود در سایت، از جمله رأی، نظرات وشکایات، پیشینه ی فروشنده را ارزیابی کنند. فروشندگان نیز میتوانند کالاهایشان را برای فروش از طریق قیمت ثابت، حراج و یا مزایده عرضه نمایند. این پلتفرم با بهره گیری از آنالیز داده های بزرگ یک سیستم بازرگانی و بازاریابی شخصی سازی شده را فراهم نموده است.
همچنین این وبسایت از طریق محتوای بسیار جذاب و به روز رسانی های سریع این بستر را برای تجّار و مصرف کنندگان ایجاد کرده است که بتوانند مورد محصولات و گرایش های جدید و روند های بازار با یکدیگر تعامل داشته باشند. بازرگانان در Taobao در درجه اول افراد و کسب و کارهای کوچک می باشند. بازار Taobao در سال 2016 از نظر ارزش افزوده ناخالص در چین بزرگترین مقصد تجارت از طریق تلفن همراه بود . طبق آخرین آمار که در6 ماهه ی نخست سال 2017 منتشر شد، Taobao بیش از 529 میلیون کاربر موبایلی فعال دارد که 51 درصد استفاده کنندگان این وبسایت زن، و بقیه مرد می باشند.
آدرس سایت تائوبائو: www.world.taobao.com
2. فروشگاه اینترنتی تی مال TMALL
فروشگاه اینترنتی تی مال درسال 2008 از مجموعه ی تائوبائو Taobao جدا شد. این وبسایت که یک کسب و کار B2C می باشد، به صورت یک واسطه بین فروشندگان کالاهای برند و خریداران سطح بالا عمل می کند. تمرکز اصلی این وبسایت بر روی کالاهای گران قیمت ومخاطبان آن افرادی هستند که کالاهای لوکس و برند را استفاده می کنند.
تعداد زیادی از برند های برتر، خرده فروشان بین المللی و چینی فروشگاه هایی را در Tmall ایجاد کرده اند. Tmall.com در حال حاضر عرضه کننده ی بیش از 70،000 برند بین المللی و چینی است که توسط بیش از 50،000 بازرگانان ارائه می شوند. در حال حاضر این وبسایت دارای بیش از 200 میلیون خریدار است.
Tmall.com رتبه اول را در بین تمام وب سایت های خرده فروشی چینی B2C در سال 2016 از لحاظ میزان تراکنش کسب کرده است و همچنان در این بازار پیشتاز است. این سایت 56.6 درصد از بازار خرده فروشی آنلاین B2C در چین را به خود اختصاص داده است که اختلاف آن با دو رقیب دیگرش یعنی JD.com (با 24.7 درصد سهم بازار) و Suning.com (با 4.3 درصد از سهم بازار) بسیار معنا دار می باشد. به گفته موسسه ی تحقیقاتی آی ریسرچ iResearch، وبسایت Tmall بزرگترین پلتفرم کسب و کار واسطه ای ارائه دهنده ی خدمات از نظر ارزش در چین می باشد.
آدرس سایت تی مال www.tmall.com
3. فروشگاه اینترنتی خرده فروشی علی اکسپرس ALIEXPRESS
وبسایت علی اکسپرس AliExpress.com یک فروشگاه عظیم خرده فروشی جهانی B2B و B2C است که در سال 2010 به بهره برداری رسید. این فروشگاه به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که از سراسر جهان به طور مستقیم از تولید کنندگان و توزیع کنندگان چینی در مقیاس خرده فروشی خرید کنند. از جمله کشورهایی که علی اکسپرس AliExpress در آنها محبوب است می توان روسیه، ایالات متحده آمریکا، برزیل، اسپانیا، فرانسه و انگلستان را نام برد.
چند نکته مهم در مورد وبسایت علی اکسپرس باید مورد توجه قرار گیرد:
- این وبسایت یک پلتفرم جهانی خرده فروشی می باشد و به همین دلیل چند زبانه است.
- مصرف کنندگان چینی نمی توانند از این وبسایت خرید کنند، به عبارت دیگر این کسب و کار به گونه ای طراحی شده است که مردم چین نتوانند به عنوان خریدار از آن استفاده نمایند.
- تمام خرده فروشان حاضر در این وبسایت باید ساکن چین باشند و مبدا تمام کالاهای معامله شده باید کشور چین باشد یعنی فروشندگان غیرچینی نمی توانند در این وبسایت محصولات خود را عرضه کنند.
- این پلتفرم برخلاف وبسایت علی بابا Alibaba.com ، برای معامله کالا ها در حجم کوچک می باشد. یعنی حداقل مقدار سفارش، در مقدار خرده فروشی می باشد.
- نکته ی بسیار جالب در مورد سایت علی اکسپرس، شیوه ی حل اختلافات پیش آمده بین خریدار و فروشنده می باشد. خریدار در صورت نارضایتی از محصول ارسال شده توسط فروشنده، به حساب کاربری خود در AliExpress مراجعه نموده و اعلام دعوی می نماید، در این مرحله خریدار می بایست مشکل پیش امده را شرح داده و راه حل پیشنهادی خود را نیز ارایه دهد، همچنین می تواند از محصول عکس یا فیلم تهیه نماید و به فرم شکایت ضمیمه نماید.
در وضعیت دعوی، اگر بین خریدار و فروشنده قرارداد رسمی منعقد نشده باشد و یا به هر دلیلی قرار داد قابل دستیابی نباشد، علی اکسپرس AliExpress با ورود به دعوی، از طرف خریدار جهت احقاق حقوق وی و حل مشکل پیش آمده، با سرعت به سراغ فروشنده ی چینی رفته و سعی در حل مشکل می نماید.
وبسایت علی اکسپرس در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بازرگانان می توانند از قابلیت های این وبسایت برای تجارت های کوچک به جای وبسایت علی بابا Alibaba.com استفاده نمایند.
آدرس سایت علی اکسپرس www.aliexpress.com
4. فروشگاه اینترنتی عمده فروشی 1688 دات کام
از عدد 1688 تعجب کرده اید؟ البته ما هنوز هم یادمان هست که شما کنجکاو عدد 102 هستید! با این حال این بار میخواهیم به کنجکاوی شما در مورد عدد 1688 فوراً پاسخ دهیم! علت استفاده از این عدد در آدرس این وبسایت، آن است که 1688 در زبان چینی به معنای ثروت خوب برای زمان طولانی تلفظ می شود و بسیاری از مردم چین به خصوص بازرگانان مرد، این امر را مبارک و با شگون می دانند. علاوه بر این، 1688 به آسانی در ذهن می ماند. به همین دلایل است که علی بابا Alibaba این وب سایت چینی زبان را به 1688 نام گذاری نموده است.
این وبسایت که در سال 1999 در چین تاسیس شد و به سرعت تبدیل به یکی از پیشگامان بازار آنلاین عمده فروشی B2B شد که خریداران و فروشندگان را در چین بهم متصل می کرد. طور کلی این وبسایت کالاهایی همچون پوشاک، تجهیزات الکترونیک، مواد اولیه صنعتی، ماشین آلات صنعتی، محصولات کشاورزی و شیمیایی را شامل می شود.
این وبسایت به عنوان یک حلقه از زنجیره ی تامین مواد اولیه برای خرده فروشان چینی مجموعه ی علی بابا Alibaba را شکل می دهد. تفاوت وبسایت 1688 دات کام با وبسایت علی بابا در این است که 1688.com در چین فعالیت می کند و ذینفعان آن فقط کسب و کارهای چینی می باشند، اما وبسایت علی بابا یک پلتفرم جهانی می باشد.
آدرس سایت 168 دات کام www.1688.com
5. پلتفرم آنلاین علی ماما Alimama.com
پلتفرم آنلاین علی ماما که در سال 2007 ایجاد شد یک کسب و کار پیشرفته ی ارایه دهنده ی سیستم ها و داده های مورد نیاز برای بازاریابی است. بازرگانان و صاحبان برند ها با استفاده از خدمات این وبسایت می توانند برنامه های مختلف بازاریابی مورد نظر خود را در اکوسیستم علی بابا Alibaba و دیگر فروشگاه های اینترنتی آزمایش، اجرا و یا رصد کنند. به عنوان مثال بازرگانان می توانند از تاثیر برنامه های پیشبرد فروش خود بر رفتار مصرف کنندگان خود در فروشگاه های آنلاین مطلع شوند و یا تبلیغات و برنامه های بازاریابی خود را قبل از اجرا، بر پایه ی تحلیل هایی که این وبسایت به آنها ارایه می دهد، بهینه سازند.
وبسایت علی ماما که به زبان چینی می باشد فعلا برای بازار چین طراحی شده است اما بازرگانان حرفه ای که قصد ورود به بازار چین را دارند می توانند با استفاده از یک مترجم زبان چینی از خدمات بسیار پیشرفته ی این وبسایت استفاده نمایند. لازم به ذکر است بهره بردن از پنل ها و سیستم های بازاریابی عرضه شده در علی ماما Alimama مستلزم پرداخت هزینه می باشد . جالب است بدانید برای خرید خدمات این وبسایت می بایست حتما از سیستم پرداخت علی پی AliPay استفاده نمایید.
مجموعه ی علی بابا Alibaba با داشتن میلیون ها کاربر به حجم وسیعی از داده ها نظیر اطلاعات جمعیت شناختی (سن، جنسیت و ..)، رفتار مصرف کننده و شیوه های خرید اقشار مختلف دست یافته است که برای مدیران بازاریابی بسیار با ارزش می باشد. این وبسایت کسب و کاری است که با استفاده از این داده های عظیم، سیستم های بازاریابی دیجیتالی و … را طراحی نموده و به فروش می رساند.
آدرس سایت علی ماما www.alimamanyc.com
6. وبسایت رایانش ابری علی بابا کلود ALIBABA CLOUD
علی بابا کلود Alibaba Cloud بازوی رایانش ابری مجموعه ی علی بابا Alibaba است. این کسب و کار که در سال 2009 تاسیس شد، یکی از سه ارائه دهنده برتر IaaS (نوعی از پردازش ابری) در جهان و بزرگترین ارائه دهنده ی سرویس پردازش ابری عمومی در چین است. علی بابا کلود Alibaba Cloud مجموعه ای جامع از خدمات رایانش ابری را برای کسب و کارهای سراسر دنیا، بازرگانانی که در بازار تجاری علی بابا گروه Alibaba Group فعالیت می کنند، شرکت های استارت آپی و سازمان های دولتی فراهم می کند.
علی بابا کلود Alibaba Cloud شریک رسمی خدمات ابری کمیته بین المللی المپیک است. دو نکته در مورد این کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد. اول آنکه علی بابا کلود Alibaba Cloud فعلا به کاربرانی که از کشور ایران باشند خدماتی ارائه نمی نماید و نکته ی دوم هم این است که در حال حاضر(در زمان نگارش این مطلب) در صورت ثبت نام در این وبسایت معادل 300 دلار اعتبار رایگان جهت خرید خدمات این کسب و کار دریافت خواهید کرد.
آدرس سایت آی کلود www.us.alibabacloud.com/en
7. شبکه ی تهیه و توزیع هوشمند کی نیائو CAINIAO NETWORK
طبق گزارش علی ریسرچ AliResearch در سال 2015 ، به طور متوسط تعداد 57 میلیون بسته در روز درون مرزهای چین حمل شد (این آمار برای ایالات متحده روزانه 35 میلیون بسته بود). انتظار میرود این عدد برای چین در سال 2020 به 145 میلیون بسته در روز برسد! چه کسی می خواهد به این نیاز در حال انفجار پاسخ دهد!
شبکه ی تهیه و توزیع هوشمند کی نیائو (لجستیک) یا همان Cainiao Network Technology Co ،کسب و کار عظیمی است که توسط کنسرسیومی (اتحاد چند شرکت بسیار بزرگ) به رهبری گروه علی بابا در سال 2013 تاسیس شد. گروه علی بابا در ابتدا 47% مالکیت این شرکت را در اختیار داشت.
