اوپک پلاس در رویای آینده‌ای با روسیه

اوپک پلاس در رویای آینده‌ای با روسیه

قراردادهای مدیریت بازار نفت اوپک با روسیه و 9 متحد دیگر در ماه سپتامبر با اجرای مرحله نهایی برای کاهش محدودیت های عرضه و بازگرداندن تولید به سطح قبل از پوباند به پایان می رسد.

به گزارش شبکه، شنیده ها حاکی از آن است که اوپک پلاس که از قیمت بالای نفت سود برده است، می خواهد به این همکاری ادامه دهد. با این حال، باید دید که ائتلاف تولیدکنندگان نفت چگونه به حیات خود ادامه می‌دهد و چگونه جریان‌های نفتی را با توسعه جنگ روسیه و اوکراین وفق می‌دهد و فقدان سرمایه‌گذاری در ظرفیت تلاش‌ها برای احیای تولید را مختل می‌کند. کشورهای دارای چندین کشور عضو اوپک.

یک چیز مسلم است: روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، همچنان نقش محوری ایفا خواهد کرد. حتی اگر آنها توسط کشورهای غربی بر سر جنگ اوکراین طرد و منزوی شوند.

نمایندگان اوپک پلاس گفتند مذاکرات غیررسمی برای تعیین آینده اوپک پلاس آغاز شده و مذاکرات رسمی در هفته های آینده تشدید خواهد شد.

یک منبع آگاه به S&P Global Comedy Insights گفت: “روسیه قطعا در چارچوب اوپک پلاس شرکت خواهد کرد.” در همین حال، قانونگذاران گفتند که انتظار دارند این گروه به تدریج محدودیت های عرضه را کاهش دهد و تولید ماهانه خود را تا زمانی که قیمت ها نسبتاً ثابت باقی بماند، از جمله نشست وزیران در 2 ژوئن برای تصمیم گیری در مورد تولید در ماه جولای، به 432000 بشکه افزایش دهد.

یکی از مقامات اوپک پلاس تاکید می کند که بازار نفت متعادل است، تقاضای جهانی قوی است و با وجود تحریم های نفتی روسیه هیچ نشانه ای از کمبود عرضه وجود ندارد. این تولیدکنندگان افزایش شدید قیمت بنزین و گازوئیل را به مسائل ژئوپلیتیکی و فقدان ظرفیت پالایشی کافی در سراسر جهان نسبت می دهند.

ادوارد بل، مدیر ارشد اقتصاد بازار NBD اماراتی، گفت: شرایط بازار همچنان تقاضای عرضه بیشتری دارد، اما تا زمانی که اوپک پلاس بر روی عوامل بنیادی تمرکز کند، قیمت نفت همچنان به محدودیت های عرضه بستگی دارد. قیمت نوسان.

اعتبار اوپک پلاس

با این حال، از این پس باید سهمیه را تغییر دهید یا حذف کنید. بسیاری از کشورها نشان داده اند که چقدر ظرفیت تولید دارند و روسیه نیز اذعان کرده است که تحریم های غرب می تواند تولید را حدود 8 درصد کاهش دهد.

بر اساس تحلیل S&P Global، این گروه ۲.۶ میلیون بشکه در روز کمتر از هدف آوریل خود تولید کرده است.

کمیل الحرامی، تحلیلگر نفتی کویتی، گفت که کمبود تولید به شهرت این گروه به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت با نفوذ آسیب رسانده است و باید در توافق بعدی اوپک پلاس مورد توجه قرار گیرد. اوپک قابل اعتماد نیست و به تعهدات خود در عرضه بازار نفت عمل نمی کند. آنها وعده افزایش تولید را هر ماه داده بودند، اما سال گذشته نتوانستند به اهداف تولید خود برسند. فداکاری آنها برای ثبات بازار نفت چطور؟

اس اند پی گلوبال پیش بینی کرد که تقاضای نفت خام اوپک پلاس 2 میلیون بشکه در روز نسبت به پیش بینی تولید این گروه برای سه ماهه سوم سال 2022 و 1.2 میلیون بشکه در روز بیشتر از سه ماهه چهارم افزایش خواهد یافت. در سال 2023 به دلیل کاهش تقاضای فصلی و افزایش تولید خارج از گروه، تقاضای نفت این گروه کمتر از حد انتظار خواهد بود.

با این حال، احتمال احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران، دامنه و اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا بر نفت روسیه، احتمال شیوع بیشتر انواع کووید-19 و پاسخ تقاضای جهانی نفت به قیمت‌های بالای پایدار باید مورد توجه وزرای اوپک پلاس قرار گیرد.

برخی از قانونگذاران گفتند که تحریم ها می تواند روسیه را مانند سایر کشورهای تحریم شده از جمله ایران و ونزوئلا مجبور به معافیت از سهمیه تولید کند، اما هنوز چنین درخواستی ارائه نشده است.

روسیه بدون سهمیه تولید، که در ماه آوریل 900 هزار بشکه در روز کاهش یافت، ممکن است از نظر مدیریت بازار کار چندانی برای اوپک پلاس نداشته باشد، اما وزن آن روسیه را به شریکی تبدیل می کند که رهبران اوپک پلاس می خواهند حفظ کنند.

مذاکرات در مورد سهمیه تولید اغلب به موارد آزمایشی تبدیل می شود که در آن کشورها تمایلی به پذیرش محدودیت در ظرفیت تولید یا انتقال سهم بازار به رقبا ندارند.

به گفته پلاتس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو کشور عضو با بیشترین ظرفیت مازاد در جهان، نفوذ بیشتری در اوپک پلاس خواهند داشت. هر دو کشور سرمایه گذاری زیادی در توسعه بالادستی کرده اند و بودجه خود را با ذخایر نسبتا کم افزایش داده اند. اما با امتناع از نقض سهمیه های تولید برای کنترل قیمت نفت، کشورهای مصرف کننده به رهبری ایالات متحده، از ذخایر استراتژیک بهره برداری می کنند. وزرای گروه 7 از اوپک خواستند تا برای رسیدگی به کمبود انرژی جهانی ناشی از تهاجم اخیر روسیه به اوکراین، مسئولانه عمل کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا