چرا فرمان خودرو می‌لرزد؟ / دلایل و راهکارها

فرمان خودرو به دلایل مختلفی می لرزد. بنابراین لازم است پس از نظارت بر وضعیت لرزش فرمان، وضعیت فرمان بررسی شود. در ادامه با چند دلیل لرزش فرمان خودرو خود آشنا خواهید شد.

چرا فرمان می لرزد؟  / دلایل و راهکارها

اولین دلیل عدم تعادل چرخ است.

بالانس و بالانس چرخ ها یکی از چندین سرویس معمولی در هر خودرویی است. توزیع وزن هر وسیله نقلیه بر اساس استانداردهای مهندسی است و این نسبت توزیع وزن باید در تمام مراحل ثابت بماند. اگر توزیع وزن خودرو به درستی انجام نشود، فرمان به یک سمت متمایل می شود و با افزایش سرعت لرزش ایجاد می شود. تنظیم فرمان که به تعادل چرخ نیز معروف است، یکی از سرویس های دوره ای خودرو است.

دلیل دوم فرسودگی لاستیک است.

سایش نامتقارن لاستیک یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان است. هر لاستیک خودرو در مقایسه با سایر لاستیک ها در وضعیت فیزیکی متفاوتی قرار دارد و این مشکل باعث سایش نامتقارن می شود. برای مقابله با این مشکل، کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند لاستیک‌های خودرو را پس از هزاران کیلومتر رانندگی تا زمانی که سطح سایش آن‌ها با یکدیگر قابل مقایسه باشد، تعویض کنید.

بیشتر بخوانید:

در صورت عدم توجه به این مشکل مشکل کشش فرمان و افزایش لرزش به وجود می آید. این مشکل به دلیل چسبندگی نامنظم لاستیک ایجاد می شود. به عنوان مثال لاستیک جلو سمت راست در مقایسه با لاستیک سمت چپ سایش کمتری دارد. نتیجه این است که فرمان به سمت راست متمایل می شود (چون چسبندگی آن بالاتر است) و فرمان در سرعت های بالا می لرزد.

دلیل سوم خرابی بلبرینگ توپی است.

بلبرینگ ها وظیفه چرخاندن لاستیک را به طرفین بر عهده دارند و معمولاً در گریس غوطه ور می شوند. یکی از دلایل لرزش فرمان مشکل در این قطعه است. خرابی بلبرینگ ها علاوه بر لرزش های روی فرمان، با صدای زیادی همراه است. این شکست در سرعت های پایین و پیچ ها به اوج خود می رسد. تعمیر این قطعه مستلزم جداسازی کامل چرخ است و باید توسط مکانیک آموزش دیده انجام شود.

چرا فرمان می لرزد؟  / دلایل و راهکارها

دلیل چهارم و شکست

پلاس ها مسیرهای ارتباطی بین جعبه فرمان و چرخ ها هستند. جعبه فرمان پلاس در دو طرف و پوشیده از پوشش پلاستیکی گرد و غبار. پارگی غبارگیر پلاس یک عیب رایج در جعبه فرمان است و در صورت عدم اصلاح منجر به خرابی پلاس می شود. یکی از دلایل لرزش فرمان در حالت سکون یا در سرعت های پایین، نقص عملکرد مثبت است. به عنوان مثال، اگر هنگام چرخاندن فرمان از این طرف به آن طرف در حالت ثابت، لرزشی احساس کردید، باید مجموعه پلاس و جعبه فرمان را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید.

اگر Car Plus آسیب ببیند، جعبه فرمان نمی تواند لاستیک ها را بچرخاند و فرمان می لرزد. مشکل خودرو پلاس این است که در سرعت های پایین احساس می شود زیرا لاستیک ها چرخش کمتری دارند، بنابراین مقاومت بیشتری در برابر چرخش فرمان وجود دارد. هرگونه تعمیر یا تعویض فرمان مستلزم بازرسی کامل جعبه فرمان است.

دلیل پنجم معیوب بودن دیسک ترمز است.

ایراداتی که تا به اینجا برشمردیم یکی از دلایل لرزش فرمان در حالت استاتیک یا دینامیک است. با این حال، لرزش فرمان خودرو هنگام ترمزگیری، دلیل دیگری نیز دارد. اگر هنگام ترمز گرفتن فرمان ماشین شما لرزش داشته باشد، قسمت دیسک ترمز مشکل دارد.

افتادگی دیسک های ترمز باعث لرزش فرمان خودرو هنگام ترمزگیری می شود. اگر دیسک ترمز از فرم خارج شود، به خوبی نمی چرخد ​​و در تماس با لنت ها لرزش پیدا می کند. این لرزش مستقیما روی فرمان احساس می شود.

تفاوت این نوع نوسانات با سایر نوسانات در زمان وقوع آنهاست. وقتی پدال ترمز را می زنید، با نزدیک شدن لنت ها به دیسک و برخورد به دیسک ناهموار، فرمان لرزش می کند. این لرزش زمانی متوقف می شود که راننده از فشار دادن پدال ترمز دست بکشد. بنابراین، این نشانه ها می تواند به شما کمک کند به راحتی علت لرزش فرمان خود را درک کنید.

نتیجه

در این مقاله به بررسی علل لرزش فرمان خودرو و نحوه یافتن آن پرداختیم. در حال حاضر اکثر خودروهای داخلی مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک هستند و برخی از آنها سیستم های فرمان برقی مدرن تری دارند.

در سیستم فرمان هیدرولیک از فشار هیدرولیک برای حرکت دادن فرمان به طرفین استفاده می شود. روغن هیدرولیک فرمان در یک مخزن جداگانه قرار دارد و از طریق یک شلنگ به جعبه فرمان هدایت می شود. اگر شیلنگ اتصال بین مخزن روغن و جعبه فرمان نشتی داشته باشد، سطح روغن هیدرولیک به تدریج کاهش می یابد تا زمانی که فرمان نتواند حرکت کند. به همین دلیل، اگر فرمان هیدرولیک وسیله نقلیه شما سنگین است و خیلی خوب نمی چرخد، سطح مخزن هیدرولیک و اتصالات را بررسی کنید.

سیستم فرمان برقی مدرن تر است و از موتور الکتریکی برای چرخاندن فرمان استفاده می کند. این سیستم همچنین ایمن تر است و نیازی به روغن کاری ندارد. اگر فرمان الکتریکی از کار بیفتد، سیستم فرمان خودرو می تواند مانند یک فرمان مکانیکی معمولی به کار خود ادامه دهد.

5858

دکمه بازگشت به بالا