اما طبق آخرین گزارش منتشر شده در سال 2017، مجموعه ی علی بابا از طریق افزایش 807 میلیون دلاری سرمایه گذاری، صاحب 51 درصد سهام این شرکت شد و ضمن در دست گرفتن کنترل استراتژیک این شرکت، قصد دارد تا چند سال آینده به نقطه ای از شبکه سازی لجستیکی برسد که تحویل کالا در هر نقطه از چین را در عرض 24 ساعت و در هر نقطه از جهان را ظرف 72 ساعت امکان پذیر نماید. حتی علی بابای داستان ها هم برای انتقال گنجینه اش از غار این چنین سرعتی نداشت! شگفت آور است !
CAINIAO NETWORK یک رویکرد شبکه سازانه به معقوله ی لجستیک و حمل و نقل دارد؛ بر مبنای این رویکرد، CAINIAO در حال اتصال بخش های لجستیک شرکت های تجارت الکترونیک با یکدیگر و شبکه سازی با دیگر بازیگران زنجیره ی تامین(شرکت پست، کشتیرانی و …) در چین و سایر نقاط دنیا می باشد.
به بیان دیگر، CAINIAO یک بستر برای یکپارچه نمودن زنجیره تامین و لجستیک شرکت های تجارت الکترونیک، با در نظر گرفتن توانایی ها و قابلیت های شرکای تجاری، در جهت روان نمودن فرآیند تحویل کالا به مشتریان است. کسب و کار Cainiao شامل حمل و نقل اکسپرس(سریع) ، انبارداری بسیار پیشرفه، تحویل نقطه به نقطه در جهان و حتی حمل و نقل کالا ها به مناطق روستایی می شود.
راهبرد اولیه ی کی نیائو Cainiao عمدتاً خدمت رسانی به بازرگانان فعال در اکوسیستم علی بابا Alibaba مانند AliExpress ، Taobao و Tmall که هم در بعد درون مرزی فعالیت دارند و هم صادر کننده ی محصولات به خارج از چین می باشند، است.
در واقع این کسب وکار به صورت حرفه ای روابط بین بازرگانانی که با یکدیگر همکاری استراتژیک دارند را به نحوی هدایت می کند که مصرف کنندگان نهایی در وسعت بزرگ، از ناهماهنگی های سیستم زنجیره تامین رنج نبرند. اگر وارد وبسایت این کسب و کار شوید، با قابلیتی مواجه می شوید که به شما امکان رصد محموله ی تجاری تان را می دهد.
آدرس سایت کی نیائو www.global.cainiao.com
8. گروه خدمات مالی ای ان تی ANT FINANCIAL SERVICES GROUP
گروه خدمات مالی ای ان تی ANT FINANCIAL SERVICES GROUP کسب و کاری است که به شرکت های کوچک، کسب و کارهای روستایی و حتی افراد حقیقی، خدمات مالی ارائه می دهد. گروه خدمات مالی ANT در حال توسعه اکوسیستمی است که خدمات مالی را بر بستر اینترنت و تکنولوژی ارائه دهد تا نیاز های آینده ی شرکت ها را مرتفع نماید. از جمله کسب و کار هایی که از خدمات این گروه مالی استفاده می کنند میتوان AliPay ، Ant Fortune ، Zhima Credit و MYbank را نام برد.
آدرس سایت گروه خدمات مالی ای ان تی www.antgroup.com
9. وبسایت خبری علی زیلا AliZila
علی زیلا رسانه ای است که اخبار مربوط به مجموعه ی علی بابا Alibaba را انتشار می دهد و در واقع بازوی رسانه ای مجموعه ی علی بابا Alibaba می باشد. این رسانه همچنین سعی در پوشش اخبار مرتبط با حوزه ی تجارت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و روند های تجاری کشور چین دارد.
علی زیلا AliZila تفکرات پشت صحنه مجموعه ی علی بابا Alibaba را به مردم و کسب و کارها و دیگر بازیگرانی که گروه علی بابا Alibaba Group را هدایت می کنند، آشکار می سازد و به خوانندگان ما کمک می کند تا بهتر متوجه شرکت و نقش آن در چین و جهان شوند. از 7 مدیر اصلی این رسانه، تنها دو نفر متعلق به کشور چین می باشند و پنج نفر دیگر از کشور های اروپایی می باشند.
آدرس سایت علی زیلا www.alizila.com
10. موسسه ی تحقیقاتی علی ریسرچ AliResearch
موسسه ی تحقیقاتی علی ریسرچ AliResearch در سال 2007 تاسیس شد و مسئولیت تحقیق و پژوهش در مورد تجارت الکترونیک، روند های مجموعه ی علی بابا Alibaba و همچنین بررسی روند های تجارت جهانی را بر عهده دارد. در واقع این موسسه پایه ی تحقیقاتی مجموعه ی علی بابا Alibaba می باشد که به سرعت در حال رشد و پیش بینی روند ها اقتصادی، تجاری و بازرگانی است.
آدرس سایت علی ریسرچ www.aliresearch.com
11. سیستم پرداخت علی پی AliPay
سیستم پرداخت پیشرفته ی علی پی Alipay توسط گروه خدمات مالی ای ان تی ANT و آی کلود Alibaba Cloud و با مشارکت غیر مستقیم دیگر همکاران مجموعه ی علی بابا Alibaba در سال 2004 خلق شد. علی پی Alipay زندگی مردم را بسیار آسان تر و راحت تر نموده است. از طریق این پلتفرم بسیار امن که استفاده از آن منوط به ارایه مدارک شناسایی معتبر است، مشتریان می توانند برای پرداخت های خود در اکوسیستم علی بابا Alibaba و دیگر فروشگاه های طرف قرار داد با مجموعه ی علی بابا Alibaba به آسانیِ یک اسکن یا کلیک نمودن، اقدام کنند.
اپلیکیشن موبایلی علی پی Alipay در چین به یکی ضروریات شهروندان تبدیل شده است چرا که تقریبا اکثر پرداخت های خود، از پرداخت کرایه تاکسی تا خرید از خرده فروشی ها را می توانند از طریق این اپلیکیشن انجام دهند. علی پی Alipay که در سال 2004 راه اندازی شد، در سال 2016 دارای بیش از 450 میلیون کاربر ثبت شده و بیش از 200 همکار مالی بوده است. علی پی Alipay مکانیزم های امنیتی متعددی را برای اطمینان از اینکه حساب های کاربری امن هستند، فراهم می کند.
حساب کاربری علی پی Alipay به کاربر اجازه می دهد که رمز عبور ورودی خود را انتخاب نماید و همچنین برای بالا بردن سطح امنیت، رمز عبور دیگری جهت پرداخت نهایی باید تعریف شود. کاربر می تواند رمز ورود را حداکثر تا پنج بار و رمز عبور پرداخت تا سه بار قبل از اینکه کاربر از حساب خود قفل شود وارد کند. در صورت فراموشی رمز حساب کاربری، برای بازگرداندن دسترسی به حساب، کاربر باید با علی پی Alipay تماس برقرار کند.
کاربران همچنین یک گواهی دیجیتال را نصب می کنند که می تواند اطلاعات ارسال شده توسط یک شبکه را رمزگذاری کند و هکرها را از سرقت گذرواژه ها ناتوان سازد. علی پی در کشورهایی چون آمریکا و روسیه خدمات ارائه می کند، اما تمرکز اصلی علی پی AliPay اکنون بر بازار چین می باشد. پیش بینی می شود در آینده، علی پی AliPay سهم بازار رقبای خود یعنی پی پل PayPal و ای بی eBay را تصاحب کند. علی پی AliPay اکنون دیگر تنها یک روش پرداخت نیست، بلکه یک سبک زندگی است!
آدرس سایت علی پی www.intl.alipay.com
12. بانک تمام الکترونیکی مای بانک MYbank
مای بانک MYbank یک بانک خصوصی اینترنتی است که در 25 ژوئن 2015 توسط گروه مالی ANT از زیر مجموعه های Alibaba تاسیس شد. مأموریت آن خدمت به شرکت های کوچک و بازرگانان تازه کار، کسانی که در حجم های کوچک تجارت می کنند و کسب و کار هایی که در مناطق روستایی چین فعالیت می کنند، می باشد. مای بانک MYbank تلاش می کند بین بانک های آنلاین خصوصی پیشگام باشد و حمایت های مالی حساب شده ای را برای کارآفرینان فردی فراهم کند.
این بانک مکانی برای وام دادن و وام گرفتن است، افراد داری سرمایه می توانند در قبال سهیم شدن در سود کسب و کاری، به آن فرد کارآفرین وام دهند . همچنین این بانک هیچ وثیقه ای از مشتریانش دریافت نمی کند بلکه به جای آن تراکنش ها و سابقه ی بازرگانی افراد را در اکوسیستم علی بابا Alibaba بررسی می کند و بر مبنای محاسبات ابری پیشرفته، رفتار های مالی افراد یا شرکت ها را تحلیل و سپس به آنها اعتماد می کند. اریک جینگ، رئیس مای بانک MYbank می گوید این بانک برای افراد ثروتمند نیست، بلکه برای بزرگ مردان کوچک است!
آدرس سایت مای بانک www.mybank.cn
13. پلتفرم گردشگری و سفر علی تریپ AliTrip
پلتفرم گردشگری و سفر علی تریپ AliTrip که قبلا به نام تائوبائو تراول Taobao Travel شناخته می شد ، در زمینه ی خدمات گردشگری و سفر فعالیت می کند و به زبان چینی می باشد. به عنوان یک پلتفرم مسافرتی آنلاین یکپارچه در اکتبر 2014 تاسیس شد. علی تریپ AliTrip به عنوان بخشی از اکوسیستم علی بابا Alibaba، در عرض یک سال به 50 میلیون مسافر و گردشگر خدمت رسانی کرد.
تمام شرط بندی ها برای حدس زدن تعداد مسافرانی که در سال آینده از خدمات این وبسایت استفاده خواهند کرد مطمئنا با شکست مواجه خواهد شد! تصور کنید مجموعه ی علی بابا Alibaba با این حجم از اطلاعاتی که از مسافران علی تریپ AliTrip بدست خواهد آورد، می تواند جهت تبلیغات، تحقیقات بازار، رفتار مصرف کننده و… برای رشد اجزای دیگر اکوسیستم خود بهره ببرد!
آدرس سایت علی تریپ www.alitrip.hk
14. نرم افزار دینگ تاک Ding Talk
دینگ ناک DingTalk یک پلت فرم ارتباطی و همکاری رایگان است که توسط میلیون ها شرکت یا سازمان استفاده می شود. این نرم افزار که بر روی سیستم عامل های ویندوز، مک، اندروید و iOS عرضه شده است.
ویژگی های نرم افزار دینگ تاک:
1) آسان ساختن و به روز رسانی سازمان دهی یا ساختار تیم، جستجو و پیدا کردن همکاران خود و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بخش.
2) پشتیبانی از راه های مختلف همکاری، چت / پیام، یادآوری کار / جلسه، اشتراک فایل، کنفرانس صوتی / تصویری، پیگیری پروژه و …
3) کار هوشمند با حمایت وحضور مدیریت ، تایید جریان کار، تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش ها.
4) پشتیبانی موقعیت یابی جهانی. مهم نیست که شما در سراسر جهان هستید، دینگ تاک Dingtalk از شما پشتیبانی می کند تا اطلاعات موقعیت خود را به اشتراک بگذارید. نقشه گوگل در این برنامه پشتیبانی می شود.
5) نسخه جهانی مدیریت حضور و غیاب. در حال حاضر، شما می توانید از سیستم مدیریت حضور و غیاب دینگ تاک Dingtalk برای هر دفتر و یا محل کار در هر مکان در سراسر جهان استفاده کنید.
آدرس سایت دینگ تاک www.dingtalk.com
15. پلتفرم آنلاین علی گیم AliGames
مجموعه ی علی بابا Alibaba بعد از آنکه تصمیم گرفت وارد بازار 15 میلیون دلاری بازی های رایانه ای چین شود، پلتفرم علی گیم AliGames را در سال 2016 ایجاد نمود. چین بزرگترین بازار بازی های رایانه ای در جهان می باشد. طبق پیش بینی Newzoo حجم این بازار تا سال 2020 به 33 میلیون دلار خواهد رسید. پس جای تعجب ندارد که علی بابا وارد این پستو از غار هم شود! این پلتفرم مکانی برای عرضه بازی های رایانه ای در چین و همچنین حمایت از بازی سازان می باشد.